Výzkum: Češi v síti 2013

300-cesiVýzkumná společnost TNS Aisa představila už další výzkum s názvem Češi v síti o zákaznickém chování a preferencích. My jsme výzkum doplnili o komentáře a success stories některých našich klientů – Armed.cz, Rogz.cz, Feedo.cz, VašeČočky.cz a Pepe-jeans-store.cz.

 

Nové uživatele internetu hledejte tam, kde by vás to nenapadlo

V ČR žije aktuálně 7 mil obyvatel mezi 16 – 65 lety, ze kterých je 81% uživatelů internetu. Zatímco nižší věkové skupiny internetové populace jsou internetem saturovány, z věkové skupiny 45 – 65 let se budou pro svá specifika (mají peníze, nemají děti) rekrutovat noví uživatelé internetu.

Pavel Vaněček, TNS Aisa: „Historicky lidé utráceli čas, aby ušetřili peníze. Dnes si dovolí utratit peníze, aby ušetřili čas.“

Lidé se chtějí na internetu především bavit – internet vnímají jako moderní TV, uživatelé si vytváří program sami, kdy a jak chtějí. Aktivity, které uživatelé internetu provádějí, také souvisí s výběrem vlastního zařízení. Je zajímavé, že aktivity spojené s nakupováním jsou stále záležitostí spíše pevných počítačů. Na druhou stranu tablet není ve výzkumu prakticky vnímán jako mobilní zařízení, využívají ho zejména děti.

Vlasta Vávrů: „Nakupování přes mobil je hudba budoucnosti, ale záleží také na tom kterém trhu. Nám v čočkách dělá mobil asi 1 % obratu, ale na slovenském trhu jsou to už 4 %.“

Internet v mobilu je ale pro nakupování v kamenných pobočkách často využíván jako pomocník, uživatelé porovnávají ceny, fotí si produkty, dělají si poznámky, hledají další informace – zákazník tak získává větší nákupní jistotu.

Lenka Kholová, Rogz.cz: „Kamenný obchod pro mě není ultra výdělečná věc, ale významně to zvyšuje kredibilitu zákazníka.”

Velmi se situace také liší dle možnosti připojení – zejména ve skupině mladých lidí se využívá spíše wifi připojení, než placené tarify. Jen 1/5 lidí z těch, kteří mají smartphone a mobilní internet je tedy skutečně připojena průběžně. Mezi nejčastější činnosti, které na smartphonech děláme jsou sociální sítě, čtení a psaní mailů, poslech hudby a sledování zpravodajství.

U sociálních sítí se výrazně liší povědomí o dané sociální síti a její využívání uživately. Až 78% lidí z online populace 16-65 let mají profil na facebooku (z toho ½ registrovaných uživatelů je tam denně), ale facebook zná cca 95% celkové internetové populace. Naproti tomu třeba Twitter zná přes 60 % lidí, jen 17% lidí má vytvořený profil a fyzicky ho využívá pouze 6% respondentů.

Kam za značkou?

Mladší uživatelé internetu (15 – 19 let) chodí na facebook z následujících důvodů:

  • Chci vyjádřit emoce („dát like“), protože mám značku rád
  • Podpora značky mi buduje image,
  • Chci něco ovlivnit.

Ve věkové hranici nad 20 let pak chodíme na web zejména pro více informací. Značku zde vnímáme méně emočně.

 

Online nakupování

72 % online populace využívá porovnávače cen (nejvíc věková kategorie 30-44 let), ale očekává se poměrně prudký nárůst tohoto trendu – v příštím roce by mělo porovnávače cen využít až 83% nakupujících. Další trendy vyjadřují růžová čísla.

Ve výzkumu Češi v síti dále neleznete následující success stories:

  • Feedo: Mít nápad, který řeší skutečnou potřebu
  • Armed: Sledovat konkurenci, být v něčem lepší / sledovat sebe a neustále se zlepšovat
  • Rogz: starat se o své zákazníky a překvapovat je. Znát svoje zákazníky, mluvit s nimi.
  • Pepe: Nechat si poradit a dělat jen to, v čem jsem nejlepší.
  • VašeČočky: Pružné reakce na zákaznické potřeby jsou nesmírně důležité.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: