E-mailing jednoduše: Přehled praktických nástrojů

Posílat e-maily ručně se dnes nevyplácí – nejen z časových důvodů, ale především kvůli riziku chyb při jejich zobrazení. Pro kontrolu i automatickou rozesílku dnes můžete využít řadu šikovných nástrojů. Poradíme, které jsou nejlepší.

Pokud se vám podaří e-mail správně a vhodně zacílit, naplnit zajímavým obsahem a doručit, přichází na řadu chvíle, kdy si jej zákazník zobrazí a přečte. Okamžiky po zobrazení jsou přitom nejdůležitější – pokud se e-mail zobrazuje špatně, zákazník si vytvoří negativní představu o vaší značce a e-mail dál číst nebude. Pokud se scénář v budoucnu zopakuje, je dokonce velmi pravděpodobné, že zákazníka časem ztratíte.

Manuální testování e-mailů je časově náročné a je k němu potřeba velké hardwarové vybavení a mnoho trpělivosti. Nemluvě o tom, že při dnešní frekvenci zasílání e-mailů se ruční kontrola stává téměř nereálnou. Na trhu naštěstí existuje řada nástrojů, ať už placených, nebo zdarma, které pomáhají minimalizovat míru chybovosti. Před odesláním totiž umožňují e-maily otestovat v několika desítkách mobilních a desktopových e-mailových klientů.

Nejznámější pomocník? Litmus

Nejpopulárnějším testovacím nástrojem je Litmus, který vám v placené verzi e-mail zobrazí ve více než 50 verzích zařízení a e-mailových klientů (ta free umožní kontrolu pouze ve 3). Litmus též dokáže kontrolovat odkazy a upozorní, je-li některý nefunkční. V případě, že váš e-mail obsahuje kód, který není všude podporován, navrhne řešení. Váš e-mail si také můžete zobrazit bez obrázků a změřit si u každého obrázku individuálně, za jak dlouho se načte. Základní verze stojí 79 dolarů měsíčně a obsahuje výše uvedené. Pokud si měsíčně zaplatíte 149 dolarů, máte navíc možnost si e-mail otestovat v hlavních spam filtrech a ujistit se tak, že zákazníkům nespadne do nevyžádané pošty.

E-mail on Acid je služba, která vám e-mail zobrazí ve 45 klientech, má pokročilý nástroj pro tvorbu newsletterů a – stejně jako Litmus – disponuje analytickým nástrojem. Zajímavou vychytávkou je funkce Mozify. Ta dokáže převést obrázky na HTML strukturu tak, aby v případě, že má zákazník blokované obrázky, uviděl alespoň jejich částečný náznak. Základní verze stojí 45 dolarů, za 70 dolarů měsíčně máte navíc Mozify a analytiku.

Snímek obrazovky 2016-09-01 v 12.23.23 Snímek obrazovky 2016-09-01 v 12.23.32

Testovat umí i nástroje na rozesílku

Getresponse, Mailchimp a český Mailkit jsou služby určené primárně pro rozesílku, správu kontaktů a automatizaci. Jednou z jejich dalších možností je i testování na e-mailových klientech. Mailchimp nabízí jedno otestování na 10 klientech za cca 3 koruny a využívá služby Litmus. Getresponse poskytuje testování až na 21 klientů zdarma, pokud ho nevyužíváte na rozesílku. Jeho nevýhodou je však delší doba generování náhledů. Používáte-li český nástroj Mailkit, můžete si e-mail otestovat na 5 klientech zdarma, v dalších za příplatek, nebo pokud používáte pokročilejší verzi Mailkitu.

Analytiku a testování nabízí rovněž Preview my Email, který vám e-mail zobrazí až v 52 klientech. Jako jeden z mála podporuje i české webové klienty Seznam.cz a Centrum.cz, polské klienty O2 a Onet a ruský Mail.ru. Za testování zaplatíte 49 dolarů měsíčně, za testování s analytikou potom 129 dolarů měsíčně.

Test doručitelnosti či reputace

EmailReach je nástroj poskytující vedle testování zobrazení také test doručitelnosti, posouzení korektnosti obsahu vzhledem ke spam pravidlům, test reputace IP adresy a domény, kontrolu odkazů, HTML kódu a e-mailových adres. Cena za měsíční používání nástroje je 125 dolarů a jednorázový poplatek za registraci činí 39 dolarů.

Pro otestování, zda váš e-mail nebude považován za spam, je vhodný nástroj Email Spam Test. Je zdarma a poskytne vám základní analýzu spam skóre včetně rozepsání jednotlivých problémů. Nelze se ovšem spoléhat jen na tento nástroj. Vaše zprávy mohou být totiž blokovány i v případě, že máte spam skóre malé. Důvodem může být váš server, IP reputace nebo zařazení do blacklistu.

MX Toolbox je poměrně technicky zaměřený nástroj sloužící ke kontrole MX záznamů, DNS, testování SMTP a blacklistů. Zajímavá je funkce analýza hlavičky, ze které lze vyčíst ověření DKIM, SPF, odesílací doménu a IP adresu, nebo zda je e-mail hromadný a další.

Našli jste chybu: Co dál?

Co dělat v případě, že váš testovací nástroj objeví chybu? Pokud řešíte e-mailing interně a nevíte si rady se špatným zobrazením, můžete se obrátit na diskuzní fóra nebo se zeptat specialistů. Diskuzní fóra najdete u nástrojů Litmus a Campaign Monitor. Skupinu se zaměřením na e-mail marketing naleznete i na LinkedIn.

Testovací nástroje vám usnadní práci a ušetří čas, dokonalé zobrazení e-mailu však nezaručí. Kvůli neustálým aktualizacím a změnám je tedy vhodné zjistit si, na jakých zařízeních a v jakých e-mailových klientech si vaši zákazníci e-mail nejčastěji prohlížejí.

Chtěli byste se o e-mailngu dozvědět více? Zaregistrujte se na konferenci Emailing 2020, která proběhne již 6. října!

Snímek obrazovky 2016-09-07 v 14.58.52

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: