Rozhovor: E-mail marketéři nejsou spameři, říká Becs Kemm

Vadí mi, když někdo označuje e-mail marketéry za spamery, říká Becs Kemm. Konzultantka, která se v oboru pohybuje již 10 let, vystoupí 5. října na konferenci Emailing 2020. V našem rozhovoru mimo jiné prozradí, proč zatím nevěří interaktivním e-mailům.

Kdy ses začala učit HTML a CSS?

S oběma jsem začala, když jsme chodila na „sixth form college“ (anglický ekvivalent českého gymnázia – pozn. editora). Odtud jsem se dostala k elektronickému podnikání a začala jsem vytvářet první internetové obchody.

Jaké bylo tvoje první zaměstnání?

Bylo to na univerzitě, kde jsem byla rok v roli marketingového specialisty zodpovědného za vývoj e-mailových newsletterů. Poté jsem dostala práci jako vývojář junior se zaměřením na C#. Právě tady jsem si uvědomila, jak moc preferuji práci na front-endu a uživatelském rozhraní oproti e-mailu.

Vysvětli nám prosím, co je vlastně Conversio? Jakou máš v projektu aktuální roli?

Conversio pomáhá e-shopům optimalizovat jejich byznys pomocí e-mailové komunikace – účtenek po nákupu, kampaní na opuštěný košík, follow-up e-mailů a dalších nástrojů. Sama jsem vyvinula veškeré šablony našich e-mailů a zároveň se sama starám o všechny kampaně, které Conversio poskytuje zákazníkům.

Jak postupuješ při návrhu a vývoji e-mailů? Které nástroje k tomu používáš?

Myslím, že na to jdu vcelku jednoduše. Používám kombinaci nástrojů jako Sublime Text a Atom, používám také JPEGmini, TinyPNG a Ezgif. Používám snippet library a CSS kód edituji ručně.

Tip: Využijte nabídku early birds vstupenek pro prvních 40 registrovaných účastníků konference Emailing 2020. Cena je pouze 3 200 Kč bez DPH.

Jakým způsobem testuješ své e-maily?

Používám především Litmus, dále pak Virtual Desktop pro staré Outlooky, a mám též sbírku mobilních zařízení zahrnující i starší Androidy nebo Sony Experian. Pro rozesílku testů na své lokální e-mailové adresy mi pak slouží PutsMail.

Obecně nejsem u testování, které stojí spoustu času, úplně proaktivní, spíše reaguji na požadavky zákazníků. V tomto ohledu se je snažím i vzdělávat, třeba už prostým pohledem na podíl zařízení na trhu, což klientům prozradí, kam by měli směřovat svou pozornost.

Jak náročné pro tebe bylo přetvoření preferenčního centra, o kterém jsi nedávno psala na svém blogu?

V Conversio používám ESP zvané Intercom, kterým se snažím zlepšit komunikaci se zákazníky. Využívám i jeho e-mailovou část, jež však umožňuje pouze přihlášení nebo odhlášení uživatele, nic navíc. Proto jsem se rozhodla tuto funkci skrýt a vybudovat vlastní preferenční centrum, které pracuje s API tohoto nástroje. To nám pomohlo snížit míru odhlášení z dřívějších 17 % na aktuálních 6 %.

Jaké je to vlastně být freelancerem ve světě e-mailového marketingu?

Být freelancerem mi určitě pomohlo. Stále mám klasický full-time job, ale daří se mi držet dobrý balanc mezi ním a dalšími zakázkami. Nicméně se přiznám, že jen velmi nerada přiznávám, že jsem freelancer na částečný úvazek – někdy to bohužel negativně ovlivňuje pohled klientů na vaši práci. O pár jsem jich kvůli tomuto již přišla.

Jinak pracuji z domu, což mi dává dostatečnou flexibilitu, kterou ke své práci potřebuji. Většina mých zakázek jsou krátkodobé projekty, které si účtuji od hodiny.

Jak získáváš nové zakázky?

Popravdě se marketingově moc nepropaguji, většina mých zakázek přichází na základě předchozího doporučení. Jinak těmi hlavními zdroji nových zákazníků jsou pro mě kromě bývalých klientů také web, Twitter nebo networking.

Říkáš, že být na volné noze s sebou nutně nese i jistý morální aspekt. Jsou tedy zakázky, na kterých bys nepracovala?

Určitě bych nepracovala pro firmu, s jejímž podnikáním se nedokážu ztotožnit. Podobě silně nesouhlasím s posíláním e-mailů na studené databáze. Co bych každopádně ráda, je odstranit názor, podle něhož jsou všichni e-mail marketéři spameři.

Nedávno jsi uvedla, že tě interaktivní e-maily „úplně nepřesvědčily“. Je pro to nějaký důvod? Jakou s nimi máš zkušenost?

Jako inovace jsou interaktivní e-maily určitě zajímavé, ale zatím si nejsem jistá jejich návratností. Protože porovnáme-li čas věnovaný vývoji s klasickými e-maily, je samozřejmě interaktivní e-mail dražší na výrobu.

Poměrně nedávno jsem do e-mailů Conversio přidala funkci pro recenzi zboží, ale chvíli po spuštění jsem ji musela opět předělávat, protože Gmail omezil svou podporu interaktivních e-mailů. Obecně mi vadí také to, že na trhu zatím chybí dobré nástroje, které by pomohly interaktivní prvky e-mailů dobře otestovat.

Říkáš, že firmy vyčleňují na e-mailový marketing málo zdrojů. Co se s tím dá podle tebe dělat? Jak v tomto může komunita e-mail marketérů pomoci?

Podle mě platí, že lidé s rozhodovací pravomocí často nevěří v e-mail a jeho schopnost doručovat stejně dobré výsledky jako jiné marketingové kanály. Takže většinu práce na e-mailu dostávají spíše junioři. Pokud jde o naši komunitu, ta se musí především starat o rozvoj mladých talentů.

Kam podle tebe směřuje e-mailový marketing?

Ráda bych viděla posun na úrovni legislativy, abychom mohli lépe bojovat s prvkem spamu. Rovněž bych ocenila lepší podporu webových fontů, lepší podporu Flexboxu nebo nástroj, který by zvládal vizualizaci dat pro e-mail.

Konference Emailing 2020, na které Alex vystoupí se svou přednáškou, se uskuteční již 5. října v Praze. Více informací najdete na webu www.emailing2020.cz.

Becs Kemm (Email Marketing Expert, Conversio)

Becs Kemm se věnuje e-mail marketingu ve startupu Conversio a je také nezávislou konzultantkou. Zaměřuje se hlavně na e-mailing v oblasti e-commerce. V oboru se pohybuje již deset let a pravidelně je označována médii i odbornou veřejností za významnou influencerku.

Zdroj: S laskavým svolením Kevina Mandevilleho citováno z rozhovoru https://litmus.com/blog/interview-email-marketer-becs-rivett-kemm

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: