Průvodce Google Analytics pro začátečníky
Google Analytics je základním nástrojem pro práci s daty každého e-shopu. Dnes proto poradíme všem začátečníkům, jak tento systém nastavit a využívat.
Google Analytics je nástroj, bez kterého si dnes neumíme svůj život představit. Slouží pro získání informací o chování návštěvníků vašeho webu, o návratnosti vašich investic do online reklamy a pro hledání chyb na webu samotném. Pro začátečníka ovšem může být (přes všechny přehledy) náročné se v něm zorientovat. Pojďme se tedy podívat na základní přehledy a metriky, které byste měli sledovat.
Vytvoření účtu
Pokud máte účet Google Analytics vytvořen a měření nainstalováno, můžete úvod o vytvoření účtu přeskočit.
Abyste mohli vytvořit první účet Google Analytics, musíte si nejprve vytvořit účet Google. Máte-li již účet, přihlaste se pod ním a přejděte na stránku www.google.com/analytics.
V dalším kroku klikněte na “Access Google Analytics” v pravém horním rohu a poté již můžete založit svůj první účet.
Vyplňte všechny potřebné údaje. Dostanete se na stránku s měřícím kódem.
Měřící kód je nutné vložit na všechny stránky vašeho webu. S přidáním kódu by neměl být problém, všechna krabicová řešení i open source e-shopy mají modul pro Google Analytics zabudovaný a většinou stačí vložit jen číslo vašeho účtu. Nicméně vložením měřícího kódu to nekončí, účet je potřeba správně nastavit – především sledování elektronického obchodu, cílů, filtrů nebo hledání na stránkách.
Rozhodně se vyplatí založit si více profilů: jeden nefiltrovaný (záchranný profil) a dále filtrované profily, se kterými budete pracovat. Nefiltrovaný profil se zakládá z důvodu bezpečnosti – pokud by došlo při filtrování dat k chybě, máte díky němu stále k dispozici svá původní data. Ve filtrovaných profilech si odfiltrujte návštěvy všech, kteří na e-shopu budou pracovat – ze začátku může docházet ke značnému zkreslení dat v případě neodfiltrování. Vyberte v Zobrazení Filtry, vytvořte nový, předdefinovaný filtr, vyberte vyloučit provoz z IP adres a vložte svoji adresu (pokud nevíte – najdete ji např. na www.mojeip.cz). Pokud se připojujete z více míst a nechcete všechny odfiltrovávat, může se vám hodit doplněk do Chromu – Block Yourself From Google Analytics.
Základní přehledy
Google Analytics nabízí spoustu informací. Na začátku vám nicméně postačí zorientovat se v jeho základních přehledech. Ty se nacházejí v levém menu, zde je souhrn toho nejdůležitějšího:
- V reálném čase – ukazuje, co se děje na vašem webu právě teď
- Cílové publikum – základní přehledy o návštěvnících vašeho webu
- Akvizice – zde se dozvíte, odkud lidé na váš web přicházejí
- Chování – podrobnější informace o chování návštěvníků
- Konverze – cíl každého webu – konverze a plnění cílů (ať už objednávek či dílčích cílů)
Cílové publikum
V přehledech návštěvnosti se dozvíte základní informace o vašich návštěvnících a jejich chování na webu. Hlubší vhled získáte z dalších přehledů – demografického, geografického, zájmů nebo chování. Zde najdete ty základní metriky:
- Návštěvy – počet návštěv ve vámi určeném období (mezi 2 návštěvami standardně musí uplynout 30 minut)
- Uživatelé – počet unikátních uživatelů – jde o unikátní prohlížeč na 1 PC, pokud ten samý uživatel přijde na web ze dvou PC/dvou prohlížečů na jednom PC, započítá se jako 2 unikátní uživatelé (to samé, když si mezi dvěma návštěvami smaže cookies)
- Zobrazení stránek – počet unikátních zobrazení všech stránek na webu
- Počet stránek na 1 návštěvu – průměrný počet zobrazených stránek na 1 návštěvu
- Průměrná doba trvání návštěvy – u této metriky dochází také k odchylkám, neboť Google Analytics neumí započítat čas na poslední navštívené stránce; pokud přijdete na web a za minutu odejdete (a mezitím nenavštívíte žádnou jinou stránku webu), započítá se doba trvání návštěvy 0 vteřin, reálně je tak toto číslo vyšší než zde uvedené
- Míra okamžitého opuštění – procento návštěvníků, které opustí váš web bez prokliku na další stránku
- % nových návštěv – procentuální počet návštěvníků, kteří váš web navštívili poprvé
Pod tímto přehledem najdete další užitečné informace. Typicky zařízení, ze kterého návštěvníci přišli, jazyk používaného prohlížeče, geografické údaje (vhodné při plánování zřízení výdejního místa/kamenné prodejny – zjistíte, v jakém městě máte nejvíce potenciálních i reálných zákazníků) a mnoho dalšího.
Segmenty
V přehledech vidíte pouze kompletní údaje, analyzovat chování vašich návštěvníků je nicméně moudřejší až po segmentaci publika. Jinak se budou chovat návštěvníci, kteří váš web navštěvují pravidelně, a jinak ti, kteří jsou na něm poprvé.
Sledujte jednotlivé metriky také podle toho, odkud návštěvníci přicházejí: jinak se budou chovat návštěvníci z Heureky a jinak ti, kteří k vám dorazí z organického vyhledávání. Můžete také vytvářet vlastní segmenty, stejně jako je srovnávat.
Vyhledávání na stránce
Je důležité vědět, co návštěvníci vašeho webu vyhledávají, a také jak se chovají poté, co něco najdou (nebo nenajdou). Návštěvy s vyhledáváním dosahují mnohonásobně vyšších konverzí než ostatní, předpokladem však je, že vaše vyhledávání neobsahuje žádné chyby. Podívejte se na procento odchodů z vyhledávání a zkuste si vyhledat stejné fráze sami, možná přijdete na chybu. S nejvyhledávanějšími produkty je pak možné pracovat – dát je místo méně populárních na homepage/lepší pozici v kategorii.
Pro sběr dat z vyhledávání je nutné nastavit Site Search v daném Zobrazení -> Nastavení zobrazení. Ve spodní části zapnete Site Search a vložíte parametr dotazu. Když vyhledáte nějaký dotaz na vašem webu, parametr dotazu je znak nebo textový řetězec nacházející se mezi znaky ? a =, v našem případě je to tedy q.
Akviziční přehledy
Akviziční reporty vám dávají informace o tom, jak se návštěvníci dostali na váš web. Vidíte zde výkonnost vašich kampaní, jejich návratnost a také nenaplněný potenciál. Najdete zde návštěvníky podle kanálů, ze kterých přišli, v přehledu Veškerá návštěvnost pak jednotlivé zdroje s možností nastavení dalších dimenzí (Vstupní stránka, Klíčové slovo – u Google je již většina not provided, u Seznamu kílčová slova vidíte) nebo s přehledem počtu objednávek a tržeb z jednotlivých zdrojů, stejně jako jejich mírou konverze.
Chování a konverze
V přehledu chování najdete informace o navštívených stránkách a konkrétních počtech shlédnutí, nachází se tady také nejčastější vstupní stránky i nejčastější výstupní stránky (na kterých uživatelé opouštějí váš web), míra opuštění a procento odchodů. Užitečný je také již dříve zmíněný Site Search (Vyhledávání na stránce) a přehled Událostí, které si můžete nastavit – může jít o přehrátí videa, stažení e-booku či podobné akce.
V části Konverze pak najdete to nejdůležitější pro váš business – přehled objednávek a tržeb i s nejprodávanějšími produkty, samozřejmě také konverzní poměr. Užitečné jsou informace o tom, jakou dobu vašim zákazníkům od první návštěvy trvá, než u vás nakoupí.
Pracovat byste také měli s cíli, které se nastavíte v nastavení Zobrazení. Kromě klasické objednávky byste měli sledovat třeba registraci k newsletteru, na blogu například dobu strávenou na stránce nebo počet zobrazených článků apod. Velmi užitečné je sledovat cestu k objednávce, od vložení zboží do košíku až po její potvrzení – zjistíte tak, kde se vám ztrácejí zákazníci. Cestu je možné nastavit dle URL adres jednotlivých kroků objednávky při nastavování Cíle a v záložce Vizualizace cesty vidíte trychtýř, ze kterého vám v jednotlivých fázích zákazníci vypadávají.
Zorientování se v těchto základních přehledech by měl být základ pro každého eshopaře, na kterém může při své práci v Google Analytics stavět. Tento nástroj nabízí mnoho dalších způsobů pro pokročilé vyhodnocování dat, na některé z nich se podíváme příště.
Všechny články autora: David Hořava
David Řezáč
Není nad to dobře zvládat základy. Článek sdílím dále v seznamu českých článků ke vzdělávání o analytice: http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/26/