Inovace v nakupování: nejzajímavější technologie

UnknownZahraniční retailisté již dnes testují řadu zajímavých technologií a služeb, které činí nakupování zábavnějším či jednodušším. Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější. A jak jsme na tom v ČR?

Prodávat zboží nebo si alespoň ukousnout část marže chce dnes téměř každý – zprostředkovávat nákupy se rozhodl Facebook a brzy po něm také Twitter, který nedávno přidal možnost okamžitého zakoupení zboží, které je zmíněno v tweetu. Zajímavější věci se ale dějí v oblasti retailu, kde se řada zahraničních prodejců pokouší vylepšovat celý nákupní proces. Jaká je budoucnost retailového nakupování?

Aby měl zákazník jednodušší život

Druhý největší prodejce v USA po Walmartu, řetězec Target, ve Spojených státech úspěšně testuje aplikaci In a SInnap, která má umožnit snadné pořízení zboží vystaveného v magazínu nebo katalogu. Pokud zákazník u zboží najde odpovídající ikonku aplikace, stačí ji prostřednictvím aplikace načíst a ta vás hned přenese do nákupního košíku. Rychlé, jednoduché.

Ze strany Targetu to ale není vše. Už jeho původní mobilní aplikace funguje jako dobrý nástroj nejen pro vytvoření nákupního seznamu, ale i pro orientaci v jednotlivých nákupních centrech. Představte si, že v obchodě nemůžete najít třeba pytlíky do odpadkového koše. Stačí je vyhledat v aplikaci, vybrat prodejnu a aplikace vás k zboží snadno navede. Podobnou technologii pak svým zákazníkům nabízí také francouzský řetězec obchodních domů Galeries Lafayette.

Průkopníci technologií? Módní prodejci

Kdo přináší nejvíce inovací do světa nakupování? Zdá se, že oním oborem je dnes jednoznačně móda. Její prodejci kupříkladu pochopili, jak důležité je poskytovat nabídky na míru. Prodavačky společnosti Nordstorm například posílají zákazníkům textové zprávy s fotografiemi nejnovějších výrobků – cílem je vzbudit dojem osobního přístupu a nabídnout správný druh zboží. V ModiFace pak pro změnu zanalyzují váš obličej a doporučí takové výrobky, které nejlépe odpovídají typu vaší pokožky.

House of Fraser se zase snaží využít beacon technologii ve figurínách. Po stažení jejich aplikace stačí projít vedle některé z figurín a prodejce vám na telefon doručí konkrétní informace o oblečení, které má figurína na sobě. Prodejce Bloomingdale´s své návštěvníky informuje prostřednictvím displejů ve zkušebních kabinkách o tom, jaké další velikosti zkoušeného oblečení jsou v daném obchodě k dispozici.

Nakupujeme očima

Zajímavou technologii vyvinula společnost Vizera. Ta nabízí zejména prodejcům nábytku technologii schopnou projektovat na okolo umístěné předměty jinou barvu nebo vzor. Představte si, že se při nakupování nové sedačky nemůžete rozhodnout z desítek potahů, které má prodejce k dispozici v malém vzorkovníku. Díky technologii Vizera si nemusíte jednotlivé potahy představovat, projekce vám jejich skutečnou podobu významně přiblíží.

Podobně komplikované může být pro nakupující představit si, jak bude vypadat jejich dům či byt po úpravě interiéru. Lowe´s vyvinuli technologii interaktivních místností, které umožňují snadnou vizualizaci takových návrhů. Jde o skutečně stojící místnosti, v nichž je prostřednictvím speciálního tabletu umožněna projekce upraveného interiéru. Vše si tak představíte v reálných rozměrech.

Přenést zážitek z testovací jízdy přímo na obrazovky počítačů nebo mobilů se zase snaží italský Fiat, byť zatím pouze v Brazílii. Nabízí virtuální testovací jízdu vozem, která dokáže přiblížit vzhled interiéru nebo funkčnost jednotlivé výbavy mnohem lépe než texty či fotografie. Kdo ví, třeba přijde i doba, kdy prodejci nabídnou živou virtuální prohlídku exkluzivně pro každého z nás.

Testování na vlastní kůži

Správný prodejce kdekoliv na světě ví, že klást zákazníkovi překážky v oblasti vracení či reklamace zboží je chyba. Jak ale ukazují některé příklady, zpříjemnit život nakupujícím je možné i příslibem bezplatného otestování zboží. Nám známý mobilní operátor T-Mobile například v zahraničí testuje půjčování produktů na 7 dní zdarma, od čehož si slibuje nejen feedback zákazníků, ale také získání přirozené publicity.

Odvážný i originální je nápad japonské módní značky GU, která dává svým zákazníkům možnost zboží bezplatně vyzkoušet. Jak to funguje? Stačí si vybrat až 3 kousky oblečení, na pokladně zanechat své jméno i telefonní číslo. To je vše – žádné poplatky, žádné opisování údajů z občanky. Jednotlivé kusy oblečení si můžete snadno vyzkoušet v přirozeném denním světle, jedinou podmínkou je povinnost vrátit je ve stejný den. Takto vrácené zboží je pak podle vyjádření obchodu používáno na figurínách.

Pohodlí je na prvním místě

Pojďme ale na závěr zmínit také české pozitivní příklady. Ač se to nezdá, také u nás existují průkopníci, jejichž nápady či realizace služeb pro zákazníka snesou nejpřísnější měřítko. Rohlík.cz je i při pohledu na zahraniční prodejce potravin premiantem v otázce rychlého doručení – jeho 90minutová garance má skutečně „světové“ parametry. Podobně lze dát za vzor prodejce elektroniky Expert, který v e-shopu jednoduchým způsobem zobrazuje skladovou dostupnost zboží v desítkách prodejen po ČR.

V oblasti zpříjemnění informačního servisu zase stojí za to pochválit retailisty, kteří začínají experimentovat s kiosky na svých prodejnách. Známé jsou například v prodejnách Zoot, nedávno se objevily také ve Sportisimu, které podle svého tvrzení provozuje již 175 kiosků na současných 82 prodejnách. Digitální kiosky aktuálně zavádí třeba i Hervis Sports, který též disponuje velmi slušným internetovým obchodem.

7 rad pro retailisty

Co byste měli udělat dnes, abyste byli zítra také lepší než konkurence:

  1. Reálná skladová dostupnost zboží – Mohlo by se zdát, že to každý prodejce ví. Realita ale ukazuje, že neví. Většina českých retailistů stále nedokáže jednoduše sdělit zákazníkovi, zda a kde má zboží k dispozici. Skladovou dostupnost proto ukazujte všude, kde je to možné. V prodejně formou kiosků či interaktivních obrazovek v kabinkách (nezapomeňte, že zákazník ocení i informaci o dostupnosti v dalších obchodech!), v e-shopu u každého jednoho druhu zboží a podobně.
  2. Rozšiřte portfolio svých služeb – V době prudkého růstu e-commerce trhu nelze retailistům doporučit nic jiného než si otevřít vlastní e-shop. Nemělo by ale zůstat jen u něj – samozřejmostí by mělo být jednoduché vracení či reklamace zboží, maximální ochota personálu a tak dále. Ne každý prodejce u nás toto nabízí.
  3. Poskytujte zážitky – V ČR se osvědčil koncept potravin v řetězci Marks & Spencer, v zahraničí zase frčí kavárny či jiné odpočinkové prostory (značka Club Monaco má například knihovnu). Pokud máte nápad, jak zpestřit svou prodejnu, realizujte ho alespoň v showroomu nebo obecně na prodejně, která je vaší výkladní skříní.
  4. Zjednodušte platbu – Placení je otrava. Nikoho nebaví stát ve frontě nebo čekat na prodavačku, která si odběhla od pokladny pryč. Pokud to váš sortiment umožňuje, zvažte v často navštěvovaných prodejnách platební automaty. A vězte, že mobilní nakupování je už za dveřmi.
  5. Doručujte rychle – V ČR je otázka dopravních služeb klíčová. Každý velký prodejce by měl dlouhodobě usilovat o zrychlení své logistiky od výdeje zboží až po jeho samotné doručení. Každý, kdo dokáže ve svém oboru doručovat v tentýž nebo druhý den, bude mít do budoucna výhodu (a v některých dobře známých případech ji má již nyní).
  6. Využívejte zákaznický feedback – Zákazníci nejenže u vás utrácejí peníze, ale mohou přinést nové tržby přes své známé či přátele. Sbírejte recenze nejen na internetu přes Heureka.cz, ale říkejte si o feedback také v prodejnách, prostřednictvím svých prodejních kiosků i dalších marketingových aktivit. Nezapomeňte, že nejdůležitější jsou silné příběhy, které můžete chytře využít v rámci svého marketingu.
  7. Přemýšlejte multikanálově – Zákazníci dnes využívají oba světy – nakupují online i v kamenných pobočkách. Nezapomínejte na to zejména při navrhování marketingové strategie, kde by komunikace měla být propojená, nikoliv oddělená.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: