Nový e-shop Lidlu: Konec tlačenicím v sedm hodin ráno?

Konec čekání! Lidl konečně spustil český e-shop. Ten je zatím k dispozici pouze zaměstnancům, ale brzy se dočkají také obyčejní zákazníci. Co to znamená pro českou e-commerce? Mají se bát rozvozci potravin, nebo spíše prodejci oblečení? AKTUALIZACE 14.9. večer: doplněny informace z rozhraní e-shopu a náhledy.

.Že je u českých zákazníků Lidl velmi oblíbený, dokazuje i náš výzkum, podle kterého jeho e-shop postrádá 23 % Čechů. Z velkých obchodních řetězců přítomných na českém trhu navíc nabízí prodej po internetu zatím jen Tesco. „Spuštění e-shopu Lidlu, byť jen se spotřebním zbožím, je důležité pro zvýšení celkové důvěryhodnosti v českou e-commerce. Jeho zahájení bude hodně sledováno nejen zákazníky, ale hlavně konkurencí. O jeho úspěchu rozhodne kvalita přepravní služby, zákaznický servis, rychlost rozšíření nabídky online sortimentu a případně řešení vratek,“ tvrdí Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE, která se zaměřuje na e-commerce trh.

E-shop zatím funguje jen pro zaměstnance v rámci testovacího provozu. „A jedná se o dobrý tah. Díky tomu se otestuje logistika a zákaznický servis,“ vysvětluje Penkala. „Na prvních snímcích je vidět velmi silná inspirace německým e-shopem Lidlu (https://www.lidl.de/de/onlineshop). V Německu je ale e-shop integrovaný na webu s možností vybrat si pobočku a poté se zobrazí také dostupnost trvanlivých i čerstvých potravin. Výhody českého řešení jsou zase ve výrazně větší přehlednosti a jednoduchosti.“

Přepravní služba bude klíčovým faktorem

V Německu nabízí Lidl dopravu ve spolupráci se společností DHL s možností doručení do „boxů“. Poštovné je za 4,95 eur, za větší zboží zaplatí zákazník i 29,95 eur. „Českému trhu se chce Lidl, podle mého názoru správně, přizpůsobit – doprava bude stát podle prvních informací od 59 korun a při nákupu nad 1000 korun bude zboží doručeno dokonce zdarma,“ popisuje Penkala. „Škoda, že stejně jako v Německu nebude možné si zboží vyzvednout přímo na prodejně, respektive třeba u nějakého venkovního boxu se zbožím. Chápu, že by to byl poměrně velký zásah do fungování jednotlivých prodejen a ani jejich nový koncept s tím nepočítá. Takhle zbývá jen čekat na kurýra, takže časová flexibilita je omezená. Pro zákaznický komfort a úspěch e-shopu bude přepravní služba klíčovým faktorem. Rezervace na prodejně není v FMCG potřebná. A pak tu bude i složitost vratek, nepředpokládám možnost vracet zboží na prodejně.“

E-shop Lidlu bude v první fázi konkurencí zejména pro prodejce oblečení či menší e-shopy s domácími potřebami, nářadím a dalším zbožím, které se prodává v týdenních nabídkách. „Lidl nabízí po stránce logistiky relativně průměrnou dobu dodání, na druhou stranu doba pro vrácení zboží 90 dní je nadstandardně dlouhá,“ doplňuje Penkala, podle něhož nemusí být podíl online prodeje pro Lidl zanedbatelný. „Do jednoho roku může prodej spotřebního zboží na internetu tvořit 5 až 10 procent z obratu této kategorie. V momentě, kdy bude možné objednávat také trvanlivé potraviny, se může jednat až o dvojnásobek. Lidé budou nakupovat častěji a více zboží.“

Lidl získá data o zákaznících

Nabídku čerstvého zboží, jehož absenci v e-shopu Lidl dopředu avizoval, nemůžeme podle Penkaly v nejbližších letech očekávat. „K tomu bude potřeba úplně jiný sklad a logistika, než jakou má Lidl vybudovanou v Plzni,“ myslí si. „Navíc jde o určitý ústupek kamenným obchodům. Prodejny budou dále dominantním prodejním kanálem a e-shop doplňkovým. Pomůže to řešit část zákaznických situací – chci dražší nebo těžší spotřební zboží, nechci ráno vstávat, jsem doma na mateřské a je složité jet do obchodu nebo to mám do prodejny daleko. A samozřejmě je to cesta, jak získat zboží, které se rychle vyprodává.“ Online prodej může pomoci řešit také problém s prostorem v prodejně, kdy některé (primárně rozměrnější) zboží může být dostupné jen online.

Na další vývoj nového e-shopu Lidlu čekají ostatní řetězce, které se chystají prodávat online, například Globus nebo DM Drogerie. „Bude zajímavé sledovat, zda se spuštěním e-shopu zmizí obvyklé tlačenice v prodejnách u sekce spotřebního zboží. Pro Lidl není internet novým prostředím, patří k největším mediálním zadavatelům v ČR vůbec. Vstupem do e-commerce získá unikátní data o svých zákaznících, na kterých pak může lépe stavět další obchodní strategie,“ doplňuje Penkala z ACOMWARE.

Aktualizace: 14.9.2017 po vyzkoušení e-shopu

Celý web je opravdu velmi přehledný, rychlý (byť je tam omezený počet uživatelů), produkty mají velmi kvalitní fotografie (i jednotlivé varianty) a popis. Přehledná je filtrace v kategoriích i ve vyhledávání. Objednat lze jen zboží skladem.

Z pohledu produktové nabídky jsou tyto možnosti:

  • je možnost objednat zboží z minulých týdnů,
  • je možné objednat zboží z nabídky příštího týdne (byť bude doručeno v pondělí až středu v době platnosti nabídky),
  • je vytvořen přehled značek a kategorií, kde bude přítomen stálý sortiment.

Zejména body 2 a 3 jsou poměrně zásadní novinkou pro zákazníky.

Dodání zboží bude řešeno přes PPL a jejich ParcelShopy (které jsou často konkurentem Lidlu), za dobírku při objednávce do 1000Kč se platí 29Kč, platit lze i kartou online bez příplatku. Pro vrácení zboží nabízí Lidl bezplatně podání na Parcel shop (vyjma Žabek), nebo umožňuje poslání poštou či jiným dopravcem. Už ale nezmiňuje možnost vrácení nákladů na poslání touto formou. Jen pro velké zboží zmiňuje využití přepravce po domluvě s infolinkou. Takže poštovné patrně proplácet nebude. Na vrácení zboží dává lhůtu 90 dní, stejně jako v Německu.

Přehled podkategorií v Dětský svět:

Přehled kategorií:

Detail značky:

Detail produktu z následujícího týdne: 

Výběr parametrů u zboží:

Informace k vracení zboží: 

Košík: 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: