Rozhovor: Interaktivní maily jsou budoucnost, tvrdí Alex Ilhan

5. října se v pražském konferenčním centru City uskuteční druhý ročník konference Emailing 2020. Jedním z hlavních řečníků bude letos Alex Ilhan, který načrtne budoucnost e-mailového marketingu. O trendech v e-mailingu vám ale více prozradí už nyní.

Alexi, co konkrétně můžeme od tvé přednášky na Emailing 2020 očekávat?

Nebude to jenom o tom, co budu říkat já – spíkr si dle mě nemá dělat reklamu sám na sebe nebo přílišně propagovat svůj produkt. V ideálním případě si každý návštěvník konference v hlavě odnese nápad nebo inspiraci na nový projekt. Nebo bude přemýšlet nad způsoby, jak změnit svůj e-mail marketing k lepšímu.

Jak může umělá inteligence pomoci společnostem s jejich e-mail marketingem?

To je v dnešní době celkem častá otázka, což mě hodně těší. Umělá inteligence se dnes již různě využívá. Nejpravděpodobněji ovládne e-mail marketing dynamickou tvorbou předmětů nebo obsahu samotného e-mailu na základě uživatelského chování.

Tip: Využijte nabídku early birds vstupenek pro prvních 40 registrovaných účastníků konference Emailing 2020. Cena je pouze 3 200 Kč bez DPH.

S jakou chybou se setkáváš nejčastěji? Je to nedostatek základních poznatků (třeba posílání neresponzivních e-mailů), nedostatečná automatizace, nebo absence přesahu e-mailu do jiných marketingových kanálů?

Co vidím hodně často, jsou chyby v renderování e-mailů – v různých prohlížečích se totiž může e-mail renderovat jinak, zejména pak u mobilů, proto je na to třeba dávat pozor. E-maily, které s tím mají problém, se však dají relativně rychle opravit. Další nedostatek společností je to, že jednoduše neznají a nechápou svou cílovou skupinu.

Co je dle tebe největším konkurentem e-mail marketingu?

E-mail marketing dle mého názoru konkurenta nemá. Přestože jsme byli svědky „souboje“ e-mailu a sociálních sítí (a hlavně chatbotů), e-mail je pořád velice pevnou součástí našich životů. Pokud vám někdo řekne svou e-mailovou adresu, pouští vás k tělu – proto je e-mail tak unikátní. Lidé mu věří, a tahle důvěra je základem pro úspěch.

Co bude dle tebe největším trendem nebo výzvou pro e-mail marketing během příštích dvou let?

E-mailová atribuce. Ačkoli je e-mail na vzestupu jak v designu a vývoji, tak i v strategii či automatizaci, pořád vidím, jak je v jiných marketingových kanálech jeho význam podceňován. Nejsem si jist, jestli to bude možné, ale chtěl bych vidět opravdový dopad e-mailu na zisk, vyjma míry konverze v directu.

Kdo je pro tebe ve světě e-mailového vývoje inspirativní osobou?

No, kdybych je měl všechny vyjmenovat, asi bychom tady byli do večera! Je jich opravdu hodně. Samozřejmě začnu Justinem Khoo, s nímž mám tu čest spolupracovat v rámci společnosti Email on Acid. Je neskutečný! Také Brian Graves byl pro mě pořád velkou inspirací, zejména díky responzivním vzorům, které vypustil zdarma v době, kdy zažívala e-mailová responzivita velký boom. Ted Goas je skvělý vývojář, bloger a e-mailový „geek“. Mark Robbins je zase nepochybně největším světovým profíkem na interaktivní e-mail. Když jsem začínal s blogy o e-mailovém vývojářství, velice mi pomohl blog Nicole Merlinové.

Jak postupuješ při vývoji e-mailů a jaké nástroje přitom používáš?

Můj postup je aktuálně celkem jednoduchý, nastavuji pre-procesory, task runnery, frameworky a podobně. Stejně se však pořád vracím k HTML. Kód píši manuálně a používám přitom Sublime Text, testuji pak v Email on Acid. A samozřejmě mám k dispozici řadu zařízení, na nichž pak e-maily testuji.

Jakou roli bude podle tebe v budoucnosti e-mailingu hrát interaktivita a dostupnost e-mailů?

Dostupnost e-mailu by měla být prioritou pro všechny marketéry. Můžeme vytvořit kdovíjak skvělý e-mail, ale pokud se k němu opravdu nedostanou všichni, ztrácí svůj smysl. Pokud chceme mít e-mail interaktivní, pak se z dostupnosti stává celkem výzva. Přesto doufám, že interaktivní maily budou tvořit velkou část e-mailingu budoucnosti – je to totiž velice zajímavé.

Můžeš nám ještě vysvětlit, co myslíš tím, když se bavíme o interaktivních a pokročilých technologiích v e-mailovém designu? Co je třeba „kinetický e-mail“ a proč je výhodné do podobných technologií investovat?

Kinetický e-mail je jenom jiné pojmenování pro interaktivní e-mail, přestože někde najdete pro oba výrazy odlišné definice. Myslím si, že kinetický e-mail se v budoucnu osvědčí, protože nám umožňuje využít zážitek z interaktivního webu a  vtáhnout do něj uživatele přes e-maily. Jak jsem již zmínil, lidé e-mailu věří a také vám svoji adresu řeknou. Interaktivní e-mail je podle mě ideální cestou, jak zvyšovat zaujetí a zároveň zisk.

Konference Emailing 2020, na které Alex vystoupí se svou přednáškou, se uskuteční již 5. října v Praze. Více informací najdete na webu www.emailing2020.cz.

Alex Ilhan (Senior Email Developer, Email on Acid)

Alex působí na seniorní pozici londýnské pobočky společnosti Email on Acid se sídlem v Denveru. Jako spíkr se pravidelně účastní evropských konferencí se zaměřením na e-mail marketing. Na Emailing 2020 přijede prezentovat svou ilustraci budoucnosti e-mail marketingu a trendů, které můžeme v tomto odvětví očekávat. Alex se také věnuje psaní blogu, inspirovat se můžete na stránce http://www.emailonacid.com/blog.

For the original version of this interview click here

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: