Digital Briefing 2014

treskaVe čtvrtek 5. prosince uspořádala agentura Dark Side druhý ročník konference o digitálních a mobilních trendech Digital Briefing 2014. Na konferenci se objevila známá jména a tím pádem nebyla nouze ani o kvalitní obsah.

Mezi řečníky se představil například Melle Boss, strategický ředitel agentury Blast Radius, člena skupiny Wunderman. Dále na konferenci vystoupili Sylvain Lierre z Philipsu, online marketingová manažerka O2 Dorota Kajfoszová nebo online manager ČEZu Pavel Foršt.

O sociálních sítích mluvila Eliška Vyhnánková a úspěšné kampaně ukázali Jan Havlíček z Dark Side či Rasťo Michalík ze slovenského MUW Saatchi & Saatchi.

Úvodní blok s názvem „Trendy“ zahájil Melle Boss z amsterdamského Blast Radius. Ve své prezentaci ukázal pestré způsoby sběru dat, které značky o svých zákaznících mohou získat, nastínil možná využití, což má vést k většímu zapojení zákazníka a budování vztahu ke značce, v neposlední řadě uvedl jako důležité propojení různých platforem. Jako příklad ukázal kampaň Nissanu – Nismo Watch.

Trendy pro rok 2014 představila Irena Pažitná z Deloitte Digital. Uvedla, že se příliš nebudou lišit od trendů v roce 2013, nicméně v Deloitte Digital počítají s výraznějším využitím shromážděných dat, než tomu bylo letos.

Sylvain Lierre svůj výstup zahájil prohlášením, že „doba digitálu je pryč a nyní žijeme v postdigitální éře.“ Uvedl, že loajalita ke značce neexistuje, pokud značka přestane být dostatečně cool, zákazníci půjdou jinam – dokonce až 89 % z nich nemá ke značkám, které si kupují, žádný osobní vztah. V případě, že jiná značka nabídne více za stejnou cenu, u původní značky zůstanou pouze 4 % spotřebitelů. Marketéři by proto neměl zbytečně investovat do věrnosti zákazníků, ale snažit se o to, aby značka byla fyzicky i mentálně dostupná. Nový pohled na uživatelskou zkušenost pak znázornil na kampani Philipsu Saeco GranBaristo Avanti s vysvětlením, že zákazníci nepijí kávovar, ale kávu.

 

mellebos
​Ve druhém bloku s názvem Služby se představili zástupci velkých firem – Telefónica O2, Equa Bank a ČEZu. Dorota Kajfoszová z Telefónicy ukázala, jakým způsobem dospěli ke kampani Chytrý život, kde edukací široké veřejnosti podpořili prodej smartphonů a využití (stažení) užitečných smartphonových aplikací. Velmi oblíbený se pak stal denní průvodce, kterého dokončilo úctyhodných 40 % návštěvníků. Kampaň byla propagována i v offlinu (print a TV), přístupů na homepage ale bylo během jednoho měsíce pouze 10 000.

Online marketing jako celek z pohledu zadavatele rozebral Tomáš Veselý z Equa Bank. Podle něj tablety směřují k masovému rozšíření mezi lidmi a jednotlivé sociální sítě stagnují. Je to ale spíše způsobeno jejich zvyšujícím se množstvím. Pavel Foršt z ČEZu pak představil zákaznický program Šťáva.cz, zaměřený hlavně na rodiny s dětmi. Díky soutěži o elektřinu na rok zdarma má zákaznický program již 75 000 členů. Jako zajímavost uvedl, že firmy jsou ochotné připojit se k velkému hráči na trhu a poskytnout slevu v podstatě za nic.

Třetí blok se věnoval rychloobrátkovému zboží a sociálním sítím. Představili ze Veronika Hromadová z Rémy Cointreau, Jakub Janoušek z Budějovického Budvaru a krotitelka sociálních sítí, Eliška Vyhnánková.

Prvně jmenovaná představila facebookové kampaně Jägermeisteru, Aperol Spritzu či Metaxy. Kromě spousty omezení, kterým se musí výrobce alkoholu přizpůsobit pak zaujala historka ze soutěže Jägermeisteru o noc v pražském hotelu. Soutěž byla jednoduchého charakteru – soutěžící měli napsat hlášku, kterou řeknou barmanovi, pokud by jim přinesl teplého Jägera. Vítězem se pak stal soutěžící s nejvíce “lajky”. Kvůli neupřesněným pravidlům ale největší počet lajků získal status uvedený v Tweetu od Marketing Journalu. Pořadatelé tak stáli před těžkým úkolem – vyřadit soutěžícího a tím naštvat nejen jeho, ale všechny, kdo mu dali hlas a ještě řadu ostatních, nebo ho vyhlásit vítězem a riskovat poškození dobrého jména. Problém nakonec vyřešili elegantním statusem, v uvolněném stylu napsali, že doufají, že to soutěžící myslel z legrace a ačkoliv s takovým “blbým” humorem nesouhlasí, podle pravidel ho musí vyhlásit jako vítěze. Soutěžící se nakonec za svůj až příliš černý humor omluvil.

Jakub Janoušek ukázal průběh kampaní Pardálu – “Pivo vyladěné samotnými pijáky” a “Pardálova škola ladění.” Uvedl, že pro ně není důležitý velký počet fanoušků, ale fanoušci aktivní. Prezentace Elišky Vyhnánkové pak byla nejkratší z celého dne, ale o to výživnější. Srovnala aktivitu velkých tuzemských řetězců na Facebooku podle mnoha kritérií a nakonec vyhlásila pomyslného vítěze, kterým se stal Lidl.

​Na závěr přišel zajímavý blok s názvem kreativita. Nejprve Jan Havlíček z Dark Side představil kampaň Unesli jsme kávovar, která propagovala nový model levného kávovaru určený pro začínající páry či studenty. Lidé měli řešením hlavolamů zachránit kávovar před zničením, jednotlivé hádanky se odkrývaly v čase a jejich náročnost se stupňovala. Nakonec se vytvořila “elita” soutěžící o jeden kus kávovaru, zajímavostí je i vytvoření pomyslných fanklubů, které soutěžícím fandily, ač jejich členové byli již ze hry. Kávovar se nakonec podařilo zachránit 🙂

Pomyslnou cenu za nejvtipnější přednášku konference si odnesl Rasťo Michalík, který od první myšlenky barvitě vylíčil vznik úspěšné kampaně na slovenské národní jídlo – tresku v majonéze, která vyhrála Zlatý klínec 2013 za nejlepší online kampaň. Zadání od firmy Ryba Košice nebylo jednoduché, trh s treskami je také velice komplikovaný, hlavně svou konzervativností. Veškeré nástrahy ale MUW Saatchi & Saatchi pomohl překonat hlavní hrdina – sám Velký Tresko. Motivem kampaně bylo připomenout Slovákům ztracený národní poklad převálcovaný nástupem fast foodů po revoluci. Úspěch se dostavil po zveřejnění videa s názvem “Hrdinství Velkého Treska”, kampaň poté pokračovala a stále pokračuje na Facebookových stránkách Tresky v majonéze.

treska

 

Jiří Kubalík a Iva Kolevová po Velkém Treskovi ukázali tvorbu kampaně pro We Run Prague s názvem “Nejpersonalizovanějších 10 km všech dob.” Představili nápady, které při desetikilometrovém běhu Prahou pro širokou veřejnost zrealizovali. Posledním řečníkem konference byl Filip Huněk, který v krátkosti rozebral přínos Instagramu pro české firmy a nastínil budoucnost, kterou by se mohl dále ubírat.

 

Všechny články autora: David Hořava

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: