V čem nás inspiroval 2. ročník MergadoFestu?

Na podzim letošního roku 2018 se již podruhé uskutečnil MergadoFestObsah byl opravdu nabitý. Zaznělo celkem 11 témat, která se převážně zaměřovala na expanzi. Ať už s pomocí nástroje Mergado či nikoliv. O tuto akci projevila zájem většina našich Performance specialistů. Touha po informacích a nových zkušenostech je pro nás důležitá. Jejich zájmem nám udělal radost, a tak jsme je tam poslali. S sebou si přivezli nejen zážitky z příjemného večera v Brně, ale také zajímavé podněty, které vám stručně přiblížíme v následujících řádcích.

 

BESTETO – 13 tipů pro zahraniční expanzi (Adam Funiok)

Téma se zabývalo například dostupnými nástroji, které je vhodné využít ještě před začátkem expanze. Pomohou vám zanalyzovat daný trh či konkurenci. Na druhou stranu je však potřeba také začít přímo u sebe a mít připraven obchodní plán. Ten by měl například reflektovat i aktuální zájem o produkty či služby ve stávající zemi a zdali mají potenciál pro úspěch i v zahraničí.

Volně dostupný nástroj Consumer Barometer naopak poskytuje široké spektrum dat o e-commerce ve zvolené zemi. SimilarWeb vám pro změnu pomůže v analýze webových stránek konkurence nebo samotného zákazníka.

Technická řešení ale nepatří k tomu jedinému, čemu byste měli věnovat pozornost při vstupu na zahraniční trh. Soustřeďte se i na DPH v dané zemi s přihlédnutí k sazbám, které se vztahují na vybrané typy zboží. Adam Funiok doporučil tyto záležitosti konzultovat s právníkem, který poradí například i s otázkou registrace plátce DPH.

Promyslete také logistiku do expanzní země. Adam kladl velký důraz na upřednostňování druhu logistiky, kterou využívají zákazníci v dané zemi nejčastěji. Zároveň upozornil na úskalí absence skladu přímo v dané zemi. Volte dopravce pečlivě, protože tlak na rychlost doručení roste každým rokem.

 

Unikum Solutions – Na cestách po Evropě s panem Mergadem
(Jana Dzuričková)

Na jedné z hlavních přednášek nám Jana z Unikum Solutions představila své zkušenosti s různými zahraničními trhy, jako je základní analýza interních dat, analýza trhu, marketingová strategie, a především odvaha a pozitivní přístup.

Jako důležitého pomocníka doporučila expanzní checklist, který by se měl skládat z expanzních činností, stanovení jasně daných odpovědných osob, časového harmonogramu a jasného určení prioritních činností spojených právě s expanzí.

Jako další Jana zmínila několik dobrých tipů pro jednotlivé státy. Zde bychom rádi vypíchli znevýhodnění zahraničních e-shopů v Maďarsku. Nicméně toto omezení se dá obejít registrací k dani v Maďarsku.

Německo

  • Korektní překlady webu
  • Odznaky důvěryhodnosti a recenze
  • Možnost platby na fakturu
  • Vysoké ceny za proklik

Maďarsko

  • Vlastní pravidla hry
  • Znevýhodnění zahraničních e-shopů
  • Nepodporují Google Shopping kampaně
  • Potrpí si na odběrná místa

Rumunsko

  • Společenský status – méně movitá klientela, která však dbá na to, jak působí zvenčí
  • Otevřenost vůči zahraničním e-shopům
  • Posunuté národní svátky
  • Milují Black Friday
  • Bukurešť a okolí – TOP zákazníci

Bulharsko

  • Společenský status
  • Nízká průměrná mzda
  • Cca o polovinu nižší tržby než v RO

Ukrajina

  • Vojenský konflikt
  • 90 % obyvatelstva mluví rusky
  • Specifické XML
  • Problém s dopravci

 

Mergado – Expanze e-shopu do zahraničí s Mergadem
(Luděk Volejník)

Luděk zmínil, že s Mergadem se dostanete téměř do celého světa. V současné chvíli existuje 239 podporovaných reklamních systémů v 37 zemích na 6 kontinentech. V České republice máme necelých 40 000 e-shopů. Funguje u nás několik specializovaných i globálních srovnávačů. Příkladem globalizovaných může být: Heureka, Favi, Biano. Mezi specializované patří Spartoo, ShopAlike nebo Glami.

V Česku i na Slovensku existuje množství Mergadem certifikovaných agentur, mezi které patří i Acomware. Dále může pomoci Expandeco, Expando nebo CzechTrade.

Zajímavostí byl také Mergado Marketing Pack, který pomůže vytvářet lepší datové XML soubory, hlásit konverze do Heureky nebo Zboží.cz a další funkce. Modul je bezplatný a dá se využít pro open source systémy jako jsou PrestaShop, Magento, WooComerce a WordPress.

 

Bidding Fox – Jak nastavit první strategii a čím pokračovat
(Jiří Guňka)

Tento blok spíše představoval funkce nástroje Bidding Fox. Jedná se o biddingový automat pro zbožové vyhledávače, jako jsou Zboží.cz a Heureka. Získáte ho v aplikaci Mergado po aktivaci v Mergado Store.

Tento nástroj dokáže vyhodnotit dobře prodejné produkty a těm automaticky přihodí vyšší nabídky do aukce. Naopak mimosezónní sortiment dočasně utlumí. Vy tak budete mít jistotu, že nebiddujete špatné produkty a nesnažíte se prodat např. sáňky v létě.

Nástroj dovoluje nastavit i mnoho dalších strategií. Přičemž každý typ produktu může využívat vlastní.

K dalším výhodám Bidding Foxu patří i diagnostika. Na pár kliknutí zjistíte, kolik produktů není spárováno, které nemají zapnutý bidding nebo které druhy sortimentu omezuje v biddingu dlouhá dodací lhůta.  

 

Performics – Google Data Studio (Tomáš Hanáček)

Tomáš Hanáček představil nejrůznější tipy pro usnadnění práce s daty v nástroji Google Data Studio. Mezi nástroje, které dovolují napojení dat s Google Data Studiem, patří například:

  • Analytics
  • Adwords
  • Search Console
  • Youtube Analytics
  • Attribution 360
  • DoubleClick Manager (DCM)
  • Spreadsheets (Tabulky Google)

Díky Google Data Studiu vytvoříte jednoduché a přehledné reporty na pár kliknutí. Reportování usnadní i předdefinované šablony, které nástroj zpřístupňuje zdarma.

Tomáš přidal například tip na přehled nejprodávanějšího zboží napříč všemi kanály, kdy je možné snáze identifikovat problém v daném kanálu nebo naopak jeho unikající příležitosti.

Google Data Studio je však stále měnící nástroj, na což je potřeba si dát pozor. Zároveň lze sice dělat vynikající reporty, nicméně ty ještě bohužel není možné exportovat do PDF, a tedy je ani tisknout.

 

Liquid Design – Otestuj si to sám! Uživatelské testování e-shopu pro každého (Marek Čevelíček)

Marek na své přednášce mluvil o uživatelském testování pro odhalování nedostatků na webu. Zdůraznil:

„Pokud s webem pracujeme skoro každý den, těžko na něm můžeme nalézt překážky, které házejí návštěvníkům klacky pod nohy.“

Každý provozovatel e-shopu by se měl na své návštěvníky podívat i z druhé strany. Často z několika sezení získáte mnoho informací a inspirace k úpravám na webu.

Před uživatelským testováním si předem ujasněte, jaké hypotézy budete ověřovat/vyvracet. Vhodné testery můžete získat z řad vlastních zákazníků nebo vám může pomoci agentura.

Prezentace také zmiňovala doporučení, jak komunikovat s testerem přímo po jeho příchodu. Marek například doporučoval vybrané osobě nejprve předat odměnu za testování a poté ji mírně rozmluvit u kávy. Uživatele seznamte s webem a vysvětlete mu postup testování.

Testerovi jeho kroky na webu rovnou komentujte během testovacího procházení. Samozřejmě ne způsobem skákání do řeči či vysvětlování, proč určité funkce na webu fungují tak jak fungují. Na závěr testování nechte uživatele, aby web celkově zhodnotil.

 

 

Expandeco – Expanze – Zkouška ohněm, nebo procházka růžovou zahradou? (Tomáš Vrtík)

Tomáš Vrtík z Expandeco mluvil o důležitosti výběru správného trhu při expandování. Přiblížil nástroje, které pomohou s průzkumem trhu, jako je Keyword Planner, Market Finder, Google Trends aj.

Neopomněl však zmínit i logistiku, kde doporučil s dopravci vyjednávat a porovnávat nabídky od více přepravců. K důležitým tématům patřily i překlady do místního jazyka a správný výběr rodilého mluvčího. Ne všichni totiž ovládají místní jazyk perfektně slovem i písmem.

Hlavní roli hraje lokalizace především u zákaznické podpory. Pamatujte přitom na to, že lidé na určitých trzích preferují různou formu podpory. Někde zákazník raději do e-shopu zavolá, někde preferuje online chat a někde mají vyšší preferenci e-maily. Pokud chcete zachovat pozitivní zákaznickou zkušenost, potřebujete na všech těchto kanálech rodilého mluvčího.

 

Mergado – Mergado jako platforma (Pavel Rusinský)

V této přednášce nám Pavel z Mergada představil možnosti, které Mergado skýtá pro vývojáře a všechny tvořivé duše. Pavel představil aplikace, které Mergado nabízí a usnadňuje uživatelům práci. Mergado tak není pouze nástroj pro správu XML feedů, ale přispívá i k lepšímu zaindexování vašeho webu na Seznam.cz, nebo získává informace o vaší konkurenceschopnosti.

Nejvíce Pavel vypíchl aplikace Ondřeje Chvojky, který pracuje u nás v Acomware jako webový analytik. To nám udělalo velkou radost.

 

 

Mergado – Vytvořte si svůj vlastní formát (Pavel Rusinský)

Na této přednášce mluvil Pavel o nepříliš známe novince, kterou Mergado nedávno představilo.

Mergado umí pracovat s více jak 200 formáty XML feedů, u kterých ručí vývojáři za jejich aktuálnost. Přesto hrozí riziko, že se setkáme s e-shopem, který nemá feed v žádném z podporovaných formátů, ale má data ve své custom specifikaci.

Díky možnosti vytvořit si vlastní formát tento problém odpadá. Pokud při přidání feedu ručně zvolíte zdrojový formát, otevře se převodník, kde namapujete zdrojové elementy na Mergadův univerzální feed. Poté již s přidaným feedem můžete pracovat tak, jak jste zvyklí – můžete ho převádět do všech Mergadem podporovaných formátů.

 

Chcete se o správě zbožových porovnávačů dozvědět více na našem školení? Nebo byste rovnou poptali správu zbožových porovnávačů? Jako certifikovanou agenturu na Mergado nás neváhejte kontaktovat.

 

BESTETO – Mergado, šikovný pomocník PPC specialisty (Jiří Homola)

V rámci dalších přednášek nás Jirka Homola seznámil v Mergadu s tím, jak rychle udělat audit XML feedu, na co se zaměřit a co sledovat. Doporučoval sledovat počet produktů, jejich dostupnost, cenové hladiny, zkontrolovat titulky a další. Řekl nám o stále se opakujících chybách ve feedech, které často PPC specialista s klienty řeší. Mezi ně patří například oprava titulků, kategorizace produktů, problémy s dostupností nebo velikosti obrázků. Na konci zmínil zajímavé aplikace, které se v Mergadu používají.

 

BESTETO – Jak to neprojet na Glami (Veronika Ševelová)

Veronika Ševelová měla přednášku, kde představila tipy při inzerci prostřednictvím Glami. Zdůraznila nutnost kvalitních obrázků produktů, ideálně na čistě bílém/průhledném pozadí a bez vodoznaků.

Také jsme se dozvěděli o odlišnostech v biddování oproti jiným zbožovým porovnávačům. Glami například bidduje pouze v rámci kategorií a jen v případě, že používáte Glami pixel.

Glami pixel navíc umožňuje přizpůsobovat výpisy produktů na Glami dle preferencí uživatelů. Například tak, že zvyšuje viditelnost produktů u zákazníků, kteří jsou podobní těm, kteří v minulosti na vašem e-shopu již nakoupili.  

Veronika představila také oba režimy spolupráce, které Glami nabízí. Zaprvé jde o neplacený režim, který zpřístupníte pouze s Glami pixelem, avšak maximálně do 2 000 položek ve feedu. Druhou možnost představuje placený režim, který využijete i bez Glami pixelu (v tom případě však nemůžete upravovat nabízené CPC), nebo například s automatickým optimalizátorem konverzí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *