Google Analytics: Jak se dívat na data

Google Analytics je nástroj, který vám prozradí, zda a jak uživatelé internetu interagují s vaším webem. S jakými daty si poradí a na co už naopak nestačí?

Jak vám Google Analytics pomůže

Díky Google Analytics dokážete zjistit, zda vaše marketingové aktivity skutečně fungují, a jaké kanály vám přinášejí nové návštěvníky. Tento nástroj vám nabízí množství užitečných dat včetně sociodemografických údajů o vašich návštěvnících.

Tento nástroj vám též umožní sběr důležitých informací o chování návštěvníků na webu – dozvíte se, odkud na webové stránky přicházejí, které stránky navštěvují, na kterých se zdrží nejvíce a které naopak opouští. Google Analytics rovněž umožňuje podrobně sledovat cíle, které si stanovíte. Například to, zda návštěvník nakoupil, přihlásil se k odběru vašich e-mailových novinek nebo vyplnil formulář.

Jaká data sledovat v e-commerce?

Pokud je váš business součástí e-comerce světa, z marketingového hlediska pro vás bude důležité sledovat návštěvnost a její zdroje. Soustavným pozorováním lze vysledovat, z jakých medií lidé přicházejí nejčastěji. Díky tomu se v budoucnu můžete zaměřit na zdroj, který by mohl návštěvníků i konverzí přinášet ještě více. U ostatních přehledů sledujeme hlavně vývoj v čase nebo nestandardní výkyvy a důvod jejich vzniku.

Rovněž by vás měl zajímat počet návštěvníků vašich stránek. Ve chvíli, kdy víte, kolik lidí se o vaše stránky zajímá, můžete analyzovat dále. Které stránky konkrétně navštívili? Jaká byla průměrná doba, kterou na nich strávili? Tyto údaje jsou hlavními indikátory, z nichž se dá soudit, jestli a jak jsou stránky zajímavé a přínosné.

Mezi zajímavá data dále patří:

  • podíl nových návštěvníků,
  • klíčová slova, která přivedla nejvíce návštěvníků,
  • počet návštěvníků ze sociálních sítí,
  • nejúspěšnější odkazující stránky.

Bounce rate nemusí být negativní údaj

Bounce rate – neboli míra opuštění stránky návštěvníkem – nemusí být vnímána pouze jako negativní údaj. Vždy záleží na kontextu každé konkrétní stránky. Dobrým příkladem je stránka kontaktů. Představte si, že uživatel se na ni dostal z vyhledávače, proscrolloval ji a našel, co hledal (adresu, e-mail nebo telefon na vaši firmu). Přestože z webu odchází a bounce rate se tím zvyšuje, stránka svůj cíl ve skutečnosti splnila.

V případě, že byste na jednotlivých stránkách opravdu chtěli bounce rate snížit, je možné nastavit události, které se spustí při provedení určené interakce uživatele se stránkou. Informace o tom, co se na dané stránce stalo, se poté do Google Analytics automaticky přenese. Z předchozího příkladu může být událostí třeba kliknutí na e-mailovou adresu. Mezi další interakce, jež můžeme přenášet, patří například spuštění videa, přescrollování na určité procento stránky, stažení ceníku nebo jiného souboru. V případě stránek, kde se vysoká bounce rate neočekává, je potřeba provést hlubší analýzu, proč k odchodům dochází.

Omezení Google Analytics

Nástroj Google Analytics není schopen měřit 100 % uživatelů a objednávek. Odchylka mezi tímto nástrojem a skutečností se pohybuje okolo 10 %. Je to způsobeno především adblockery a uživateli s vypnutým javascriptem. Základní verze Google Analytics navíc nemusí kvůli některým omezením stačit pro velké weby nebo e-shopy. Ty ovšem mají možnost přechodu na Premium verzi.

Obecně je potřeba si uvědomit, že Google Analytics není úplně přesným analytickým nástrojem. Cílem je poskytnout vám spíše orientační data a díky tomu velmi rychlý pohled na dění na vašem webu. Tyto informace vás pak mohou inspirovat k dalším aktivitám a zlepšením.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: