Analýza: Black Friday ovládl Česko, zapojilo se do něj téměř 60 % prodejců

Analyzovali jsme letošní Black Friday na vzorku 224 nejvýznamnějších tuzemských prodejců, jejichž roční obrat činí přes 630 miliard Kč. Sledovali jsme typy slev, dále jejich výši, dobu trvání a také rozdíly napříč sortimenty. Na čem mohli lidé v České republice nejvíce ušetřit?

Kolik prodejců se zapojilo do Black Friday?

Slevové akce letos nabízelo 53 % největších kamenných řetězců a 70 % e-shopů ze zkoumaného vzorku.

Někteří výrobci využili období Black Friday ke komunikaci jiných aktivit. Například firmy Decathlon či Hornbach se snažily zákazníkům připomenout, že výhodné ceny mají po celý rok. Drogerie DM zase připravila dobročinnou akci, v níž věnovala 5 % obratu na pomoc neziskovým organizacím.

Jaké typy slev prodejci během Black Friday nabízeli?

Vůbec nejčastěji lidé naráželi na slevu ve výši 50 až 80 %, která se ale týkala jen konkrétního vybraného zboží. Tento druh nabízelo přibližně 60 % prodejců. Druhou nejvyužívanější variantou byla sleva na veškerý sortiment. Ta se vyskytla ve více než čtvrtině obchodů a pohybovala se mezi 15–25 %.

V menší míře obchody poskytovaly slevu na specifickou produktovou kategorii. Dále nabízely dopravu zdarma, slevu na omezený počet produktů podle vlastního výběru (většinou v rozmezí 3 až 5 typů kusů zboží), slevu na další nákup nebo dárek. Vyskytovalo se i zlevnění při dosažení určité hodnoty objednávky.

U výpočtu výše slevy prodejci zpravidla vycházeli z doporučené maloobchodní ceny. Doporučenou cenu totiž stanovuje výrobce při uvedení produktu na trh. Nevýhodou ale je, že pokud se zboží prodává delší dobu, bývá jeho aktuální prodejní cena nižší. To pak vytváří rozdíly, které mohou být pro zákazníka matoucí.

Jak dlouho nabízeli prodejci slevy v rámci Black Friday?

Zvýhodněné ceny nabízela většina obchodů celý minulý víkend. Výjimkou nejsou ani případy, kdy akce probíhala i v týdnu následujícím po Black Friday. Ne všechny typy zboží ale získali zákazníci ve slevě. Třeba hobby vybavení, drogerie nebo potraviny se slevovým akcím většinou vyhnuly. Stavebniny v našem zkoumaném vzorku nezlevnily vůbec.

Naopak nejvíce slev zákazníci mohli využít tradičně u prodejců elektroniky, hraček, kosmetiky a módy.

Black Friday obvykle doprovázely i jiné akce. Obchody poměrně často kombinovaly zlevněné zboží s dalším zvýhodněním. Mezi ně patřily například sleva na první objednávku nebo doprava zdarma.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: