Co motivuje české spotřebitele k nákupu na e-shopech?

depositphotos_200Česká republika je prý národem e-shopistů, nicméně čeští spotřebitelé jsou vůči internetovým obchodům pořád skeptičtí. Jaké bariéry jim brání v nákupu na internetu a jakého sortimentu zboží se nejvíce týkají? Jaké aspekty naopak Čechy motivují ke koupi?

Nejsilnější motivace: Cena

I přesto, že rozšiřování povědomí o značce a budování vztahu se zákazníkem jsou v e-commerce trendem, nejsou to dostatečně silné motivátory. Nejúčinnějším argumentem pro české spotřebitele i přes jemný pokles oproti roku 2014 zůstává nízká cena a různé benefity. Až 50 % dotazovaných v rámci výzkumu potvrdilo, že by je nižší cena produktu přesvědčila k nákupu. V těsném závěsu se drží doprava zdarma (46 %), kterou e-shopy pravidelně využívají v kampaních.

Další relevantní motivátory k nákupu se drží na nižších hodnotách, jedná se o slevu na příští nákup (19 %), širší nabídku zboží v e-shopu ve srovnání s kamennou prodejnou (13 %) a dostupnost zboží na e-shopu (10 %). Následující skupinu tvoří argumenty, které mají méně než 10 % – jde kupříkladu o vyzkoušení zboží před koupí, prodloužení záruky či nákup na splátky. Zajímavým údajem je to, že 17 % dotazovaných reagovalo na dotaz „Co by vás motivovalo k tomu, abyste začal/a nakupovat na internetu častěji?“ odpovědí „Nic“.

Lékárny online odrazují absencí poradce

Spotřebitelů jsme se ptali nejen na to, co je k nákupu v elektronických obchodech motivuje, ale též na to, kvůli čemu nákup neuskuteční. Vybrali jsme ty nejfrekventovanějších odpovědi, ostatní najdete v našem spotřebitelském výzkumu.

Bariéry v nakupování zboží na internetu:

  1. Absence možnosti prohlédnout či vyzkoušet si zboží – 23 % (27 % v roce 2014)
  2. Vysoká cena za dopravné – 21 % (23 % v roce 2014)
  3. Preference kamenných obchodů – 13 % (15 % v roce 2014)
  4. Strach z reklamace – 13 % (20 % v roce 2014)
  5. Chybějící rada prodavače – 9 % (12 % v roce 2014)

Co se týče srovnání bariér a jednotlivých segmentů, výsledky lze celkem dobře předpokládat. Nemožnost prohlédnout si zboží logicky nejvíce vadí u oblečení (43 %), potraviny si zas lidé nakoupí raději v kamenném obchodě (28 %). Nejvíce obav z reklamací mají spotřebitelé při nákupu elektroniky (24 %) a chybějící odborná rada je nepustí k nákupu léčiv (22 %). A u kterého sortimentu zboží spotřebitelé nenakoupí kvůli vysoké ceně dopravného? Jde o nábytek a vybavení do domácnosti (25 %).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: