E-mailing jednoduše: Přehled praktických nástrojů
Posílat e-maily ručně se dnes nevyplácí – nejen z časových důvodů, ale především kvůli riziku chyb při jejich zobrazení. Pro kontrolu i automatickou rozesílku dnes můžete využít řadu šikovných nástrojů. Poradíme, které jsou nejlepší.
Pokud se vám podaří e-mail správně a vhodně zacílit, naplnit zajímavým obsahem a doručit, přichází na řadu chvíle, kdy si jej zákazník zobrazí a přečte. Okamžiky po zobrazení jsou přitom nejdůležitější – pokud se e-mail zobrazuje špatně, zákazník si vytvoří negativní představu o vaší značce a e-mail dál číst nebude. Pokud se scénář v budoucnu zopakuje, je dokonce velmi pravděpodobné, že zákazníka časem ztratíte.
Manuální testování e-mailů je časově náročné a je k němu potřeba velké hardwarové vybavení a mnoho trpělivosti. Nemluvě o tom, že při dnešní frekvenci zasílání e-mailů se ruční kontrola stává téměř nereálnou. Na trhu naštěstí existuje řada nástrojů, ať už placených, nebo zdarma, které pomáhají minimalizovat míru chybovosti. Před odesláním totiž umožňují e-maily otestovat v několika desítkách mobilních a desktopových e-mailových klientů.
Nejznámější pomocník? Litmus
Nejpopulárnějším testovacím nástrojem je Litmus, který vám v placené verzi e-mail zobrazí ve více než 50 verzích zařízení a e-mailových klientů (ta free umožní kontrolu pouze ve 3). Litmus též dokáže kontrolovat odkazy a upozorní, je-li některý nefunkční. V případě, že váš e-mail obsahuje kód, který není všude podporován, navrhne řešení. Váš e-mail si také můžete zobrazit bez obrázků a změřit si u každého obrázku individuálně, za jak dlouho se načte. Základní verze stojí 79 dolarů měsíčně a obsahuje výše uvedené. Pokud si měsíčně zaplatíte 149 dolarů, máte navíc možnost si e-mail otestovat v hlavních spam filtrech a ujistit se tak, že zákazníkům nespadne do nevyžádané pošty.
E-mail on Acid je služba, která vám e-mail zobrazí ve 45 klientech, má pokročilý nástroj pro tvorbu newsletterů a – stejně jako Litmus – disponuje analytickým nástrojem. Zajímavou vychytávkou je funkce Mozify. Ta dokáže převést obrázky na HTML strukturu tak, aby v případě, že má zákazník blokované obrázky, uviděl alespoň jejich částečný náznak. Základní verze stojí 45 dolarů, za 70 dolarů měsíčně máte navíc Mozify a analytiku.
Testovat umí i nástroje na rozesílku
Getresponse, Mailchimp a český Mailkit jsou služby určené primárně pro rozesílku, správu kontaktů a automatizaci. Jednou z jejich dalších možností je i testování na e-mailových klientech. Mailchimp nabízí jedno otestování na 10 klientech za cca 3 koruny a využívá služby Litmus. Getresponse poskytuje testování až na 21 klientů zdarma, pokud ho nevyužíváte na rozesílku. Jeho nevýhodou je však delší doba generování náhledů. Používáte-li český nástroj Mailkit, můžete si e-mail otestovat na 5 klientech zdarma, v dalších za příplatek, nebo pokud používáte pokročilejší verzi Mailkitu.
Analytiku a testování nabízí rovněž Preview my Email, který vám e-mail zobrazí až v 52 klientech. Jako jeden z mála podporuje i české webové klienty Seznam.cz a Centrum.cz, polské klienty O2 a Onet a ruský Mail.ru. Za testování zaplatíte 49 dolarů měsíčně, za testování s analytikou potom 129 dolarů měsíčně.
Test doručitelnosti či reputace
EmailReach je nástroj poskytující vedle testování zobrazení také test doručitelnosti, posouzení korektnosti obsahu vzhledem ke spam pravidlům, test reputace IP adresy a domény, kontrolu odkazů, HTML kódu a e-mailových adres. Cena za měsíční používání nástroje je 125 dolarů a jednorázový poplatek za registraci činí 39 dolarů.
Pro otestování, zda váš e-mail nebude považován za spam, je vhodný nástroj Email Spam Test. Je zdarma a poskytne vám základní analýzu spam skóre včetně rozepsání jednotlivých problémů. Nelze se ovšem spoléhat jen na tento nástroj. Vaše zprávy mohou být totiž blokovány i v případě, že máte spam skóre malé. Důvodem může být váš server, IP reputace nebo zařazení do blacklistu.
MX Toolbox je poměrně technicky zaměřený nástroj sloužící ke kontrole MX záznamů, DNS, testování SMTP a blacklistů. Zajímavá je funkce analýza hlavičky, ze které lze vyčíst ověření DKIM, SPF, odesílací doménu a IP adresu, nebo zda je e-mail hromadný a další.
Našli jste chybu: Co dál?
Co dělat v případě, že váš testovací nástroj objeví chybu? Pokud řešíte e-mailing interně a nevíte si rady se špatným zobrazením, můžete se obrátit na diskuzní fóra nebo se zeptat specialistů. Diskuzní fóra najdete u nástrojů Litmus a Campaign Monitor. Skupinu se zaměřením na e-mail marketing naleznete i na LinkedIn.
Testovací nástroje vám usnadní práci a ušetří čas, dokonalé zobrazení e-mailu však nezaručí. Kvůli neustálým aktualizacím a změnám je tedy vhodné zjistit si, na jakých zařízeních a v jakých e-mailových klientech si vaši zákazníci e-mail nejčastěji prohlížejí.
Chtěli byste se o e-mailngu dozvědět více? Zaregistrujte se na konferenci Emailing 2020, která proběhne již 6. října!
jana
Supr článek, jen škoda, že jsou všechny nástroje zpoplatněné. Našla jsem si aplikaci ngemailing.cz, která mě nechá zdarma odesílat až asi 200emailů tuším, ale chybí mi tam kontrola responzivity pro emailové klienty… JK