Relační data a webtracking: proč je používat?
Často hovoříme o nutnosti zasílat vašim zákazníkům personalizovaná emailová sdělení. K personalizaci je ale nutné vědět o nakupujících víc než jen jejich email. Jakými konkrétními způsoby můžete tato data získat?
E-mailový marketing je silným nástrojem, který je však v pojetí většiny společností řešen hromadnou rozesílkou na celou databázi. Cestou, jak se přiblížit a lépe komunikovat se zákazníky, je dynamizace a automatizace této rozesílky. Výsledky kampaní, které využívají tyto principy, jsou většinou nadprůměrné, protože vycházejí z konkrétních informací zákazníkovi – co si prohlíží na webu, co nakupuje apod.
Jak je však možné data o zákazníkovi sbírat? Existuje více cest, jak se dostat k identitě návštěvníka na webu a tato data využít. My používáme především webtracking (zachycení průchodu webem) a relační data (informace o objednávkách)
Využití dat z webtrackingu
Webtracking zatím není běžnou součástí nástrojů pro e-mailový marketing, ale pokročilejší systémy jej již zahrnují. Umožňuje uchovávat a využívat data o pohybu jednotlivých zákazníků na vašem webu. Pro identifikaci návštěvníka stačí, pokud alespoň jednou proklikne z emailu, který je mu zaslán. Následně můžete sledovat jeho pohyb po webu a samozřejmě si jej také přiřadit ke kontaktu v zákaznické databázi.
Výhodou dat z webtrackingu je, že zachycují bezprostřední zájem zákazníka a pracují tedy s velmi aktuálními informacemi. Ty je možné využít k přizpůsobení zaslaných e-mailů, které jsou následně mnohem relevantnější a výkonnější.
|
Informace o transakcích – relační data
Velmi důležité pro cílení kampaní jsou také relační data. Ta mohou obsahovat např. informace o již proběhlých transakcích, hovory z call centra, návštěvy poboček a další. Je tedy možné využívat různých typů těchto relačních dat, které se vztahují k primární zákaznické databázi.
V rámci transakčních dat se ke každému zákazníkovi ukládá jeho historie objednávek, podle které je následně možné tvořit cílená publika pro konkrétní mikro kampaně nebo pro přizpůsobení obsahu hlavního newsletteru.
S těmito daty většinou moc marketérů nepracuje, relační data jsou však klíčová pro některé typy kampaní – např. dokoupení příslušenství, nabídka servisu, cílení dle skupiny sortimentu / značek apod.
Kombinace kontroly, zda došlo k objednávce během posledních 30 dní pomocí webtrackingu + relační data.
Pozor na správné vyhodnocení dat
Důležitá je také spolehlivost poskytovaných informací, na jejichž základě jsou jednotlivé kampaně spouštěny. Právě z tohoto důvodu doporučujeme kombinovat obě techniky získávání dat. V opačném případě do jisté míry riskujete – dobrým příkladem jsou situace, které mohou nastat z důvodu špatného přiřazení objednávky.
Představte si například, že svým zákazníkům připomínáte zboží, které zanechali ve svém košíku. V tomto případě jim ještě nezasíláte žádnou slevu ani bonus. Pokud ani po několika dnech nenakoupí, znovu je oslovíte již s konkrétní slevou. Pokud špatně vyhodnotíte, zda zákazník po první pobídce nakoupil, může nastat paradoxní situace – zákazník nakoupil beze slevy, zboží ještě nemá doma, ale vy mu jíž zasíláte slevu pro případ nákupu.
Proč relační data + webtracking?
Z našeho pohledu je vhodné využít relační data spíše pro cílení na základě dlouhodobého zájmu zákazníka, webtracking data vám zase pomohou vytěžit z aktuálního zájmu nakupujících. Nejlepší výsledky je však možné dosáhnout díky kombinaci obou možností. Obecně pak platí, že důležité je vytěžit veškerá zákaznická data, která jsou k dispozici, sloučit je do jednotné CMD a na základě nich přizpůsobovat komunikaci se zákazníkem.
Ebooky.CZ
Super článek, moc děkuji. Z jaké aplikace pro webtracking jsou ukázkové printscreeny? Děkuji
Jan Penkala
Hezký večer, screeny jsou z řešení Silverpop Engage.
jp
Michal Blažek
Ahoj, super článek. Mám jenom dotaz, které další nástroje pro e-mailový marketing, které umějí pracovat s cookies, bys doporučil? Většinou už to ti výrobci nenazývají e-mail marketing, ale marketingová automatizace, přidají k tomu základní retargeting a zvýší cenu cca na trojnásobek. Pro větší klienty je toto oká, ale pro menší je to extrémně finančně náročné. Děkuji!
Pavel Vondruška
Dobrý den,
výběru vhodného nástroje by měla předcházet nejdříve analýza (zákazníci, sortiment, data, …) a kam se chcete s emailingem výhledově dostat. Na trhu existuje řada nástrojů, samozřejmě s tím, jak se zvedá pokročilost nástroje se většinou i zvedá cena, což je pochopitelné. Nejde jen o možnost využívat cookies, ale možnosti dynamizace e-mailů, jejich automatizace atp. – a opět, i velmi jednoduché nástroje základní automatizaci umí, ale většinou s tím nelze nijak pokročileji pracovat. Pracujeme s více různými nástroji (od základních po velmi pokročilé), které klientům dle vhodnosti pro jejich konkrétní záměr doporučujeme. Případně se na nás můžete obrátit a podíváme se společně na to.