Vánoce 2015: Jak dobře jsme tipovali?

Při zveřejnění naší loňské vánoční předpovědi jsme slíbili, že přesnost našich tipů porovnáme s realitou. Jaké známky si zasloužíme? Premianty nejsme, ale přesto není náš průměr známek vůbec špatný!

Předpověď 1: E-shopy porostou až o       20-25 %

Možná si vzpomínáte na náš graf, v němž jsme odhadovali, jak bude vypadat postupný růst počtu objednávek od začátku listopadu až do Vánoc. Při přípravě grafu jsme vycházeli z analýzy posledních několika let a pracovali s odhadem celkového růstu o zhruba 20-25 %.

Známka: 1 (Komentář: Naše předpověď se vyplnila! E-shopy si nakonec vedly o něco lépe a rostly o 20,4 %.)

Podívejte se také na porovnání jednotlivých grafů:

graf1

graf2

Předpověď 2: Nejsilnější období? 7. až 13. prosince

Každý rok se souboj o nejsilnější předvánoční období odehrává v období 2 až 3 týdnů před Štědrým dnem. Přestože Štědrý den letos připadnul na čtvrtek a bylo zřejmé, že zákazníci se nebudou bát nakupovat celý předchozí týden, vsadili jsme na období od 7. do 13. prosince.

Známka: 1 (Komentář: Podle našich statistik učinili lidé v týdnu od 7. do 13. prosince o 7,7 % více objednávek než o týden později.)

Předpověď 3: Nejvíce objednávek v pondělí 14. 12.

Podobně, jako při porovnání nejsilnějších týdnů, také v případě dne s největším počtem objednávek jsme měli dva favority – konkrétně pondělí 7., respektive 14. prosince. Nakonec jsme vsadili na pozdější termín.

Známka: 2 (Komentář: Pondělí 14. prosince bylo skutečně dnem, kdy tuzemští zákazníci objednávali nejvíce. Trochu překvapivě se ale na druhém místě objevilo úterý 15. prosince. Jedničku si tedy dát nemůžeme.)

Předpověď 4: Bezpečné bude nakupovat do 18. 12.

Pár dní před Vánoci už si většina zákazníků pokládá jednoduchou otázku: zvládne mi e-shop doručit zboží včas? V naší předpovědi jsme byli opatrní a raději jsme doporučovali objednat nejpozději v pátek 18. prosince.

Známka: 2- (Komentář: Že e-shopy zvládnou doručit zboží objednané 18. prosince, jsme se přesvědčili v našem vlastním testu. Pravdou ale je, že bez problémů své zakázky obdrželi i zákazníci, kteří objednali o víkendu, ve vybraných e-shopech pak dokonce i v pondělí 21. prosince. Už jen proto si jedničku dát nemůžeme.)

Předpověď 5: Podíl objednávek z mobilních zařízení bude až 20 %

Celý letošní rok sledujeme v rámci ACOMWARE Ecommerce Index růst návštěvnosti i obratu, které českým e-shopům přinášejí mobilní zařízení. Věřili jsme proto, že v některých případech přinesou o Vánocích až 20 % objednávek.

Známka: 4 (Komentář: Byli jsme příliš velkými optimisty. V námi sledovaných oborech se průměrný počet objednávek z mobilů pohyboval kolem zhruba 13 %, což má do 20 % daleko. Mimochodem, nejvíc se mobilní zařízení prosadila v segmentech dětských hraček a specializovaných e-shopů. Nejméně pak v DIY nebo zboží pro domácnosti.)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: