Jakým způsobem si spotřebitelé vybírají e-shop?

200Čeští spotřebitelé nedají na náhodu a chtějí mít při výběru zboží co největší jistotu. Nejvíce přitom spoléhají na kombinaci cen produktů a recenzí e-shopu.

Každého e-shopaře jistě zajímá, jakým způsobem si čeští zákazníci vybírají e-shop pro svůj nákup. Řídí se jenom cenou, nebo je ve hře i reputace obchodu? Chce mít spotřebitel koupi co nejdřív z krku, nebo si při průzkumu trhu dá načas? A jak důležité jsou recenze e-shopů na internetu?

Výběr naslepo populární není

Na otázku, dle jakého klíče si spotřebitelé vybírají e-shop, odpovědělo 40 % dotazovaných nízkou cenou produktů. Ta ale sama o sobě nestačí. Spotřebitelé si své rozhodnutí ještě potvrdí čtením recenzí e-shopu či osobními doporučeními známých.

Náš spotřebitelský výzkum naznačuje, že čeští zákazníci nejsou impulzivní – než by měli zvolit první e-shop, na který při sháňce zboží narazí, budou si raději vybírat delší dobu. Jenom 1 % dotazovaných uvedlo, že při nákupu důvěřují prvnímu internetovému obchodu, který s daným produktem najdou. O něco větší skupina lidí (7 %) pak při nákupech naslepo zvolí nejlevnější e-shop, přestože s ním nemají žádnou zkušenost.

Jakou roli hraje při výběru branding?

Výzkum mimo jiné nastavil zrcadlo brandingu, který se pomalu, ale jistě rozšiřuje i do české e-commerce sféry. Výsledky jsou poměrně pozitivní – až 34 % lidí prozradilo, že má okruh oblíbených obchodů, z jejichž nabídky si vybírá a nakoupí. Tato hodnota bylo přitom v roce 2014 menší (28 %). Znamená to, že budování povědomí o značce začíná fungovat i v Česku? Pravděpodobně ano.

Zajímavým zjištěním je, že zatímco předchozí skupina spotřebitelů má několik oblíbených obchodů, mnohem méně lidí se spoléhá na jediný konkrétní e-shop (5 %). Počet lidí s podobnou preferencí byl navíc v roce 2014 dvojnásobný. Mezi nejoblíbenější elektronické obchody patří tuzemští velcí hráči jako Alza.cz, Mall.cz, Parfums.cz, ale i zahraniční dodavatelé, například Aliexpress.com.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: