16 expertů odpovídá, jak koronavirus ovlivnil tržby v české e-commerce

Pandemie koronaviru zásadně mění nákupní chování spotřebitelů. Vládní nařízení i obavy o zdraví přiměly řadu zákazníků k častějšímu využívání e-shopů. Jak se ovšem tato situace promítla do tržeb samotné e-commerce? Přečtěte si vyjádření těchto 16 expertů. 

1) Michal Hanáček (Provozní ředitel, Pilulka.cz)

2) Petr Bena (Obchodní ředitel, Alza.cz)

3) Tomáš Haškovec (Marketingový ředitel, SpokojenýPes.cz)

4) Tomáš Jeřábek (CEO, Košík.cz)

5) Kristýna Křížová (Jednatelka, Agátinsvět.cz)

6) Simona Kijonková (Founder, Zásilkovna)

7) Miroslav Uďan (CEO, Shoptet)

8) Daniel Lupinski (CEO, NetDirect)

9) Honza Mayer (CEO, Dataweps)

10) Marek Suchý (Marketing Manager, oXyShop)

11) David Vurma (CEO, Acomware)

12) Jan Vetyška (Executive Director, APEK)

13) Ondřej Klega (CEO, eRockets)

14) Martin Rozhoň (Founder, Vivantis)

15) Pavlína Zábojníková (Co Founder, Online People)

16) Jan Kvasnička (Freelance UX Designer)

1) Michal Hanáček (Provozní ředitel, Pilulka.cz)

Tržby narostly ve všech našich projektech o desítky až stovky procent oproti plánům. Ve všech prodejních kanálech jsme museli přistoupit ke spoustu opatřením, snížením marketingových budgetů, vypínání portfolia a další, abychom dokázali spotřebiteli přinést pouze potřebný sortiment za rozumně dlouhou dobu.

Obecně vzrostly tzv. Corona deals – tedy kategorie jako roušky, respirátory, desinfekce, antibakteriální mýdla, léků jako Paralen a další. Prakticky všechny tyhle kategorie mají většinu produktů zcela vyprodanou. Naštěstí se nám daří díky skvělé aktivitě našich kolegů v každé kategorii mít kontinuálně nabídku.

2) Petr Bena (Obchodní ředitel, Alza.cz)

My v Alze jsme se připravovali od konce prosince, kdy jsme sledovali, zda dojde k narušení toku zboží z Číny zejména ve druhém čtvrtletí, a proto jsme významně navýšili skladové zásoby. Pandemie nás tedy zastihla připravené pomoci našim zákazníkům. Zároveň jsme se rychle dokázali adaptovat na novou situaci ohledně bezpečnosti našich zaměstnanců i zákazníků. Takovým příkladem může být třeba zavedení bezkontaktního výdeje na všech našich pobočkách v průběhu šedesáti hodin od nápadu k realizaci. Díky naši připravenosti na straně zásob a schopnosti se rychle adaptovat máme dnes více objednávek, než jsme měli před vypuknutím pandemie.

Uzavření části kamenných prodejen a omezení veřejného života se ale pochopitelně výrazně podepisuje i na nákupním chování zákazníků. Lidé se intenzivně přesouvají do online prostředí a volí e-shopy jako bezpečnější variantu nákupu – obrat při meziročním srovnání stoupl zhruba o 80 %. Situace je pochopitelně komplikovaná tím, že díky korona krizi jsou narušeny výrobní a dodavatelské toky zboží (nejdříve to byly zavřené továrny v Číně, teď celá řada továren v Evropě nevyrábí vůbec nebo jen omezeně), což vede k nedostatku některých produktů a to tlačí na cenu. K tomu se navíc změnila spotřebitelská poptávka v některých komoditách o stovky a tisíce % (bezkontaktní teploměry, sportovní trenažéry, šicí stroje, domácí pekárny a mnoho dalších), na což je velmi těžké reagovat (produkty je potřeba vyrobit a dopravit do ČR).

Současná doba je zkrátka naprosto bezprecedentní. Až do začátku března jsme dlouhé roky žili v konjunkturní bublině a jak se říká „když je příliv, tak všechny lodě plavou“. Odliv ale právě začal. Není to o offline vs. online nebo velcí vs. malí. Úspěšný bude ten, kdo se dokáže rychle přizpůsobit nové realitě, kdo dokáže spoluvytvářet budoucnost nakupování. Určitě některé malé a velké firmy zaniknou. Někteří posílí, někteří ztratí. Určitě uvidíme nějakou konsolidaci na maloobchodním trhu. Zároveň se objeví nové firmy s novými nápady.

3) Tomáš Haškovec (Marketingový ředitel SpokojenýPes.cz)

Nechci v této situaci mluvit o rostoucím obratu, protože bych měl raději naše obvyklé obraty bez toho, co se nyní děje. Nicméně je pravdou, že zhruba od 26. 2. 2020 odesíláme pro naše zákazníky o cca 150 – 200 % více krmení, pamlsků a hraček… než je v tuto dobu obvyklé.

Důležitějším ukazatelem je to, že naše logistika tento nápor zvládá a nedochází k výraznému prodloužení doby dodání. Pro naše zákazníky z Prahy a okolí (i pro ty v karanténě) zvládáme dodávat naší rozvážkovou službou – Rychlým psem také bez prodloužení doby dovozu. Růst měl prozatím peak dne 12. 3. 2020, kdy denní obrat téměř atakoval hranici 3 miliony. V současné době nápor pozvolna opadá.

V tuto chvíli zaznamenáváme jednoznačně největší zájem o krmivo. Především o granule a konzervy. Čelíme velké poptávce, takže se občas stane, že nějaká položka není dostupná, ale nedá se rozhodně říct, že máme to a to dlouhodobě vyprodané.

4) Tomáš Jeřábek (CEO, Košík.cz)

Zaznamenáváme výrazný nárůst tržeb, hned od vypuknutí krize jsme byli dlouhodobě zhruba o pětinu nad nejsilnějším obdobím loňského roku – Vánoci. Košík.cz má pochopitelně pouze určitou rozvozovou kapacitu, která je pro denní tržby limitní, průběžně ji však navyšujeme. Od začátku krize se nám tedy díky optimalizaci podařilo odbavovat o 30 – 40 % více objednávek než před krizí. Zajímavě se rozjel také náš byznys s Hotovkami – už teď děláme čísla, která nám dělají radost a denně prodáme asi 2 500 jídel.

Na vyhodnocení tržeb je každopádně ještě brzy. I z toho důvodu, že přestože je zájem o nákupy rekordní, jsou také rekordní výdaje na hygienická a bezpečnostní opatření.

Největší poptávku zaznamenáváme u  běžných zásobovacích nákupy, kde je odpovídající podíl čerstvých i trvanlivých potravin. Lidé u nás ostatně od vypuknutí celé koronavirové krize nakupují již poněkolikáté. Opatřeními navíc modulujeme možnosti nákupů – 50 kilogramový limit stále platí, takže extrémní nákupy již není možné objednat. Zároveň ale opatřeními regulujeme ty nejmenší nákupy.

Samozřejmě již dochází k dílčí vyprodanosti některých druhů potravin, daří se je však zatím nahrazovat alternativními dodavateli. Vyřadili jsme z našeho portfolia také zbytné položky a nahradili je například velkoobjemovými baleními trvanlivých potravin.

5) Kristýna Křížová (Jednatelka, Agátin svět.cz)

Kamenné obchody mají v současnosti samozřejmě tržby nula. E-shop je za posledních pár dní nad očekáváním, které jsme pro toto roční období měli (+100 % tržeb on-line za období od 1. 3. do 7. 4. 202 vs. stejné období roku 2019), a to i díky silné kampani, kterou jsme na jeho podporu ihned spustili. Předpokládám však, že to bude dočasné. Jakmile se akutní situace překlopí do dlouhodobějšího ekonomického útlumu, přijde těžší doba, u které si však v tuto chvíli vůbe netroufám odhadovat ani délku, ani skutečnou hloubku.

Největší poptávka nyní směřuje na společenské hry, knížky, tvoření i stavebnice – zkrátka aktivní, rozvíjející zábavu a hraní, což je to, na co se od začátku zaměřujeme.

Dlouhodobě máme velmi dobře řešený nákup zboží, jsme aktivní, předzásobujeme se, udržujeme s dodavateli dobré vztahy. Tudíž výpadky zatím nepociťujeme. Nicméně to může v delším horizontu nastat. Před uzavřením hranic se nám například podařilo doslova za 5 minut dvanáct “vyrvat” našemu absolutně klíčovému dodavateli několik palet zboží z jeho skladu ve Francii těsně před tím, než kvůli tamním okamžitým opatřením na neurčito zavřel brány.

Již po rozhodnutí o uzavření škol jsme předpokládali vývoj, který skutečně nastal, a začali jsme aktivně stahovat klíčové zboží z našich prodejen (7 po celé ČR). Tam by nyní leželo bez užitku, kdežto z centrálního skladu jsme ho schopni dodat zákazníkům e-shopu.

Situace nás ovšem vedla k zásadním změnám v marketingu. Například místo plánovaných tradičních eventů na jaře v Praze a v Brně (Agátin festival, obvykle cca. 2500 rodičů a dětí v každém městě) jsme obratem vymysleli a realizovali festival on-line, kterým se po dobu 7 dní budeme snažit našim zákazníkům – rodičům – přinést inspiraci a sdílet zkušenosti aspoň takto na dálku.

Současně bych doplnila, že náš slovenský e-shop agatinsvet.sk, který jsme spouštěli vloni na konci prázdnin, podchytil dění ve společnosti a potřebu rodičů aktivně a smysluplně zabavit své děti moc hezky. Současná situace mu evidentně napomáhá rychleji si budovat své místo mezi slovenskými rodiči.

6) Simona Kijonková (Founder, Zásilkovna)

O nákupy z internetových obchodů je ve všech zemích, kde působíme velký zájem srovnatelný s vánoční sezónou, a především v blízké budoucnosti očekáváme velkou poptávku po levnější formě distribuce zboží z internetu k zákazníkům. Je také zřejmé, že řada do této doby „kamenných“ obchodů bude investovat do vlastních e-shopů a význam e-commerce dále výrazně vzroste.

Největší nárůst vidíme aktuálně například v segmentu online lékáren, brýlí a kontaktních čoček, ochranných zdravotních pomůcek a drogerie, herních konzolí a elektroniky. Je zřejmé, že nakupování po internetu, tedy celý segment e-commerce, dnes z velké části táhne celou ekonomiku a každým dnem, kdy jsou kamenné obchody uzavřené, se jeho role zvětšuje. Pro nás jako logisticko-technologickou firmu je to obrovská výzva. My jsme dnes jednou z mála cest, jak se poptávané zboží může dostat ke koncovému zákazníkovi. 

Oblíbenost výdejních míst zůstala i během pandemie. Samozřejmě narostl význam hygieny,  pro to od nás všechna výdejní místa dostala roušky a rukavice. Zakázali jsme také vstup zákazníků do provozoven bez roušek. Doporučujeme také, aby zákazníci vstupovali do prodejny jednotlivě, udržovali diskrétní vzdálenosti a snížili kontakt na minimum. Omezili jsme používání hotovosti, v oblasti plateb se snížilo zastoupení placení na dobírku, naopak se zvýšily platby kartou a placení předem.

7) Miroslav Uďan (CEO, Shoptet)

Pokles tržeb Shoptetu jako poskytovatele e-shopového řešení jsme nezaznamenali. Naopak v úterý jsme měli rekordní den v počtu nových e-shopů. Jde vidět, že klasický retail hledá cestu, jak prodávat třeba tak jako Fruitisimo, které v posledních dnech otevřelo e-shop. Co se týče obratů klientů tzn. celého trhu, tak celková únorová čísla byla vyšší než v lednu což naopak nebývá zvykem. Dokonce i prvních 14 dnů vypadá jako by se „nic“ nedělo. Ale nemáme ještě přesná data pro jednotlivé kategorie. Je tedy možné možné, že například vyšší poptávka v některých segmentech jako je jídlo, pet a drogerie zkresluje celkový obraz. 

8) Daniel Lupinski (CEO, NetDirect)

 Prozatím zaznamenáváme nárůst poptávek po e-shopech na míru téměř o 450%. Jedná se převážně o segment HORECA, to znamená restaurace, bary, cafeterie. Všichni se snaží reagovat na uzavření offline provozoven a chtějí se co nejdříve adaptovat do online prostředí.

 Lidé hledají příležitosti, jak se s aktuální situací poprat. Ti, jenž již byly ve fázi THINK a přemýšleli o tom, zda je pro ně online tím pravým, do něho nyní skočili po hlavě. Zaznamenáváme také případy, kdy firmy o online řešení ještě přemýšlejí a váhají, jak se situace ohledně koronaviru a ekonomiky bude vyvíjet. Sondují a připravují si varianty pro další vývoj situace.

9) Honza Mayer (CEO, Dataweps)

Zatím jsme nezaznamenali pokles tržeb. Nutno říct, že jsme dodavatel softwaru formou měsíčního subscription fee, takže případný propad bychom zaznamenali s drobným zpožděním. Ale klienti zatím využívání našich nástrojů neruší. Na straně poptávky zatím nevidíme žádný výraznější negativní ani pozitivní vliv. Dá se říct, že je zhruba taková, jak by se v aktuálním ročním období dala očekávat.

10) Marek Suchý (Marketing Manager, oXyShop)

Naše podnikání je postavené na dlouhodobé spolupráci s našimi klienty a důsledky pandemie jsou pro nás hrozba především z dlouhodobého hlediska. I proto se snažíme pomáhat našim klientům a zajistit, aby toto turbulentní období přečkali bez výrazných ztrát. Od našich klientů samozřejmě víme o situaci v e-commerce. Dochází k propadům, ale i růstům tržeb v desítkách procent. To je samozřejmě dáno sortimentem, které e-shopy nabízí. Po lécích, drogistických prostředcích, potravinách apod. je nyní obrovská poptávka.

11) David Vurma (CEO, Acomware)

Nejvíce budou zasaženy určitě segmenty cestovního ruchu a přepravy (hlavně letecké). U těchto segmentů očekáváme i nejpomalejší cestu k návratu. Je to velmi složitý problém, který závisí také na tom, zda se podaří pandemii koronaviru v Evropě zastavit či se lokálně vrátí v druhé vlně. To je na opravdu dlouhou diskuzi a existuje k tomu celá řada predikcí. 

Pokud bychom se zaměřili čistě na e-commerce, zde je velká výhoda v tom, že zboží běžné spotřeby, dokonce i luxusní spotřeby (šperky, oblečení, elektronika) má oproti jiným segmentům velmi krátkou křivku návratu pro skončení krize. Jak jsem již zmínil dříve, pokud budou firmy s nabídkou v e-commerce pracovat dobře, může se jim v online prostředí dařit i v tuto dobu. 

Řada segmentů eviduje už nyní zvýšenou poptávku. Ovšem hlavně u těch prodejců, kteří jsou jasní, čitelní, dobře komunikují, informují zákazníky o situaci a mají pro ně speciální nabídky.

12) Jan Vetyška (Executive Director, APEK)

Dá se předpokládat, že Češi budou nyní v utrácení opatrní, a tak mohou pokles očekávat e-shopy se zbožím, které je v tuto chvíli pro spotřebitele zbytné. Posílí naopak obchody se zbožím denní spotřeby, potravinami, drogistickým zbožím, léky, zbožím pro domácnost či drobnou elektronikou. Nemyslím si, že v dlouhodobém horizontu a obecném pohledu na trh, bude e-commerce zasažena negativně. Co bude důležité, jak si obchodníci se zbožím, které zákazníci teď tolik nenakupují a do pominutí pandemie nakupovat výrazně nebudou, poradí s udržením cash flow a pokrytím fixních nákladů. Ti, kteří toto období zvládnou, budou následně ve výhodě, protože e-commerce jako prodejní kanál bude jednoznačně ještě posilovat.

13) Ondřej Klega (CEO, eRockets)

Krizový stav se dotýká všech včetně e-shopů. Zatímco některé celé segmenty, jako například turismus, restaurace a hotely jsou zavřené a na nule, tak e-commerce vlastně není skoro postižena umělým, vynucením zastavením byznysu. 

Spousta e-shopů přes “noc”  změnila svoji strategii. Rekordní obraty jsou vidět hlavně v potravinářském odvětví a také ve farmacii, naopak problémy vidíme převážně u fashion hráčů a e-shopů s nabídkou luxusnějších komodit jako jsou šperky, hodinky atd. 

Zajímavý je také pohled na spotřební chování v České republice ve srovnání se zahraničním. V Česku je vidět, že lidé jsou nyní velmi opatrní. Narozdíl od německého trhu, kde například ve Sportobchod.cz zažíváme rekordní tržby. Bude zajímavé sledovat další vývoj i to, jak e-shopy ustojí tyto změny. 

14) Martin Rozhoň (Founder, Vivantis)

U zboží denní potřeby (potraviny, drogerie, produkty pro zdraví, krmivo pro zvířata atd) je vidět několikanásobný nárůst obratů – například Prozdravi.cz až  3–5×.

Alza hlásí 70% nárůsty obratů, Mall obdobně. Extrémně vyrostly prodeje např. u dezinfekčních prostředků, vitamínů a přípravků na podporu imunity, mrazáků, šicích strojů, domácích pekáren, IT sortiment pro práci z domova, trvanlivé potraviny a žrádlo pro zvířata. Naopak stagnují či padají obraty u zbytného a luxusního zboží, jehož nákup lze odložit.

15) Pavlína Zábojníková (Co Founder, Online People)

Jednoznačně posílí e-shopy s potravinami a ochrannými pomůckami/léky/vitamíny, ty v podstatě až kolabují a vyjdou ze současné situace jednoznačně vítězně. Zároveň se tím rychle evangelizuje trh, to je pozitivní. Negativně pak zasahuje ostatní. E-shopy s mono brandy/položkami/sortimentem, který v aktuální situaci není nezbytný pro přežití na home office/doma. Ty jsou obratově na – 70 – 90 %. Opravdu velké e-shopy, mezi které počítáme samozřejmě především Alzu, v některých pro ně ne úplně typických kategoriích posilují a i zde je patrná evangelizace – co se dříve kupovalo offline se přesunulo do onlinu. Celkově tato situace přispěje k většímu a hlavně rychlému přelivu zákazníků do onlinu a to je rozhodně pozitivní. 

16) Jan Kvasnička (Freelance UX Designer)

Největší problémy u mých klientů máme určitě v cestovním ruchu. Tam jsou ty poklesy úplně největší a bohužel pojištění i smluvní podmínky jsou zde mnohem složitější než jinde. Velké poklesy vidím také u oboru Auto-moto, módy, některé elektroniky a další. 

Obrovské problémy mají e-shopy, které jsou z velké části závislé na prodejnách, což nyní řešíme poměrně aktivně u dvou velkých klientů. Hodně problémů řešíme také klientů, kteří jsou výrobci a nyní se hodně jedná o tom, zda ve výrobě pokračovat, nebo nikoli. 

Dále máme problémy u dodavatelů, tedy i pokud e-shopy fungují skoro stejně nebo se jim naopak daří, tak je to spíše jen otázka času, než se taky dostanou do problémů, protože nyní dostat zboží do ČR je opravdu ořech, navíc dodavatelé velice často už moc zboží sami nemají. 

Toto bude mít v blízké době ještě větší dopady na celou e-commerce. Velké nárůsty jsou u dezinfekcí, materiálů na šití roušek, alkoholu, zdravé výživy, produktů do domácnosti, technických materiálů pro živnostníky a další obory.

* * * *

Zajímají vás další dopady koronaviru na českou e-commerce? Sledujte nás na Facebooku, LinkedInu a Twitteru, kde vás budeme informovat o aktuální situaci.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *