5 nejdůležitějších trendů v online marketingu

open-rateOnline marketing prochází stále rychlejším vývojem: každý rok se objevují nové technologie a cesty k podpoře prodeje, mění se také jejich efektivita. Jaké nejdůležitější trendy na poli online marketingu byste měli sledovat?

 

1. Inteligentní e-mailing

E-mailing se vyvinul v zřejmě nejrychleji rostoucí marketingový kanál dneška – minimálně z hlediska zájmu e-shopů i podílu na obratu, který dokáže generovat. Mohou za to zejména pokročilé technologie a také změna myšlení, díky čemuž se nyní obchodní nabídky nezasílají masově na celou databázi kontaktů, ale spíše na vybrané skupiny zákazníků nebo dokonce jednotlivce. Takzvaná segmentace a personalizace e-mailů má za efekt stále relevantnější komunikaci se zákazníkem.

Co to znamená v praxi? E-shop nám umí popřát k svátku a nabídnout nám dárek. Upozorní nás, že jsme u něj zanechali opuštěný košík s vloženým zbožím, a vybídne, zda nechceme objednávku dokončit. Nebo nás po nákupu začne zásobovat zajímavými tipy na další produkty, které jsou relevantní k druhu zboží, které nás zajímá. K čemu je to dobré? Tyto e-maily lidé čtou a otevírají mnohem raději, protože nabízejí určitou hodnotu – a to sekundárně vede ke zvýšení příjmů.

2. PLA kampaně a automatizace

PPC reklama je stále klíčovou součástí výkonnostního marketingu v ČR: e-shopy do ní investují významné prostředky a její efekt je stále velmi vysoký. Pokud máte e-shop, doporučujeme se v roce 2015 výrazněji zaměřit na problematiku PLA (product listing ads) kampaní v Google. Produktové kampaně se ve výsledcích vyhledávání zobrazují jako náhled zboží s cenou či dalšími informacemi. Pokud jste PLA doposud nevyzkoušeli, napravte svou chybu – míra konverze i cena za proklik vás velmi pravděpodobně příjemně překvapí. U velkých inzerentů dokázal tento reklamní produkt i zdvojnásobit výkon celého AdWords účtu.

A k PPC reklamě ještě jednou. Podobně jako jiné technologie, také v obou hlavních reklamních sítích Google AdWords a Seznam Sklik dochází k technologickému rozvoji, který vede k jejich stále větší automatizaci. Díky automatickým pravidlům v obou sítích nebo také využitím jiných externích nástrojů (ppcHIT pro produktové inzeráty) si dnes můžete nechat ohlídat ceny za proklik, celkovou efektivitu kampaně (ROI) a mnohé další.

3. Nákupní proces na mobilních zařízeních

O mobilním nakupování se hovoří často, vždyť české weby i e-shopy již hlásí přes 10 % návštěvníků právě ze smartphonů a dalších mobilních zařízení. Samotnému nakupování ještě stále překáží zejména složitý způsob platby, který může být odrazující. Je nicméně jisté, že na mobilech začíná stále větší množství nákupů a prodejci musejí už v tento okamžik zákazníkovi nabídnout relevantní nákupní „zážitek“ – pro mobily optimalizovaný web i nákupní košík, krátké a výstižné informace a samozřejmě také možnost objednávku z mobilu úspěšně dokončit a zaplatit.

Mobilní verze e-shopu v České republice není zcela běžná, proto tento nedostatek doporučujeme co nejdříve odstranit. Motivovat by vás měly i odhady českých odborníků, podle nichž se letos počet nákupů z mobilů zdvojnásobí a v průměru může atakovat i hranici 10 až 15 % všech objednávek.

Sledujte také vývoj platebních technologií pro mobily, jejich rozvoj povede k dalšímu zvyšování míry konverzí na mobilech.

4. RTB a personalizovaný retargeting

Reklama nakoupená v režimu RTB (to znamená v reálném čase formou aukce) je zajímavou alternativou pro získání prostoru ve většině reklamních sítí v České republice. Vaše bannery se díky tomu budou zobrazovat na stránkách velkých zpravodajských deníků. Dochází tak k určité demokratizaci, kdy se i malý inzerent může dostat na prestižní prostor bez nutnosti vysoké finanční investice. RTB navíc slouží pro takzvaný personalizovaný retargeting, kdy oslovujete zákazníky, kteří již váš e-shop navštívili. Jakmile se takový zákazník objeví na webu třetí strany, zobrazí se mu zde nabídka vašeho zboží – typicky produkt, který si už na stránkách prohlédnul a jehož pořízení může být nakloněn.

Proč je RTB zajímavé? Pro inzerenty může být lákavá platba až za konverzi, kterou nabízí například RTB House – samotné zobrazení banneru je zdarma do doby, než zákazník kliknutím na banner nenavštíví váš e-shop a nenakoupí. Další technologie, jako třeba Adform, pak pracují se standardním prodejem na CPT (cena za tisíc zobrazení), i tak je efektivita RTB velmi zajímavá.

5. Multikanálový prodej

Přiznejme si – jako zákazníci multikanálový prodej chceme. Líbí se nám možnost zajít si pro zboží do běžného kamenného obchodu, ale také si ho objednat z internetu. Pokud máme věrnostní kartičku či věrnostní body u daného prodejce, měli bychom je být schopni uplatnit v prodejně i v e-shopu. Nic z toho ještě samozřejmostí není, jisté ale je, že se svět kamenných a internetových obchodů propojil. Na internetu začíná prodávat stále více retailistů, stejně tak e-shopy otevírají víc a víc prodejních míst nebo výdejen.

Tento trend bude pokračovat také v roce 2015. Na trh vstoupí řada dalších velkých obchodních řetězců zejména z oblasti oděvů (a možná též potravin). Zdokonalit by se měla také nabídka služeb pro zákazníky. Mít možnost si zboží objednané z internetu vyzvednout na pobočce, zde ho také vrátit nebo reklamovat, to všechno jsou služby, které dříve nebo později zavedou všichni významní prodejci. Kdo to neudělá, bude ztrácet, nebo minimálně ochudí sám sebe (i své zákazníky) o příležitosti, které internet přináší.

Zdroj: Článek vyšel původně v magazínu iPodnikatel.cz

Celkem 1 komentář k článku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: