Reportáž: Ecommerce Expo – mobilní nakupování, export i Coca-Cola

IMAG2369 - kopieLondýnská konference Ecommerce Expo měla letos jasné zaměření: mobilní nakupování a export. Přinesla ale také konkrétní zkušenosti velkých značek jako Coca-Cola.

Velká Británie: 42 % nákupů z mobilů

Asociace IMRG ukázala na konkrétních číslech rostoucí význam mobilů v nákupním procesu, ale i další zajímavé informace z britského retailu. Ta první je zásadní: již 24 % všech nákupů v hodnotě více než 104 miliard liber se ve Velké Británii realizuje online. Ještě zajímavější je rychlost, s jakou do nákupů promlouvají mobily – již 42 % z celkových prodejů se uskutečňuje prostřednictvím mobilu. Stále ale  platí, že tablety jsou více konverzní než smartphony, což potvrzují i naše statistiky.

Přestože je v Británii mobilní nakupování na vzestupu, neznamená to úpadek desktopu. Mění se spíše chování zákazníků. Podle údajů IMRG je mobil od 6 do 9 ráno nejaktivnějším zařízením. Mezi 9 a 17 hodinou přebírá tento primát desktop a po 17. hodině tablet. Marketéři, kteří vezmou tuto skutečnost v potaz, mají jedinečnou možnost lépe plánovat a cílit jejich kampaně.

Zajímavé je, že i přes výrazně větší podíl mobilů na anglickém trhu predikuje IMRG podobné trendy pro anglický, jako my pro český trh: snahu o zlepšení logistiky (dodání zboží ve stejný den), rostoucí význam přeshraničního obchodu nebo další růst mobilních nákupů.

20150930_112255_resized_1

Trendy v mezinárodním nakupování

Právě téma přeshraničního nakupování se ve své přednášce věnovala společnost Royal Mail. Ta například uvedla procento online zákazníků v zahraničních zemích, kteří již vyhledali některý z anglických e-shopů. Čísla jsou to poměrně vysoká: 60 % zákazníků v Číně, 41 % v USA, 40 % v Austrálii, 33 % v Německu a 29 % ve Francii. Průměrná doba doručení od objednání balíku z britského e-shopu je 4-7 dní po Evropě, například do Austrálie pak mezi 6-11 dny.

Německo jako jediné ze zkoumaných zemí nevidí bariéru v drahém poštovném, ale ve skrytých poplatcích. Mimo cen za dopravu je častým problémem zejména neexistence jazykové mutace pro další země. Pokud jde o faktické prodeje, zákazníci z Číny nakupují v Anglii nejčastěji oblečení a zdravotní produkty, u Francouzů jde o oblečení, boty či sportovní příslušenství. Podobný sortiment objednávají lidé z Austrálie, USA či Německa: největší zájem mají o oblečení, knihy, CD.

20150930_102008_resized_2 - kopie

Cestovní kancelář TUI: inovativní prodejny

Doug Glenwright z cestovní kanceláře TUI, která má přes 600 poboček po celé Velké Británii, ukázal inovativní přístup k omni-channel marketingu. Přestože stoupá podíl online prodaných zájezdů a klesají prodeje v kamenných pobočkách, firma i nadále investuje do otevření nových prodejen. Pobočku vidí nejen jako prostředek pro získání větší důvěry (zejména u starších zákazníků), ale nákup dovolené pojímají jako svého druhu relaxaci.

Koncept prodejen je proto výrazně odlišný od toho, co známe z českého trhu. Pobočky TUI jsou vybaveny velkou obrazovkou, která po 24 hodin zobrazuje aktuální nabídky zájezdů. Samotný interiér je ztvárněn v tematickém stylu, jako je například tropický ostrov. Nechybí ani aroma mořského vzduchu. Takový koncept má pozitivní vliv na emoce lidí a přispěl ke zvýšení obratu i průměrné hodnoty objednávky.

Vlastní jméno na lahvi Coca-Cola funguje

Kampaň, v níž společnost Coca Cola nechala v celé Evropě zaměnit své logo za obyčejná jména lidí, zhodnotil ředitel digitálních médií pro Evropu David Martin. V roce 2014 měla tato čistě evropská kampaň 998 milionů impresí na Twitteru a 235 tisíc tweetů. Velký dopad měla i na zvýšení prodeje na internetu – ze 150 milionů lahví s různými jmény se prodalo 730 000 kusů prostřednictvím e-shopu.

20150930_103011_resized_3

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: