IKEA spustila vlastní e-shop. Možná ho ale nenajdete.
Švédský výrobce vyslyšel přání zákazníků a v tichosti spustil vlastní „e-shop“. Služba Klikni a dovezeme má ale svá specifika. Jak funguje a na co byste si měli dát pozor?
To, že se ke spuštění e-shopu postupně schyluje, bylo jasné delší dobu. Prvním konkrétním signálem byla služba „Klikni a vyzvedni“, kterou IKEA spustila před několika měsíci. Právě na ní také prodejce postavil samotný prodej zboží – nespustil tedy regulérní e-shop, ale spíše rozšířil funkčnost stávajících webových stránek.
Mínus: Není to úplně e-shop
První otázka při návštěvě stránek IKEA zní jasně: kde je odkaz na e-shop? Spuštění internetového prodeje u značky o síle IKEA je velká událost, kterou ale sama společnost na webu nijak nekomunikuje. U jednotlivých produktů na webu stále najdete informaci „Přidat do nákupního seznamu“, která ale v praxi nahrazuje tlačítko Do košíku. Jakmile totiž zboží do nákupního seznamu přidáte, dostanete možnost dokončit nákup online a objednat si přepravu.
Plus: Šíře sortimentu a vrácení zboží
Skvělou zprávou je zpřístupnění celého sortimentu – objednat si můžete jednoduše cokoliv. Pokud se rozhodnete přidat si k nákupu pohovky také pár skleniček či svíčku, není to žádný problém. IKEA navíc v obchodních podmínkách uvádí, že na vrácení zboží nemáte jen 14 dnů, jak vyžaduje zákon, ale rovnou 365 dní! Snad nejde o chybu, tato informace totiž není nikde promována.
Mínus: Čím větší nákup, tím dražší doprava!
Pokud chcete zjistit cenu dopravy, budete si muset přidat položku do nákupního seznamu a teprve poté přejít do „košíku“. Ceny dopravy jsou určovány podle celkové hodnoty objednávky, IKEA ale zvolila cestu, kdy s vyšší hodnotou objednávky vzroste i dopravné. Například Hornbach ale ukazuje, že ceny za doručení mohou být nastaveny podle typu položek, takže u malého zboží je cena relativně nízká. Mimochodem: doprava zdarma je u IKEA až v případě nákupu v hodnotě 150 tisíc Kč a více.
Jaké jsou ceny dopravy konkrétně? Pokud si objednáte koženou sedací soupravu za necelých 50 000 Kč, zaplatíte za dopravu 2 300 Kč. Jeden z největších konkurentů vám přitom podobné zboží v podobné hodnotě doveze zdarma. Na druhou stranu od IKEA máte v ceně dopravy také vynesení zboží, což konkurence nabízí za příplatek několik set korun. Jen škoda, že tuto informaci nikde nenajdete. Museli jsme ji dohledat v obchodních podmínkách a nedá se říct, že bychom v tom měli úplně jasno.
Mínus: Nejasný termín doručení
Dalším problémem je termín doručení vámi objednaného zboží, který si nemůžete sami vybrat. Webové stránky vám sice nabídnou dny, kdy je možné zboží doručit, ale jde o nezávazný termín.
Mínus: Platit budete předem!
Široké nejsou ani možnosti platby. Jedinou možností je platba kartou přes platební bránu. Cenu zboží i dopravy tak uhradíte předem.
Mínus: Složitý nákupní proces
IKEA si mohla také více pohrát nákupním procesem. Zatím se zdá, že je e-shop spíše ušitý horkou jehlou. Dokazuje to pár konkrétních příkladů. „Nákupní košík“ je na jiné doméně než celý e-shop. Jde o ikea-nakup-na-dalku.cz. Z košíku se nedá zpětně prokliknout na vybrané položky, nedá se dokonce ani změnit jejich počet. Pokud chcete s objednávkou manipulovat, musíte se vrátit zpět do nákupního seznamu na ikea.cz. Pokud se podíváme na jednotlivé formuláře, jde spíše jen o pole „nasekaná pod sebou“. Uživatelská přívětivost evidentně nebyla před spuštěním zásadním faktorem.
Plus: Výhody pro členy klubu
IKEA nezapomněla ani na členy klubu. Hned v prvním kroku košíku na vás vyskočí pop-up okno, kam je možné zadat číslo IKEA karty. Pokud jí vlastníte, dejte si pozor – později už svou kartu nezadáte. V dalším formuláři pole pro číslo karty sice je, nejde ho však znovu vypsat. Jedinou šancí je vrátit se na první krok košíku, kde pop-up vyjede znovu.
Plus: Přednosti zůstávají
Abychom nezapomněli. Pokud porovnáme stránky IKEA s konkurencí po stránce šíře sortimentu, detailních popisů, konfigurací nebo fotografií, ve všech ohledech je švédský výrobce špičkou. Z velké části je to dáno tím, že tohle všechno dobré už bylo na webu delší dobu.
Hodnocení: Jsme rádi, ale…
Upřímně řečeno: jsme moc rádi, že se IKEA na pole e-commerce vydala. Současné řešení v nás ale spíše evokuje dojem, že hlavním úkolem bylo e-shop za každou cenu mít. Vzhledem k výše uvedeným faktorům lze očekávat, že e-shop nalezne využití spíše pro velké a drahé objednávky než pro impulsivní nákup pěkného kousku do bytu. Věříme ale, že se to brzy změní.
Ing. Simona Bartmannová
Chtěla jsem si koupit tv stolek na prodejně v Ostravě, bylo mi řečeno, že si pro něj musím jet 8 km do skladu. Myslela jsem si v první chvíli, že si dělají legraci. Proto jsem volila e-shop, ale když jsem zjistila jak funguje a kolik služba stojí, tak raději hledám stolek jinde. Už z principu. Jsem v šoku, jak mizerné a předražené služby IKEA má. Nakupuji v e-shopech často a to jsem ještě opravdu nezažila, neviděla. Vše co je napsáno výše v článku platí. Zlý sen nebo špatný vtip.