Tlak na dopravu bude letos extrémní, varují české e-shopy

Češi si letos nechají raději vánoční dárky přivézt domů, než aby si je sami vyzvedli. Vyplývá to z naší ankety u vybraných e-shopů. Taková situace může výrazně zkomplikovat práci dopravcům a způsobit zpoždění zásilek. Kvůli velkému zájmu také hrozí nedostatek některé elektroniky.

V předvánočním období čeká internetové prodejce extrémní nápor objednávek. Aktuálně platná opatření v boji s epidemií koronaviru totiž vedou k tomu, že více lidí letos nakoupí vánoční dárky online. 

Pro zákazníky je dobré, že e-shopy plánují spustit své vánoční kampaně a slevové akce již koncem října nebo začátkem listopadu. Nákupy proto nemusejí odkládat na poslední chvíli. Vůbec nejvíce Čechů tradičně nakoupí od konce listopadu do třetího prosincového týdne.

Tlak na dopravu bude obrovský

Říjnový start předvánočních kampaní a slevových akcí má svůj důvod. E-shopy se mimo jiné snaží, aby zákazníci své nákupy rozložili v čase, a tím zmírnili předvánoční nápor. „S ohledem na epidemiologický vývoj a očekávaný přesun zákazníků z kamenných prodejen do e-commerce lze očekávat, že tlak na dopravu bude letos extrémní. Dopravci mají situaci ztíženou kvůli nedostatku pracovní síly, kdy ekonomice scházejí desítky tisíc zaměstnanců ze zahraničí. To se může promítnout do mírného zpoždění zásilek,“ upozorňuje Radek Ondrašík z Notino.cz.

E-shopy přitom očekávají, že Češi letos upřednostní dopravu objednaného zboží před vyzvednutím na pobočce. „Chystáme se na vyšší podíl zboží doručovaného přímo domů,“ potvrzuje Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz. Mezi lidmi totiž klesne ochota navštěvovat místa s větší koncentrací lidí. Využívat mohou mimo jiné i doručování nákupů  do výdejních automatů. Řada e-shopů a expedičních společností totiž navyšuje jejich počty ještě před koncem roku.

Garance nezrušíme, slibují e-shopy

Na riziko zpoždění zásilek se prodejci spolu s dopravci aktivně připravují. Omezit garanci včasného doručení vánočních dárků ale zatím neplánují. „Garanci poskytneme stejně jako loni,“ potvrzuje Ondrašík z Notino. Stejné garance plánují i další oslovené firmy, zároveň jsou však připraveny je omezit, nebo dokonce zrušit, pokud to bude situace vyžadovat.

Větší problémy se zpožděnými zásilkami budou některé e-shopy řešit po svém. „Rizikovější dopravce, u nichž hrozí zpoždění, na e-shopu včas vypínáme,“ prozrazuje svou strategii Kristýna Křížová z hračkářství Agátin svět. E-shop Footshop.cz je zase připraven dříve ukončit reklamní kampaně v regionech, kde může hrozit pozdní doručení objednávek.

Koronavirová opatření mohou situaci zhoršit

Dopravcům může situaci ještě zhoršit i aktuální špatná situace s koronavirem. Naše data ukázala, že při první vlně došlo u většiny e-shopů k velkému propadu prodejů po zavedení vládních opatření. Přibližně do 10 dnů ale zájem lidí obrovsky vzrostl a velká část e-shopů zažila v následujících měsících velké ekonomické úspěchy. 

Z toho důvodu mohou mít podobný efekt i aktuální opatření vlády. V takovém případě by poptávka u e-shopů krátkodobě klesla, respektive nerostla meziročně tak dramaticky. Tím by se část nákupů posunula ještě blíže k Vánocům, což přepravcům neprospěje.

Najdou se ale i e-commerce hráči, kteří problémy s dopravou neočekávají. Týká se to hlavně e-shopů, které si dopravu zcela nebo částečně řeší samy. „Oproti loňským Vánocům neočekáváme odchylky od dodacích lhůt,“ říká Michal HanáčekPilulka.cz. Společnosti v tom má pomoci právě vlastní doprava, u které bude firma poskytovat vůbec nejzazší garance včasného doručení.

Reálný je nedostatek elektroniky

Zvýšený zájem o předvánoční nákupy se u některých prodejců projevil už v září. „U nás se o to postaralo spuštění prodeje konzole PlayStation 5. Tržby se díky ní přiblížily nákupnímu svátku Black Friday,“ prozrazuje Pilský z CZC.cz. Že lidé od konce září nakupují více, potvrzuje také Agátin svět nebo TESCOMA. „Vánoční sezóna začíná začátkem října již prakticky každý rok,“ potvrzuje Radim RoženekTESCOMA.

Zatímco většina e-shopů má před Vánoci naskladněn dostatek zboží, chybět může elektronika. „Zvýšený zájem o některé zboží už teď způsobuje jeho nedostatek a před Vánocemi se situace ještě zhorší,“ uvádí Pilský z CZC.cz. Týká se to například notebooků, kterých bude málo kvůli karanténním opatřením a zvýšenému zájmu zákazníků. Větší poptávka je také po konzolích, televizích nebo webkamerách.

Zaujaly vás tvrzení e-shopů? Sdílejte článek dál.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *