Reportáž z II. E-mailing konference – nejzajímavější rady a postřehy

emalingkonference-perexDruhá E-mailingová konference potvrdila rostoucí zájem o problematiku emailingu. Do kina Atlas v Praze dorazilo okolo 120 návštěvníků, kteří měli možnost poslouchnout si přednášky na široké množství témat – plánování strategie, copywriting, doručování emailů na Seznam.cz nebo možností automatizace a segmentace. Nejzajímavější postřehy přinášíme v naší reportáži.

Celkem se na pódiu se vystřídalo 7 přednášejících se svými tématy. Nejzajímavější informace, které na akci zazněly, přinášíme v následujícím přehledu.

Jak začlenit e-mailing do vašich kampaní

Petr Král popsal své dlouholeté zkušenosti, které nasbíral při působení na pozici marketingového ředitele předního českého online retailového hráče MALL.CZ. Jeho příspěvek se zaměřila na – u e-shopů často nepropojené – celkové strategie s plánováním e-mail kampaní. Petr Král nejenže zmínil její důležitost, ale také poodkryl také důvody, které vedou největší online retailisty k velmi frekventované rozesílce newsletterů (1x denně) a to bez využití pokročilých možností cílení a personalizace. „Kobercové nálety“ zatím těmto společnostem jednoduše fungují a šíře sortimentu jim umožňuje posílat novinky a akce tak často. Ovšem jaká je pak angažovanost zákazníků a jak dlouho bude trvat?

Pokročilé e-mailing techniky podle zkušeností pana Krále brzdí IT oddělení, které často nevpustí externí nástroj do firmy. Zaznělo číslo, že e-shopy by z e-mailingu měly mít průměrně kolem 30 % celkového obratu.

Chcete spolehlivě doručit e-maily na Seznam.cz?

emalingkonference01David Finger, produktový manažer Seznam.cz Emailu, ve svém příspěvku naznačil, jak Seznam.cz vnímá spam. Zmínil řadu praktik, které se na českém trhu používají a nejsou ideálním řešením pro emailing – nákup databází nebo rozesílky koupené od pochybných třetích stran (sice legální forma, ale jak je to s reputací takto propagované značky?). Představen byl web Posílání hromadných zpráv na Seznam.cz Email dostupný na http://fbl.seznam.cz/, který shrnuje doporučení pro bezproblémové doručení do schránek Seznam.cz.

 

Jak segmentovat?

Jan Penkala, CEO společnosti ACOMWARE, zaměřil své vystoupení na problematiku segmentace a její využití v praxi. V první části ukázal výsledky transakční studie, která byla provedena na největších e-shopech a sledovala jejich komunikaci s novým zákazníkem. Výsledkem bylo příchozích 804 obchodních sdělení od 16 subjektů v období 19. listopadu 2013 až 30. března 2014. Současný stav e-mailových kampaní, jak je realizuje většina e-commerce hráčů, není ideální – bez segmentace, se zvyšující se frekvencí a s nerelevantní nabídkou. V další části prezentace byly na konkrétním příkladu, největším online prodejcem hudebnin v ČR, e-shopu Kytary.cz, ukázány konkrétní postupy, jak nakládat se segmentací dle řady charakteristik, které je možné u zákazníků sledovat díky jejich nákupnímu chování, chování na webu a dalších kritérií. Zdůrazněna byla potřeba nejen správně nadefinovat segmenty, ale hlavně mít možnost pro ně připravovat relevantní obsah. Celou případovou studii naleznete zde. emalingkonference02

Jak napsat do newsletteru správné texty

Přednášející Vladislav Bureš, copywriter OgilvyOne, popsal své zkušenosti s tvorbou textů pro newslettery z především (ale nejen) finanční oblasti. Na konkrétních příkladech ukázal nejčastější hříchy, kterých se copywriteři na newsletterech dopouštějí. Mezi jinými je jím často slovo generálního ředitele, chybějící call to action, nadužívání copy technik a další. Základem by vždy mělo být ve stručné formě běžnou mluvou a v jasně definované struktuře vyjádřit to podstatné.

Jak vypadá úspěšný newsletter v online retailu?

Tomáš Růžička, e-mail marketing manager Conrad.cz, rozkryl konkrétní čísla a zkušenosti, které měl možnost v čase sledovat a ovlivňovat v rámci svého působení v Conrad.cz. Velký prostor byl věnován především tvorbě předmětu včetně užití personalizace, speciálních znaků a dalších fíglů. Tomáš Růžička ukázal vývoj šablony newsletteru, kterou v Conrad.cz využívají, a vzrůstající trend její otevíranosti, který byl dosažen především strukturou a rozvržením jednotlivých prvků. Celým vystoupením se prolínala potřeba A/B testování všech možných částí newsletteru. Vše bylo podloženo zkušenostmi, čísly a statistikami.

Kampaně, které můžete spustit už zítra. Příklady, příklady, příklady

Vladan Hejnic, zakladatel VIVmail, vyjádřil hned na úvod názor, že správně by měl být zákazník tím, kdo rozhoduje, co bude obsahem e-mailu. Následovalo 7 doporučených kampaní:

  • vítací kampaň,
  • připomínací kampaň,
  • kampaň na opuštěný košík,
  • žádost o hodnocení a další tipy,
  • přání k různým událostem
  • up-sell kampaň
  • reaktivační kampaň


Cílem těchto kampaní je podporovat zákaznickou loajalitu a dosáhnout nižším objemem e-mailů celkově vyššího výkonu e-mail marketingových kampaní.

Nejlepším nejlepší – co umí špičkové technologie pro e-mailing

Matej Kováčik, CEO VIVmail, představil nejpoužívanější technologie v e-mailingu. Hned na úvod zmínil, že je nelze snadno porovnávat, stejně tak jako není možné vybrat nejlepší auto bez znalosti řady údajů o účelu využití a uživateli. Matej ukázal konkrétní kroky, jak vypadá implementace a použití nástroje Silverpop Engage – od nastavení webtrackingu, synchronizace s e-shop systémy různými způsoby. Na názorných ukázkách Matej popsal, jak tvořit automatizované programy a nastavit rozesílky newsletterů. Zaznělo také, že výběr vhodného nástroje by měl být hlavně otázkou zdravého rozumu a stanoven dle potřeb a požadavků, které jsou na rozesílací nástroj kladeny.

emalingkonference05

Za nás můžeme doplnit, že výběr emailového nástroje by měl nastat až v okamžiku, kdy je definována strategie po příští 2-3 roky a je jasné, jaké jsou vaše cíle v komunikaci. V takový moment je možné vybrat nástroj, který vás v budoucnu nebude nijak momezovat.

Vladan Hejnic poté ještě představil zajímavou novinku – vivmonitor.com – monitor produktů zasílaných v obchodních sděleních. Zejména pro produktové manažery to může být neocenitelný pomocník pro jejich práci.

Posun kupředu

Letošní druhý ročník E-mailingová konference ukázal že se trh posunul, ale stále jsou to pouze desítky klientů, kteří se pokročilejším technikám věnují. Věříme, že se situace za rok zase posune a budeme moci na dalších českých příkladech prezentovat, jak inteligentní emailing zvyšuje obraty a retenci.

emalingkonference06

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *