5 mins read

Třídění hromadné pošty na Seznam.cz: jak se projevilo?

17 Bře 2015 E-mailing & CDP

seznamhromadneperexPo Google zavedl také český Seznam třídění hromadné pošty do nové složky Hromadné. Jak moc se tato změna projevila na open rate emailů? A jak zmírnit její efekty?

Seznam únorovou novinku zdůvodnil jednoduše: uživatelům má usnadnit práci s emailovou schránkou, neboť z ní odstraní méně relevantní obchodní sdělení. Provozovatelům e-shopů nebo jiných projektů, které využívají email k šíření svých nabídek, tím ale život ztížil. Zkoumali jsme dopady této novinky: první čísla ukazují, že nemusí být malé. Není ale důvod propadat panice.

Propad open rate o 20-35 %

Vliv nového třídění emailů na open rate emailových sdělení byl podle očekávání okamžitý. Potvrzují to výsledky vybraných klientů, u nichž nejčastěji došlo k poklesu 20-35 %, v extrémních případech ale i o 50 % v porovnání s období před změnou. Propad se zatím jeví jako trvalý, čísla se příliš nemění ani s odstupem téměř 3 týdnů od uvedení této novinky.

  OR před změnou OR po změně Procentuální rozdíl
E-shopy s ženským publikem 29,9 % 21,7 % – 27,5 %
E-shopy s mužským publikem 34,7 % 22,5 % – 35,2 %

Poznámka: porovnávána je míra otevření pouze u emailů v doménách @seznam.cz a @email.cz. U jednotlivých rozesílek nejsou významné rozdíly v hodnotě OR u emailů s jinými doménami.

Zatím se však zdá, že filtr pro Hromadné byl Seznamem nastaven ručně na konkrétní (časté) odesílatele obchodních sdělení v České republice. Zahraničních e-shopů se tato změna netýká – jejich emaily se nám stále objevují v běžné doručené poště. Je také pravděpodobné, že Seznam při třídění emailů doposud neprovádí analýzu obsahu (odkaz na odhlášení, označení obchodní sdělení a další).

Rozhodující je skladba databáze

Pokles open rate se samozřejmě nejvíce odvíjí od skladby databáze, konkrétně od počtu emailů s doménou @seznam.cz a @email.cz v názvu. Míra otevření emailů se ale může lišit také vlivem dalších faktorů – například dle typu kampaně.

Přestože u zkoumaného vzorku e-shopu neuvádíme názvy konkrétních obchodů, sluší se dodat, že pokles open rate se liší také podle zaměření prodejce na různé cílové skupiny. Významného rozdílu si všímáme podle cílení na pohlaví. U e-shopů, které se zaměřují na ženské publikum, byl pokles open rate o něco nižší (do 30 %), u typicky mužských oborů byla situace opačná (až 50% pokles).

Důležitá je dlouhodobá práce

Snížení čtenosti vašich emailů se samozřejmě projeví také na výši obratu, který emailové kampaně generují. Mezi těmito dvěma hodnotami ale neexistuje přímá úměra a pokles tržeb nemusí kopírovat open rate. Přesunutím obchodních sdělení mimo složku Doručené dochází ke snížení open rate u zákazníků, kteří jsou méně aktivní. Jinými slovy o ty příjemce obchodních sdělení, kteří je sice otevírají, ale s vyšší pravděpodobností nenakoupí.

seznamhromadne01
E-shop Tipa.eu zobrazuje v emailu blok s výzvou k přesunutí jejich emailů zpět do doručené. Ten se přitom zobrazuje jen uživatelům schránek u Seznamu a to pouze, pokud email déle jak 14 dní nepřečtou.

Pokud se rozhodnete propad open rate řešit, příliš vás nepotěšíme: neexistuje žádný trik, jak se vrátit na původní hodnoty. Svému byznysu dlouhodobě pomůžete, pokud se budete snažit svou rozesílku zdokonalovat (viz tipy níže) a také informovat uživatele emailových schránek o možnosti přesunout vaše emaily zpět do doručení. Je také pravděpodobné, že jakmile se lidé naučí s novou funkcí pracovat, míra open rate se o něco zvýší.

Rady, jak zmírnit dopady třídění

Na závěr pár rad, jak zmírnit dopad nového třídění na Seznamu:

  1. Relevance a obsah – posílejte relevantní emailová sdělení, nikoliv stále stejné obchodní nabídky. Snažte se, aby vaše emaily měly co nejzajímavější obsah, čímž motivujete zákazníky k otevření další rozesílky (a realizaci doručení 3).
  2. Důraz na předmět emailů – Více se zabývejte předmětem emailu, snažte se zákazníka zaujmout. Pokud máte dostatečně velkou databázi a pokročilý nástroj pro rozesílku, testujte různé verze předmětů.
  3. Přesunutí z Hromadné – vybízejte zákazníky k tomu, aby vaše emaily přetáhly do doručené pošty – viz náhled webu www.tipa.eu výše v článku.

 

Autor
Petr Cikán

Petr využívá bohatých zkušeností z e-commerce a marketingu, získaných od roku 1999. Vybudoval a 13 let provozoval úspěšný e-shop s elektronikou, kde zajišťoval všechny aktivity včetně emailingu. V ACOMWARE má na starosti současné emailové klienty a podílí se i na obchodu a marketingu. Je držitelem prestižního certifikátu Silverpop Engage Professional Certification.

5 thoughts on “Třídění hromadné pošty na Seznam.cz: jak se projevilo?

  1. Dobrý den,

    narazil jsem na podobný článek, kde jsou ale data dosti rozdílné. U Vás vychází openrate na úrovni cca 22% pro eshop a v tomto článku: https://clipsan.com/blog/seznam-cz-zavedl-slozku-hromadne-prvni-neprijemne-statistiky-pro-email-marketing/ , konkrétně třeba tento obrázek: https://clipsan.com/blog/wp-content/uploads/2015/03/eshop-2015-02-27.png je openrate na 2% – tedy 10x méně. Jak je možný tak velký rozdíl?

    Děkuji

    1. Dobrý den Tomáši,
      důležité je v tomto případě porovnávat trendy – v uvedeném příkladu je prezentovaný open rate před zavedením složky Hromadné 4,2%, po zavedeni 2,2% – už výchozí OR je velice nízký a značí, že se nejedná o příliš kvalitní databázi, případně zmiňovaný e-shop zasílá velké množství nerelevantních sdělení.
      U našich klientů běžně pracujeme s dynamickým obsahem (newslettery obsahují personalizaci), vytváříme segmentované kampaně, případně trigger kampaně. To vše vede k výrazně většímu OR, než jen u klasické rozesílky jednoho sdělení na celou DB, proto jsou naše výchozí hodnoty výrazně vyšší.

      Petr

  2. Dobrý den Petře,

    nevíte, čím bude způsoben fakt, že část emailů padá do Hromadné a část padá do Doručené od stejného odesílatele? Jedná se o NL s podobným obsahem, všechny parametry rozesílky jsou stejné. Děkuji

  3. Dobrý den Tomáši,
    není uplně zásadní odesílatel, jako spíše ip adresa, z které maily odchazí. Pokud např. transakční maily posíláte z e-shopu (== posíláte relativně malé množství mailů) a klasickou rozesílku z jiného nástroje, měla by do hromadných spadnout je klasická rozesílka.
    Pokud jde vše z jedné IP a s podobným obsahem… viděl bych to spÍše na chybu na straně seznamu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Online Marketing News

Tips, instructions and reports - all this simply to your e-mail. Subscribe to our newsletter.

E-mail*
Back on top