Tipy pro Black Friday: není to jen o paušálních slevách

Přívaly slev nás letos čekají 24. listopadu. Black Friday může e-shopům přinést astronomické zisky, ale také je na několik týdnů vyřadit z provozu. Přečtěte si, co všechno byste neměli podcenit.

Otevírací doba začíná pár minut po půlnoci. Zástupy lidí nervózně čekají na zahájení prodeje. Nákupní řetězce praskají ve švech pod náporem obrovského množství zákazníků, a přestože občas dochází k drobným potyčkám, které se neobejdou bez škody na majetku, obchodníci se radují z miliardových zisků. Nákupní horor s happy endem – nějak takto probíhá Black Friday ve svých nejčernějších verzích v kamenných prodejnách v USA.

U nás se Black Friday začíná zabydlovat teprve v posledních letech, za tuto dobu se z něj však stal jeden z nevýznamnějších nákupních dnů podzimní sezóny. Spousta e-shopů se do akce vrhá po hlavě, ale bohužel bez jakékoliv strategie. Buďto používají paušální slevu na veškeré zboží nebo kopírují velké hráče, jako je Alza.cz.

Chyťte správný směr

Bez konkrétní strategie se nikam nedostanete. Jistě, slevy přilákají řadu zákazníků a s největší pravděpodobností zvýší množství objednávek, ale proč nemít vyšší cíle? Co třeba přilákat nové zákazníky? V rámci Black Friday navrhněte vyšší slevu za první nákup.

Nebo nastavte slevy produktům, které vám už dlouho zabírají místo na skladě. Před vánoční nákupní horečkou přijde čištění skladů vhod. Navíc vám zlepší cash flow.

Oblíbenou strategií řady e-shopů je nasazení agresivních slev s cílem dosažení co největšího „tržního podílu“. Jde jim jednoduše o to, aby zákazník neskončil u konkurence. Výše slevy je často i za hranicí marže. Takový záměr samozřejmě může fungovat. Podmínkou je ovšem existence navazující strategie, která dokáže zákazníky v e-shopu udržet. V tomto už většina e-shopů pokulhává.

Usnadněte uživatelům cestu

Obchodníci vyhlašují Black Friday vždy následující den po Dni díkůvzdání, který se slaví čtvrtý čtvrtek v listopadu. Pátek a vlastně i celý víkend patří mezi dny, kdy lidé nejméně nakupují online. Většina e-shopů proto bude Black Friday zřejmě propagovat celý týden.

Pro snadnou orientaci návštěvníků vašich stránek byste měli mít připravenou podstránku Black Friday s prolinkem na zlevněné produkty. V případě, že budete akci promovat pomocí PPC kampaní, může vám sloužit zároveň jako landing page.

Příprava nezačíná týden před akcí

 Včasná příprava se vám mnohonásobně vrátí. Jestliže budete návštěvníky vašich stránek průběžně vyzývat k registraci do newsletteru, získáte mocný nástroj k jejich oslovení a motivování k nákupu nejen v době Black Friday. Jednou z možností, jak zlákat návštěvníka k registraci, jsou push-notifikace. Vše je třeba vytvářet s citem a textem, který konkrétně popíše, co zákazníkovi registrace k newsletterům přinese.

Očekávejte, že e-mailing se stane jedním z klíčových komunikačních kanálů. Nezapomínejte však, že spoustu věcí lze v dnešní době automatizovat a ubrat si tak práce. 

Tipy na kampaně, které pomohou

Volné kapacity pak můžete využít pro tvorbu cílených kampaní. Stávající zákazníky, kteří na e-shopu nakupují, opakovaně oslovte cíleným newsletterem se slevou na oblíbené kategorie.

Další variantou, jak oslovit potenciální zákazníky pomocí cílení, je vytipovat si publikum, které má podobné rysy jako vaši zákazníci. Ty, co na e-shop zatím nezavítali, zaujměte v display kampaních. Ostatní uživatele, kteří vás občas okukují, oslovte přímo na webu prostřednictvím personalizace produktů.

Ke zvýšení prodejů použijte up-sell kampaň. Zákazníkovi, který nakoupil například za 500 Kč, nabídnete slevu nebo dárek, který dostane při příštím nákupu nad 1 000 Kč.

Podobnou možností, která podpoří prodej, jsou speciální balíčky nabízené se slevou. Přestože zákazníka osloví pouze jeden ze tří produktů v balíčku, koupí si ho díky slevě celý. Jde o win-win situaci, kdy nakupující dostane slevu a vám se zvýší marže.

Zvládnete to i s nízkým rozpočtem

Pro firmy, které disponují omezenými rozpočty, formuloval konkrétní doporučení Dan Barker ze Smart Insights. Nabádá k využívání sociálních kampaní, e-mailové komunikace a rozumné investování do placených forem reklam. Jako ideální se mu jeví použití remarketingu, který dokáže zasáhnout ty, co už si zboží ve vašem e-shopu prohlíželi.

Další způsob, jak využít Black Friday ke zvýšení obratu, je podle něj formou oslovení partnerů, kteří mají potenciál zaujmout širší publikum. Aby celá obchodní akce vedla k úspěchu, je třeba přijít s přesvědčivou nabídkou směrem ke koncovému zákazníkovi i obchodnímu partnerovi.

Sledujte náš seriál

V průběhu listopadu a prosince 2017 vám nabídneme další zajímavé tipy, jak využít sváteční sezónu na maximum. Podívejte se i na další podnětné články:

  • Tipy pro Den dopravy zdarma
  • Tipy pro Black Friday
  • Tipy pro vánoční špičku (v přípravě)
  • Tipy pro last delivery (v přípravě)
  • Tipy pro povánoční výprodej (v přípravě)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: