Při SEO auditech u klientů často narážíme na problém, že obsah webů je ve velké míře vložen JavaScriptem. To brání vyhledávačům indexovat části webu, protože nedovedou obsah přečíst. Vy tím přicházíte o návštěvnost. Zatímco Google s tím umí do určité míry pracovat, Seznam obsah vložený JavaScriptem většinou ignoruje. V článku vám vysvětlíme princip fungování a poradíme, jak tento problém řešit.
Co to je JavaScript?
Jde o programovací jazyk na webu. Dovoluje snadno obohatit internetové stránky o řadu interaktivních prvků. Ať jde například o 3D animaci, měnící obrázky po scrollování či jiný multimediální obsah. Oproti jiným programovacím jazykům běží na vašem prohlížeči v okamžiku, kdy si prohlížíte web. Nikoliv na serveru. Šetří tím sice kapacitu internetové stránky, ale z pohledu SEO přináší komplikace.
Jak JavaScript komplikuje optimalizaci pro vyhledávače?
Vznikají 3 problémy:
1) Neefektivní využití crawl budgetu
Aby roboti mohli reagovat na aktualizace webových stránek (kterých v současnosti najdete na internetu přes 1 bilion) potřebují prioritizovat, které stránky budou sledovat více a které méně. Na to však mají pouze omezenou kapacitu – tzv. crawl budget.
Pod tímto termínem si představte množství URL, které robot projde během určité doby a pošle je k indexaci. Čím víc stránek Google a Seznam indexují, tím víc jich zobrazí ve výsledcích vyhledávání.
Protože roboti nedovedou obsah vložený JavaScriptem přečíst (nebo jen částečně), berou jej za neexistující a neprojdou přes odkazy na těchto stránkách dále. Robot se pak kvůli tomu nedostane ke crawlování dalších částí webu a vy si tím snižujete šanci přivést návštěvnost na širší spektrum vašich stránek.
2) Problémy s indexací obsahu
Souvisí s předchozím bodem. Google i Seznam chtějí uživatelům nabídnout ideální odpovědi na jejich vyhledávací dotazy. Pokud ale obsah vložený JavaScriptem nepřečtou, považují jej za neexistující.
V takovém případě pak není možné ve výsledcích vyhledávání zobrazit daný obsah stránky vložený JavaScriptem. Důvodem je, že jej robot není schopen přečíst, tudíž ani zaindexovat a následně nabídnout uživatelům. Proto v tu chvíli přicházíte o potenciální návštěvnost.
3) Pomalé načítání stránek
Rychlost načítání představuje důležitý hodnotící faktor pro vyhledávače. Jde o uživatelskou přívětivost, kdy se předpokládá, že rychlý web = příjemnější zážitek pro uživatele. Zkrátka čím rychlejší web, tím lépe. John Mueller z Googlu doporučuje ideální rychlost načítání webu do 2 až 3 sekund.
Aby JavaScript vykreslil pokročilejší vizuální prvky a zároveň příliš nezatěžoval server, spouští se na webu v okamžiku, kdy ho uživatel otevře v prohlížeči. Vykreslení ovšem zabere nějaký čas, který negativně ovlivňuje celé načítání stránky.
Jak pracují s JavaScriptem Google a Seznam?
Rozdílně.
Ještě před pár lety nedokázal Google obsah vložený JavaScriptem vůbec přečíst. To se ale změnilo od roku 2014, kdy se již naučil s tímto programovacím jazykem podle oficiálních zdrojů pracovat.
U klientů se ale bohužel stále častěji setkáváme s tím, že Google dovede projít pouze část obsahu vkládaný JavaScriptem (většinou ale pouze takové stránky, na které vede odkaz). Jeho schopnost zdaleka není 100% a nemůžeme přesně predikovat, na které stránky (bez odkazu) se přes JavaScript dokáže dostat. Načtení obsahu vloženého JavaScriptem navíc plýtvá crawlbudget Googlebota, tudíž má robot kratší “dobu” (kapacitu) na procházení stránek daného webu.
Seznam se touto problematikou nezabývá tak podrobně jako Google. Téměř jistě platí, že pokud máte důležitý obsah na stránce vložen pomocí JavaScriptu a nijak neošetříte jeho viditelnost u robotů, Seznam bude velmi pravděpodobně tento obsah ignorovat a stránky nezaindexuje.
V praxi se setkáváme s tím, že zatímco Google indexuje alespoň část stránek vložených JavaScriptem, Seznam většinou žádnou. Proto vám doporučujeme pravidelně sledovat indexaci webu a e-shopu v Google Search Console a v Seznam Webmaster Tools. Zaměřte se především na hodnotné stránky, které chcete indexovat. Ručně tu kontrolujte, zda se ve vyhledávačích zobrazují. Pokud ne, napravíte situaci v sitemapě a ve zdrojovém kódu webu.
Jak řešit JavaScript v sitemapě a ve zdrojovém kódu
Platí jednoduchá zásada. Chcete-li zobrazit důležité stránky (mezi které patří například důležité filtry u produktů e-shopu) uživatelům ve výsledcích vyhledávání, musí se k nim robot snadno dostat.
Pokud tuto situaci řešíte přes zdrojový kód, doporučujeme ke stránkám tvořeným JavaScriptem přidat do zdrojového kódu odkazy „a href“. Tuto variantu volte především v situaci, kdy předpokládáte, že se roboti dostanou ke stránce přes odkaz a ne přes soubor sitemap.
Pro tyto stránky raději vytvořte i samostatný podadresář v sitemapě. Zjednodušíte tím robotovi jejich detekci a následné zaindexování.
Usnadnění nabízí i generátor statických stránek, díky kterému server nabídne obsah rovnou v HTML. Tento generátor přispívá také k rychlejšímu načítání stránek, protože obsah v HTML už nevyžaduje spouštění JavaScriptu.
[vykrik]Tip: Chtěli byste zlepšit návštěvnost webu díky SEO i vy? Napište nám. Rádi vám v rámci konzultací poradíme.[/vykrik]