Pokud se rozhodnete vrátit zboží nakoupené na internetu, obchodníci vám peníze vrátí ve lhůtě 30 dnů, často dokonce již po několika dnech. Vyplývá to ze studie transakčních e-mailů roku 2014, kterou jsme uskutečnili u 22 předních českých e-shopů. Ze studie také vyplynulo, že prodejci svým zákazníkům zasílají obrovské množství obchodních sdělení.
Stáhněte si studii zde
Analýza českých e-shopů se zaměřila na tzv. transakční e-maily, které souvisí s komunikací mezi obchodem a zákazníkem po uskutečnění objednávky. Ročně je v České republice takových e-mailů rozesláno mezi 20 až 30 miliony a zákazníka informují o podrobnostech jeho nákupu. Vztahují se také k případům, kdy zákazník kontaktuje obchod s požadavkem na vrácení zakoupeného zboží.
Hlavní zjištění studie:
- Všichni prodejci doručí zboží v jimi garantované lhůtě.
- Zákazník je dostatečně informován o průběhu své objednávky.
- Většina transakčních e-mailů není vhodná k zobrazení na mobilu, někdy obsahují také chyby. Řada e-shopů za objednávku ani nepoděkuje.
- Vrácení zboží probíhá bez problémů – u všech prodejců obdržíte své peníze zpět v zákonné lhůtě 30 dnů.
- Průměrná doba vrácení peněz byla pouze 9,2 dne od okamžiku vrácení zboží obchodníkovi.
- Horší je to s komunikací ohledně vrácení zboží – 9 z 22 obchodů nepošle žádné oznámení. Pouze obchod Datart.cz se telefonicky zajímal o důvod vrácení zboží.
- 6 obchodů respektuje nevydání přímého souhlasu se zasíláním obchodních sdělení, zbylých 16 prodejců využívá právo jej zaslat na základě objednávky.
- Množství zaslaných obchodních sdělení je obrovské – do naší schránky jich dorazilo za 135 dní celkem 844. To dělá průměr 6,2 denně. Od některých e-shopů to byly i 3 e-maily denně.
Stáhněte si studii zde