Reportáž: E-commerce Berlin EXPO – Amazon vládne, inspirací jsou aerolinky
Více než 4 000 odborníků se v půlce února sjelo do Berlína, aby nasálo podnětnou inspiraci od kolegů z marketingu. Přednášky 32 expertů jasně naznačily, že raketová rychlost rozvoje e-commerce a digitálního marketingu nehodlá ani v nejmenším přibrzďovat. U toho jsme nemohli chybět.
Stihnout všechny přednášky 4. ročníku e-commerce Berlin EXPO bohužel nebylo v našich silách. Ze všech skvělých myšlenek, nápady a tipů, které tam zazněly, ale přinášíme výběr toho nejzajímavějšího.
Amazon vládne
Podle německého srovnávače Idealo.de neexistuje v současnosti žádná kategorie zboží, v níž by byl nějaký obchodník lepší než Amazon. Platí to navzdory tomu, že Amazon má nejlevnější zboží jen v zhruba 15 % případů. Na pomyslném žebříčku cen u jednotlivých produktů osciluje kolem 9. místa. Zákazníci na něj však klikají přibližně stejně často, jako na e-shopy objevující se na 3. příčce. Ostatní obchodníci přitom dokážou nabídnout rychlejší dopravu, více variant platebních možností a lepší řešení v případě vrácení zboží. Zajímavé je i to, že 7 z 10 prodejců není z Německa.
Obava z poskytování dat
Z výzkumu Idealo.de vyplynulo, že 52 % zákazníků není příliš nadšeno z toho, že obchodníci využívají jejich data pro sestavení personalizované nabídky. Všech 56 % zákazníků upřímně děsí, kolik toho o nich obchodníci ví.
Naopak 52 % nakupujících oceňuje, pokud dostane atraktivní benefit na základě informací, které o nich obchodník zjistil. Celých 48 % považuje obchodní nabídky za relevantní.
Každý třetí si prohlíží zboží v obchodě
Existuje 36 % zákazníků, kteří si před nákupem jdou produkt prohlédnout do kamenného obchodu. Informace o produktu ale shánějí spíš na internetu. Tímto způsobem postupuje 82 % zákazníků, kteří upřednostňují klid a pohodu domova před komunikací s prodavačem.
Jestli je voice commerce budoucnost nakupování, ukazuje i výzkum chytrých zařízení v německých domácnostech. Nějaký technický výstřelek už má doma 21 % všech dotazovaných. Používají ho nejčastěji na poslech hudby, telefonování, psaní zpráv, objednávání jídla nebo taxi služby nebo k propojení s jiným zařízením chytré domácnosti.
Platební metody v rozvíjejících se zemích
Přednáška PayU představila několik rozvíjejících se e-commerce zemí a ukázala nejčastější platební metody. Jsou v nich celkem zásadní rozdíly. V Rusku má podíl 52 % dobírka a jen 17 % tvoří kreditní karty. V Polsku naopak dominují s 65 % platební tlačítka. V Turecku platí kreditní a debetní kartou 80 % zákazníků. V Rumunsku zaujímají karty 10 % a převládá dobírka s 83 %. E-peněženky jsou nejoblíbenější v Rusku s 13 %, v dalších zemích mají výrazně pod 10 %.
Největší potenciál rozvoje skýtá především Rusko a Turecko, kde nenakupuje online více než 50 milionů lidí v každé zemi.
Retaileři, dělejte to jako aerolinky
Řada obchodníků v čele s Amazonem nebo Tesco začala pracovat na tom, aby ke svému hlavnímu podnikání vytvořila dodatečný zdroj příjmů. U Tesca jde například o služby Tesco mobile, Tesco banka nebo jeho vlastní řada Tesco produktů.
Zákazníci mají od obchodníků čím dál větší očekávání, a tak nezbývá než se adaptovat na nový tržní vývoj. Jako příležitost se proto jeví budování dalších zdrojů příjmů.
Strategic Partner Lead E-commerce Deniz Macura pracující pro Google radí inspirovat se u těch nejlepších a nejefektivnějších – podle něj jsou jimi aeroliny.
Namátkou vybral 4 oblasti, které by šlo aplikovat i na jiné obory:
- Nadstandardní služby „a la carte“ – jako například výběr vlastního sedadla nebo speciální zavazadlový servis.
- Frequent Flyer – zákaznický program, ve kterém sbíráte míle a následně si vybíráte své odměny.
- Commision Based – dodatkové služby jako například pojištění, zajištění hotelu nebo auta založené na provizi.
- Inzerce a sampling – prodej reklamních ploch, které mají aerolinky k dispozici například ve svých magazínech.
Do e-commerce by se tyto služby daly transformovat jako dřívější přístup ke zboží, expresní doručení, dárkové balení, prodloužená doba na vrácení zboží, speciální pojištění a další služby. Mezi těmi nechybí třeba sponzorované produkty a on site i off site marketing.
Současně s tím radí zaměřit se na budování vztahů s různými stranami. Jen díky nim je pak možné získat a využít zajímavá data od dodavatelů nebo profitovat z inzerce třetích stran.
Kam v červnu na nákupy? Na Instagram!
Do konce června bude v Evropě k dispozici možnost nákupů přímo na Instagramu. Vedou k tomu logické kroky, kterými nás provedl Daniel Kramer z Facebooku. V úvodu připomněl, že více než 85 % Američanů používá svůj mobilní telefon k nákupům a více než 3 hodiny denně tráví používáním různých aplikací.
Obliba Instagramu už delší dobu výrazně roste. V současnosti je na něm registrovaných více než 800 milionů uživatel. Z toho 500 milionů lidí ho využívá denně jako bohatý zdroj inspirace. Vzhledem k vysoké popularitě nových formátů, jako jsou například Stories, přišel Instagram s propagací formou Carousel Ads. Přímý nákup přes Instagram si budeme moci v průběhu letošního roku vyzkoušet prostřednictvím Instagram Shopping.
Napsat komentář