Nové Firmy.cz – co se změní pro e-shopy?
Seznam oznámil změnu vzhledu i obchodního modelu největšího tuzemského online katalogu Firmy.cz. Zaniká roční placený zápis a firmy budou nově soutěžit v denní aukci. Beta verze je již v provozu, ostré spuštění je pak plánováno na 1. dubna 2014.
Nový vzhled a funkce
Nejzásadnější změnou bude nový vzhled. Součástí vyhledávání bude také mapa, která automaticky detekuje vaši lokalitu a nabídne nejrelevantnější výsledky vzhledem k místu vyhledávání. Ve výsledcích vyhledávání se pak dominantním prvkem stane fotografie, která nahrazuje současné logo. Může jít o fotografii provozovny, recepce či vstupní haly, u e-shopu je pak možnost nahrát screen z homepage.
Hledání bude nově doplněno o filtry – uživatelé budou moci vyhledat e-shopy podle vybraných požadavků – preferovaných způsobů dopravy či platby nebo výdejního místa. Jedním z filtrů bude i tzv. slevový filtr – inzerenti budou mít možnost bezplatně vkládat své akční nabídky (s platností po dobu 14 dnů).
Aukční systém
Zaniká klasický roční zápis a výsledky vyhledávání se budou řadit podle nového aukčního modelu. Aukce bude probíhat na denní bázi – inzerent nastaví částku, kterou je ochoten daný den utratit a ve 22:00 proběhne aukce na další den. Přímo v administraci uvidí přibližnou pozici, na které se v jednotlivých kategoriích zobrazí; pozice se počítá z nabídek předchozího dne.
Minimální částka potřebná k inzerci bude 10 Kč. Aukce bude probíhat principem second price, což znamená, že každá firma zaplatí o korunu více než je nabídka jejího nejbližšího konkurenta v aukci.
Příklad: Aukce se účastní tři firmy. Firma A nastaví cenu na 50 Kč, firma B na 25 Kč a firma C na 20Kč. Firma A se zobrazí na prvním místě, ale zaplatí jen 26 Kč, firma B na druhém místě zaplatí 21 Kč a firma C 10 Kč (nutné minimum).
Jaké budou výhody pro e-shopy?
Novým systémem se inzerce na Firmy.cz stane okamžitě měřitelná a návratnost investic z toho kanálu bude snáze vypočitatelná. Velkou výhodou je možnost sezónní inzerce – týká se to např. e-shopů prodávajících zimní či letní vybavení – a také možnost v případě špatných výsledků kampaně okamžitě vypnout.
E-shopy si také mohou spočítat, v jaké dny se jim vyplatí inzerovat nejvíce a na tyto dny se zaměřit. Nevýhodou bude větší časová náročnost na správu aukcí, bude nutné se o zápis starat dlouhodobě a ne jen jednou do roka. Dá se předpokládat, že e-shopy starající se o firemní profil budou mít možnost předběhnout konkurenci, což ve starém obchodním modelu nebylo možné.
Vzhledem k automatické detekci lokality Seznam ujistil, že navzdory aukčnímu modelu nebude docházet k nerelevantním výsledkům – pokud uživatel bude stát před prodejnou firmy, která se nebude účastnit denní aukce, měla by se i přesto zobrazit uživateli na prvním místě. Dá se tedy očekávat, že firmy s pobočkami v dobrých lokalitách mohou na inzerci výrazně ušetřit.
Všechny články autora: David Hořava
Napsat komentář