Google Partners Accelerate: Mobilní marketing bude v roce 2015 nutnost

mobile-strategyGoogle nás společně s dalšími agenturami pozval před týdnem do Irska, kde se hovořilo o nejnovějších trendech v online marketingu. Důraz byl přitom kladen především na význam mobilů ve vyhledávání i ecommerce.

Minulý týden se v irském Dublinu uskutečnila dvoudenní konference, na které se setkalo více než 300 zastupitelů největších agentur z celé Evropy. Akce byla zaměřena na představení trendů v online marketingu, produktových novinek v Google AdWords a na prezentaci úspěšných případových studií. Účastníci měli také příležitost získat zkušenosti od kolegů marketérů z různých trhů.

Vyhledávání se mění

V roce 2014 výrazně narostl podíl vyhledávání přes mobilní telefony. Týká se to především impulsivního hledání, například ve Velké Británii 53 % lidí hledá nákupní informace na internetu přímo v obchodě. V ČR je procento menší, ale očekáváme, že do dvou let dosáhne podobných hodnot jako ve Velké Británii.

Chování majitelů chytrých telefonů shrnují také následující na akci prezentované statistiky:

  • 72 % vlastníků smartphonu využije mobil k hledání vánočního dárku v internetových obchodech
  • 48 % nakoupí přes chytrý mobil vánoční dárek
  • 27 % majitelů chytrých telefonů utrácí více než lidé bez smartphonu

chovani-majitelu-smartphonu Samotné vyhledávání se stává komplexnější oblastí online marketingu. Klíčové bude zasáhnout uživatele v okamžiku, kdy hledá konkrétní zboží. Nezapomínejme ani na rozvíjející se interaktivitu, kdy je především v západních zemích oblíbené hlasové vyhledávání. To přímo ovlivňuje povahu „klíčových“ slov, která uživatelé vyhledávají.

Mobily dominují ve vyhledávání

Podle aktuálních statistik dnes začíná 65 % zákaznických hledání na mobilním telefonu. To potvrzuje již dřívější předpoklady, podle nichž bude mobilní marketing nástrojem, který propojuje online s retailem. Klíčové je také zapojení zákazníka ve všech rozhodovacích fázích jeho nákupu.

zakaznicke-hledani-na-mobilu

Firmy mohou díky mobilnímu marketingu flexibilněji plánovat kampaně, jejichž úspěšnost může být ovlivněna externími vlivy (například počasím). Klíčem k úspěšné kampaní je znalost informací o zákaznících a jejich potřebách, stejně jako správné načasování.

Jak se kampaně do budoucna změní, je dobře vidět na několika příkladech. Prvním je kampaň Google AdWords na podporu značky Kleenex, kterou na internetu v současnosti téměř nikdo nenakupuje. Za jejím úspěchem stojí analýza dat o cílových zákaznících a návrh cílové mikrostránky. Jak zvyšovat zákaznickou zkušenost pomocí mobilního marketingu ukazuje přístup prodejce parfémů SEPHORA. A krásný příklad, jak zapojit kolemjdoucí zákazníky a přidat do nakupování zábavný prvek, ukazuje představa výloh obchodů ve 21. století podle společnosti Adidas.

Zákazníci více zvažují návštěvu obchodu

V první řadě je nutné uvědomit si změny, kterými prošel prodej v kamenných prodejnách i na internetu. V retailu se za poslední čtyři roky snížila průměrná návštěvnost obchodů o 55 %. Na druhou stranu se dvojnásobně zvýšila hodnota za návštěvu. Z těchto čísel je patrné, že zákaznici více zvažují, zda obchod skutečně navštíví, protože mají díky vyhledávání dopředu k dispozici řadu informací o nabídce, službách i cenové politice daného obchodníka.

zmeny-v-retailu

Tento trend se projevuje také ve statistikách internetových obchodů. Tím, že zákazníci sbírají informace před nákupem na svých mobilních telefonech, na PC konvertují dříve. Klesají proto všechny hlavní statistiky – počet stránek, které si návštěvník e-shopu prohlédne, stejně jako celková doba strávená v daném e-shopu.

Z pohledu Google je pro prodejce nezbytnost využívat rozšířenou analýzu dat přes Google Universal Analytics, která reflektuje rostoucí návštěvnost z mobilních zařízení v rámci multikanálového prodeje. Jako KPI si stanovte veličinu Multi Device Conversion Rate, která ukazuje změny konverzního poměru napříč všemi zařízeními.

multi-device-conversion-rate

CvR = konverze z 1 zařízení / celková návštěvnost e-shopu

Doba mobilního nakupování je tady

Konference Google Partners Accelerate potvrdila, že již není možné odkládat mobilní marketing do budoucna – zákazníci očekávají komfort na svých mobilních telefonech již nyní. Pro rok 2015 to představuje velkou obchodní příležitost bez ohledu na to, zda je prodejce primárně na internetu nebo v retailu. Pro plánování vašich marketingových aktivit vám proto doporučujeme držet se principu MOBILE FIRST STRATEGY. Vaši zákazníci to jistě ocení.

mobile-strategy

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: