Reportáž: E-commerce Berlin EXPO – Amazon vládne, inspirací jsou aerolinky

Více než 4 000 odborníků se v půlce února sjelo do Berlína, aby nasálo podnětnou inspiraci od kolegů z marketingu. Přednášky 32 expertů jasně naznačily, že raketová rychlost rozvoje e-commerce a digitálního marketingu nehodlá ani v nejmenším přibrzďovat. U toho jsme nemohli chybět.

Stihnout všechny přednášky 4. ročníku e-commerce Berlin EXPO bohužel nebylo v našich silách. Ze všech skvělých myšlenek, nápady a tipů, které tam zazněly, ale přinášíme výběr toho nejzajímavějšího.

Amazon vládne

Podle německého srovnávače Idealo.de neexistuje v současnosti žádná kategorie zboží, v níž by byl nějaký obchodník lepší než Amazon. Platí to navzdory tomu, že Amazon má nejlevnější zboží jen v zhruba 15 % případů. Na pomyslném žebříčku cen u jednotlivých produktů osciluje kolem 9. místa. Zákazníci na něj však klikají přibližně stejně často, jako na e-shopy objevující se na 3. příčce. Ostatní obchodníci přitom dokážou nabídnout rychlejší dopravu, více variant platebních možností a lepší řešení v případě vrácení zboží. Zajímavé je i to, že 7 z 10 prodejců není z Německa.

Ačkoliv se Amazon ve srovnávači drží průměrně na 9. příčce, míra prokliků odpovídá pozici ze 3. místa.

Ačkoliv se Amazon ve srovnávači drží průměrně na 9. příčce, míra prokliků odpovídá pozici ze 3. místa.

Obava z poskytování dat

Z výzkumu Idealo.de vyplynulo, že 52 % zákazníků není příliš nadšeno z toho, že obchodníci využívají jejich data pro sestavení personalizované nabídky. Všech 56 % zákazníků upřímně děsí, kolik toho o nich obchodníci ví.

Naopak 52 % nakupujících oceňuje, pokud dostane atraktivní benefit na základě informací, které o nich obchodník zjistil. Celých 48 % považuje obchodní nabídky za relevantní.

Zdá se, že otázka využívání spotřebitelských dat dělí společnost skoro na půl.

Zdá se, že otázka využívání spotřebitelských dat dělí společnost skoro na půl.

Každý třetí si prohlíží zboží v obchodě

Existuje 36 % zákazníků, kteří si před nákupem jdou produkt prohlédnout do kamenného obchodu. Informace o produktu ale shánějí spíš na internetu. Tímto způsobem postupuje 82 % zákazníků, kteří upřednostňují klid a pohodu domova před komunikací s prodavačem.

Jestli je voice commerce budoucnost nakupování, ukazuje i výzkum chytrých zařízení v německých domácnostech. Nějaký technický výstřelek už má doma 21 % všech dotazovaných. Používají ho nejčastěji na poslech hudby, telefonování, psaní zpráv, objednávání jídla nebo taxi služby nebo k propojení s jiným zařízením chytré domácnosti.

Zařízení chytrých domácností zaplavilo zatím jen necelou třetinu německých domovů.

Zařízení chytrých domácností zaplavilo zatím jen necelou třetinu německých domovů.

Platební metody v rozvíjejících se zemích

Přednáška PayU představila několik rozvíjejících se e-commerce zemí a ukázala nejčastější platební metody. Jsou v nich celkem zásadní rozdíly. V Rusku má podíl 52 % dobírka a jen 17 % tvoří kreditní karty. V Polsku naopak dominují s 65 % platební tlačítka. V Turecku platí kreditní a debetní kartou 80 % zákazníků. V Rumunsku zaujímají karty 10 % a převládá dobírka s 83 %. E-peněženky jsou nejoblíbenější v Rusku s 13 %, v dalších zemích mají výrazně pod 10 %.

Největší potenciál rozvoje skýtá především Rusko a Turecko, kde nenakupuje online více než 50 milionů lidí v každé zemi.

Retaileři, dělejte to jako aerolinky

Řada obchodníků v čele s Amazonem nebo Tesco začala pracovat na tom, aby ke svému hlavnímu podnikání vytvořila dodatečný zdroj příjmů. U Tesca jde například o služby Tesco mobile, Tesco banka nebo jeho vlastní řada Tesco produktů.

Zákazníci mají od obchodníků čím dál větší očekávání, a tak nezbývá než se adaptovat na nový tržní vývoj. Jako příležitost se proto jeví budování dalších zdrojů příjmů.

Strategic Partner Lead E-commerce Deniz Macura pracující pro Google radí inspirovat se u těch nejlepších a nejefektivnějších – podle něj jsou jimi aeroliny.

Namátkou vybral 4 oblasti, které by šlo aplikovat i na jiné obory:

  • Nadstandardní služby „a la carte“ jako například výběr vlastního sedadla nebo speciální zavazadlový servis.
  • Frequent Flyer – zákaznický program, ve kterém sbíráte míle a následně si vybíráte své odměny.
  • Commision Based – dodatkové služby jako například pojištění, zajištění hotelu nebo auta založené na provizi.
  • Inzerce a sampling – prodej reklamních ploch, které mají aerolinky k dispozici například ve svých magazínech.

Do e-commerce by se tyto služby daly transformovat jako dřívější přístup ke zboží, expresní doručení, dárkové balení, prodloužená doba na vrácení zboží, speciální pojištění a další služby. Mezi těmi nechybí třeba sponzorované produkty a on site i off site marketing.

Současně s tím radí zaměřit se na budování vztahů s různými stranami. Jen díky nim je pak možné získat a využít zajímavá data od dodavatelů nebo profitovat z inzerce třetích stran.

Kam v červnu na nákupy? Na Instagram!

Do konce června bude v Evropě k dispozici možnost nákupů přímo na Instagramu. Vedou k tomu logické kroky, kterými nás provedl Daniel Kramer z Facebooku. V úvodu připomněl, že více než 85 % Američanů používá svůj mobilní telefon k nákupům a více než 3 hodiny denně tráví používáním různých aplikací.

Obliba Instagramu už delší dobu výrazně roste. V současnosti je na něm registrovaných více než 800 milionů uživatel. Z toho 500 milionů lidí ho využívá denně jako bohatý zdroj inspirace. Vzhledem k vysoké popularitě nových formátů, jako jsou například Stories, přišel Instagram s propagací formou Carousel Ads. Přímý nákup přes Instagram si budeme moci v průběhu letošního roku vyzkoušet prostřednictvím Instagram Shopping.

Daniel Kramer ukazuje, jak budou fungovat nákupy na Instagramu

Daniel Kramer ukazuje, jak budou fungovat nákupy na Instagramu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *