5 hlavních důvodů, proč (ne)dělat redesign

kavaRedesign je krok, k němuž se občas musí odhodlat každý e-shop. Z praxe ale víme, že samotná změna končí spíše hůře, než dobře. Jaké hlavní překážky vás při redesignu čekají?

Za rozhodnutím vyměnit stávající e-shop za nový se většinou skrývají jednoduché motivy – zlepšit zákaznický zážitek (zastarale vypadající a fungující front-end), technologická ztráta oproti konkurenci nebo tržnímu vývoji (dnes například responzivita) nebo obecně nevyhovující platforma pro současnu velikost e-shopu (otázka back-endu). Není to samozřejmě ani zdaleka vše, ale pro představu stačí.

Většina proměn českých e-shopů se podle našich zkušeností neobejde bez chyb a přešlapů, kvůli kterým řada změn končí dokonce i propadem konverzí a počtu objednávek (naštěstí spíše dočasným). Pojďte se tedy společně s námi podívat, jaké jsou nejčastější důvody, proč redesign nedopadne podle původních očekávání. Kromě nich přidáme i pár tipů, jak redesign zvládnout.

Nejčastější problémy při redesignu

Finance

Podobně jako u stavby domu se také u redesignu e-shopu velmi často rozchází očekávání (= rozpočet) s realitou samotné proměny. To je rizikové zejména pro malé a střední e-shopy s nízkou ziskovostí, kde může redesign ohrozit cash-flow a tím financování ostatních, pro rozvoj firmy zásadních oblastí (marketing, nákup zboží a další).

Back-end

Většina energie směřuje při vývoji na front-end – vidí ho přece zákazník a změna se dělá nejčastěji právě kvůli němu. Jenže kostlivci ve skříních nejen českých e-shopů souvisí spíše s problémy back-end části e-shopu, typickým příkladem je problematické propojení s informačním systémem. Největší problémy mají zpravidla „po domácku“ vyrobené shopy, které rychle vyrostly, ale programátoři je již nestačí vyvíjet.

Personální kapacity

Redesign vyžaduje energii. Nejen programátorů, technologů nebo případně markeťáků, ale většinou také majitele firmy. V průběhu realizace čekají na tyto zodpovědné osoby stovky dílčích rozhodnutí, samotný redesign trvá řadu měsíců a někdy i více než rok. To samozřejmě bere energii i fokus od běžného rozvoje firmy.

Očekávaná výkonnost

E-shopy od nového e-shopu většinou očekávají vyšší výkon, vyšší konverzní poměr, lepší průchodnost košíku apod. Realita je bohužel spíše jiná. Podle našich odhadů u zhruba tří čtvrtin redesignů nedochází ke zlepšení těchto metrik či parametrů, u e-shopů s velkým procentem vracejících se zákazníků hrozí i riziko propadu počtu objednávek (a tím obratu).

Termín spuštění

Redesign se většinou připravuje a ladí tak, aby jej bylo možné nasadit ještě před hlavní sezonou (většinou v září) a tím e-shop posílil před vánoční sezónou. Reálně se ale tento termín spíše posouvá do hlavní sezóny, případně až na další rok. Tuhle zkušenost umíme podpořit i čísly – aktuálně naši klienti řeší 11 redesignů e-shopu a už nyní víme, že ani jeden nebude spuštěn v plánovaném termínu.

Redesign chci. Jak na to?

Pokud jste přesvědčeni, že vaše motivy pro změnu e-shopu či designu jsou rozumné a nastal jejich čas, dbejte alespoň na několik rychlých základních rad:

  1. Určete si jasný strategický záměr celé změny – co a jak má napravit, co zlepšit, co je naopak dobré a musí zůstat tak, jak je. Vyhnete se tím výsledku, který se od původní verze liší pouze kosmeticky, například jinými barvami tlačítek. Nebo dokonce situace, kdy zničíte něco, co doposud skvěle fungovalo;
  2. Stanovte si vyhodnotitelné cíle – co by měl redesign splnit a přinést, jak by se to mělo projevit na výkonnosti e-shopu;
  3. Určete zodpovědnou osobu – redesign by měl mít pod palcem jediný člověk, který je znalostně schopen tuto aktivitu zaštítit. Měl by mít také dostatek času po celou dobu samotné realizace;
  4. Dobře promyslete, zda chcete měnit pouze grafiku front-endu nebo back-endu – pokud nechcete měnit dodavatele technologie, ale pouze grafický vizuál, je redesign pochopitelně významně jednodušší;
  5. Nepodceňujte fázi příprav – samotná výroba nového front-endu nebo back-endu je z celého procesu ta nejjednodušší věc, naopak nejvíce času by vám měly zabrat analýzy a přípravy celkově;
  6. Vybírejte důsledně dodavatele nového řešení – raději oslovte více firem a konzultujte s nimi celý záměr redesignu. Můžete dát také na reference ze svého okolí.

Máte tip na opravdu povedený redesign, který splnil všechna očekávání? Nebo jinou zajímavou historku z takové změny e-shopu? Podělte se s námi o své zážitky v diskusi pod tímto článkem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: