Jak vybrat vhodný nástroj pro váš emailový marketing

jakvybratnastrojemailing1Výběr vhodného nástroje pro rozesílku vašich newsletterů může ovlivnit mnohé – třeba výši tržeb, která vám z emailingu plyne. Pokud se chystáte nástroj vybírat, pomůže vám náš přehled kritérií, která byste měli zohlednit.

Emailový marketing je klíčovou součástí marketingového mixu většiny firem. Ať je řeč o B2C nebo B2B segmentu, emailing dlouhodobě vykazuje nejvyšší míru rentability vložených prostředků. Díky moderním přístupům je dnes možné pracovat se zákaznickými daty sofistikovaně a individuálně přizpůsobovat emailovou komunikaci aktuální potřebě vašich zákazníků. Klíčový je ale výběr vhodného nástroje, který budete pro emailovou komunikaci používat.

Hlavní kritéria při výběru emailového nástroje

Systémů pro emailový marketing je na trhu velké množství, liší se však šířkou nabízených služeb i dalšími aspekty. Správnému výběru by měla vždy předcházet analýza potřeb a požadavků vaší firmy. Vybrali jsme proto hlavní kritéria, která by podle nás měla zohlednit při výběru každá firma.

Doručitelnost

Většina e-mailových nástrojů využívá pro rozesílky newsletterů svých klientů sdílené IP adresy. Jejich výhodou je, že z hlediska IT oddělení vaši firmy není třeba nic nastavovat, značnou nevýhodou je právě sdílení s ostatními klienty daného nástroje. Pokud se dostanete do „špatného sousedství“ např. spammera, může dojít k rapidnímu snížení doručitenosti i vašich nezávadných newsletterů u legitimních příjemců, jejichž databázi jste si dlouho a nákladně budovali. Druhou možností je mít dedikovanou IP adresu pouze pro vaše e-maily z daného nástroje. V takovém případě je udržení správné reputace odesílatele jen ve vašich rukách a vyplatí se rozumně pracovat s aktivní/neaktivní částí databáze, například automaticky odhlašovat příjemce, kteří klikají na tlačítko spamu (např. na freemailu od Seznam.cz). Doručitelnost je pro správně fungující email marketing zcela zásadní. Pokud s ní máte problém, často pomůže změnit emailové řešení a opatrně pracovat se svojí databází.

Segmentace a dynamizace rozesílky

Před výběrem vhodného e-mailového nástroje je vhodné se rozmyslet, jaký typ newsletterů budete chtít rozesílat. Shodné sdělení na všechny kontakty v databázi již dnes není zcela aktuální strategií, přesto může v určitých případech plně dostačovat (především při relativně malém celkovém počtu kontaktů). Vhodnější je využívat segmentované rozesílky na různé skupiny podle různých kritérií, případně hromadně zaslaný e-mail dynamizovat dle charakteristik jednotlivých kontaktů. Segmentovanou rozesílku využijete v situaci, kdy máte např. dvě velké skupiny a na ně chcete zaslat zcela jiné sdělení. V případě, kdy se kombinuje více kritérií, je nereálné si vystačit pouze s oddělenými rozesílkami (počet možných kombinací začne velmi rychle růst), ale je potřeba využít právě nějakou formu dynamizace. Vytvářet různé seznamy příjemců a využít je pro segmentované rozesílky umožňuje většina nástrojů na trhu. Dynamizační možnosti však již nejsou stejně samozřejmé a jednotlivé nástroje se v nich velice liší – od jejich nulové podpory až po velmi sofistikované možnosti.

Marketingová automatizace

Marketingová automatizace se stává stále důležitějším aspektem. Většina nástrojů pro emailový marketing umožňuje spouštět tzv. autorespondery, tzn. zprávy zasílané na základě určité akce – většinou se však omezují pouze jen na základní funkcionalitu (při novém kontaktu v databázi, shoda dat apod.). Pokročilé nástroje mají k dispozici propracované editory automatizovaných programů, kde je možné vytvářet složité rozhodovací stromy podle různých filtrů a charakteristik. Důležitost marketingové automatizace se ukazuje i na výkonnosti těchto programů – i relativně malé množství odeslaných zpráv (plně personalizovaných a spouštěných dle jasně definovaných akcí zákazníka) dokáže generovat zajímavé tržby.

jakvybratnastrojemailing01

Názorná příprava automatizované kampaně v nástroji Silverpop.

Při výběru emailového nástroje je proto vhodné znát možnosti automatizace, které bude následně možné využít. Význam a možnosti marketingové automatizace se pochopitelně zvyšuje s velikostí databáze a daty, která jsou k dispozici.

Zákaznická data

Zákaznická data jsou v e-mail marketingu velmi důležitá pro správné rozhodování o typu komunikace s každým jednotlivcem. V případě jednodušších nástrojů moc možností k dispozici není a je potřeba si vystačit se standardní databází, kde do sloupců je možné uložit některá doplňková data (např. jméno, město apod.). U pokročilejších systémů jsou k dispozici širší možnosti – od sledování pohybu po webu, ukládání historie objednávek, synchronizace řady stavů z CRM apod. Velmi cenná jsou také data, která zákazník sám poskytne vyplněním různých formulářů – k tomu by mělo emailové řešení také nabízet vhodnou podporu, pokud plánujete tento typ získávání dat využívat.

jakvybratnastrojemailing02

Tvorba query na základě sběru zákaznických dat v nástroji Silverpop.

Cena

Cenu řešení uvádíme na posledním místě bez ohledu na skutečnost, že je často prvním kritériem, které u většiny firem ovlivňuje jejich rozhodování. V ACOMWARE ale zastáváme názor, že je potřeba si nejdříve definovat požadovanou funkcionalitu, podle ní vybrat vhodné kandidáty a až poté vybírat z cenových nabídek. Cena za emailové řešení se většinou odvíjí od jednoho z následujících kritérií (měsíční poplatek):

  • Cena za velikost databáze
  • Cena za odeslaný email

Doporučujeme propočítat, jaká z variant vám bude vycházet lépe. Často platí, že je výhodnější cena za odeslaný email, protože vás nežene do co nejčastější rozesílky hromadných emailů na celou databázi. Alespoň v případě pokročilejších způsobů využití emailového marketingu. Platí také, že při pořízení emailového nástroje se většinou nejedná o velkou vstupní investici, spíše je potřeba počítat s pravidelnými měsíčními náklady. U složitějších řešení je nutné také zvážit další náklady, např. na propojení se CRM apod.

Výběr nepodceňujete a raději konzultujte

Výběr emailového řešení je důležitým rozhodnutím o směřování celého marketingu společnosti. Rozhodujete se totiž, jak komunikovat se svými zákazníky, jak sbírat nové kontakty a stávající co nejvíce vytěžovat. Nástrojů na trhu existuje velká řada, nelze snadno označit nejlepší řešení, protože je nutné vždy předem analyzovat potřeby a záměry a až poté vybrat k nim odpovídající produkt. Při výběru pokročilejších e-mail systémů doporučujeme využít specialisty, kteří mají zkušenosti s jejich implementací. To vám pomůže maximálně využít potenciálu, které tyto nástroje mají.

Pokud máte zájem o pomoc s výběrem vhodného emailingového nástroje, kontaktujte naše specialisty z týmu inteligentního emailingu.

Celkem 3 komentáře k článku

  1. Jan Penkala zmínil na přednášce, že používáte centrální databázový systém pro mailing, bohužel mu není rozumět, pouze druhá část jména nástroj “Engage”. Mohl byste prosím uvést o jaký nástroj jde? Díky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: