Google Partners Accelerate: Mobilní marketing bude v roce 2015 nutnost
Google nás společně s dalšími agenturami pozval před týdnem do Irska, kde se hovořilo o nejnovějších trendech v online marketingu. Důraz byl přitom kladen především na význam mobilů ve vyhledávání i ecommerce.
Minulý týden se v irském Dublinu uskutečnila dvoudenní konference, na které se setkalo více než 300 zastupitelů největších agentur z celé Evropy. Akce byla zaměřena na představení trendů v online marketingu, produktových novinek v Google AdWords a na prezentaci úspěšných případových studií. Účastníci měli také příležitost získat zkušenosti od kolegů marketérů z různých trhů.
Vyhledávání se mění
V roce 2014 výrazně narostl podíl vyhledávání přes mobilní telefony. Týká se to především impulsivního hledání, například ve Velké Británii 53 % lidí hledá nákupní informace na internetu přímo v obchodě. V ČR je procento menší, ale očekáváme, že do dvou let dosáhne podobných hodnot jako ve Velké Británii.
51% of consumers are #showroomers. Retailers that embrace it will win – it’s not going away #gpaccelerate pic.twitter.com/brsblLzQ5p
— Oli Yeates (Clicky) (@oliyeates) 8. Prosinec 2014
Chování majitelů chytrých telefonů shrnují také následující na akci prezentované statistiky:
- 72 % vlastníků smartphonu využije mobil k hledání vánočního dárku v internetových obchodech
- 48 % nakoupí přes chytrý mobil vánoční dárek
- 27 % majitelů chytrých telefonů utrácí více než lidé bez smartphonu
Samotné vyhledávání se stává komplexnější oblastí online marketingu. Klíčové bude zasáhnout uživatele v okamžiku, kdy hledá konkrétní zboží. Nezapomínejme ani na rozvíjející se interaktivitu, kdy je především v západních zemích oblíbené hlasové vyhledávání. To přímo ovlivňuje povahu „klíčových“ slov, která uživatelé vyhledávají.
Searches in #Google are becoming more and more complex, conversational and mobile #gpaccelerate pic.twitter.com/Gmy2XlOo3b
— Gianpaolo Lorusso (@Gianps) 8. Prosinec 2014
Mobily dominují ve vyhledávání
Podle aktuálních statistik dnes začíná 65 % zákaznických hledání na mobilním telefonu. To potvrzuje již dřívější předpoklady, podle nichž bude mobilní marketing nástrojem, který propojuje online s retailem. Klíčové je také zapojení zákazníka ve všech rozhodovacích fázích jeho nákupu.
Firmy mohou díky mobilnímu marketingu flexibilněji plánovat kampaně, jejichž úspěšnost může být ovlivněna externími vlivy (například počasím). Klíčem k úspěšné kampaní je znalost informací o zákaznících a jejich potřebách, stejně jako správné načasování.
Jak se kampaně do budoucna změní, je dobře vidět na několika příkladech. Prvním je kampaň Google AdWords na podporu značky Kleenex, kterou na internetu v současnosti téměř nikdo nenakupuje. Za jejím úspěchem stojí analýza dat o cílových zákaznících a návrh cílové mikrostránky. Jak zvyšovat zákaznickou zkušenost pomocí mobilního marketingu ukazuje přístup prodejce parfémů SEPHORA. A krásný příklad, jak zapojit kolemjdoucí zákazníky a přidat do nakupování zábavný prvek, ukazuje představa výloh obchodů ve 21. století podle společnosti Adidas.
Zákazníci více zvažují návštěvu obchodu
V první řadě je nutné uvědomit si změny, kterými prošel prodej v kamenných prodejnách i na internetu. V retailu se za poslední čtyři roky snížila průměrná návštěvnost obchodů o 55 %. Na druhou stranu se dvojnásobně zvýšila hodnota za návštěvu. Z těchto čísel je patrné, že zákaznici více zvažují, zda obchod skutečně navštíví, protože mají díky vyhledávání dopředu k dispozici řadu informací o nabídce, službách i cenové politice daného obchodníka.
Tento trend se projevuje také ve statistikách internetových obchodů. Tím, že zákazníci sbírají informace před nákupem na svých mobilních telefonech, na PC konvertují dříve. Klesají proto všechny hlavní statistiky – počet stránek, které si návštěvník e-shopu prohlédne, stejně jako celková doba strávená v daném e-shopu.
Pocet shlednutych stranek a doba na webu od uzivatelu z pc klesa – konvertuji rychleji nez drive i diky sberu info pres mobil #gpaccelerate— Jan Fencík (@jan_fencik) 8. Prosinec 2014
Z pohledu Google je pro prodejce nezbytnost využívat rozšířenou analýzu dat přes Google Universal Analytics, která reflektuje rostoucí návštěvnost z mobilních zařízení v rámci multikanálového prodeje. Jako KPI si stanovte veličinu Multi Device Conversion Rate, která ukazuje změny konverzního poměru napříč všemi zařízeními.
Doba mobilního nakupování je tady
Konference Google Partners Accelerate potvrdila, že již není možné odkládat mobilní marketing do budoucna – zákazníci očekávají komfort na svých mobilních telefonech již nyní. Pro rok 2015 to představuje velkou obchodní příležitost bez ohledu na to, zda je prodejce primárně na internetu nebo v retailu. Pro plánování vašich marketingových aktivit vám proto doporučujeme držet se principu MOBILE FIRST STRATEGY. Vaši zákazníci to jistě ocení.
Napsat komentář