Vánoce 2017 přicházejí: Velký přehled pro e-shopy
Vánoce jsou za dveřmi. A budou velké – jen poslední 4 týdny před Vánoci tvoří v některých e-shopech 30 % ročního obratu. Připravili jsme pro vás přehled nejzajímavějších informací, důležitých termínů a praktických rad.
Data: Nákupy činí až 30 % obratu
Pokud jde o vánoční sezónu, náběh na ni začíná začátkem listopadu. V roce 2016 počty transakcí i výše obratu významně rostly od 45. týdne a pro úspěch e-shopu byly zásadní tři následující týdny: 47. týden, kdy se koná Black Friday, a následně 49. a 50. týden. V těchto dnech mimochodem roste obrat e-shopů až na trojnásobek hodnot z konce října.
Jak ukazují výše uvedené statistiky, fáze nejsilnějších nákupů startuje na přelomu listopadu a prosince zhruba 4 týdny před Štědrým dnem. Jejím katalyzátorem jsou v tomto ohledu zejména dvě hlavní slevové akce – Den dopravy zdarma a Black Friday. Vrchol objednávek letos očekáváme v první prosincové týdny – 4. a zejména 11. prosince. Kdo nestíhá, poslední šanci k bezpečnému objednání bude mít mezi 18. a 20. prosincem.
Pokud jde o zdroj objednávek, pozorujeme zde stále silněji vliv mobilních zařízení. Mobily a tablety u námi sledovaných e-shopů tvořily loni koncem října 18 % transakcí a 30 % návštěv. Letos je toto číslo opět vyšší – mobilní zařízení tvoří již 24 % transakcí a 37 % návštěv. V závislosti na segmentu, v němž podnikáte, mohou tato čísla ještě stoupnout.
Data, která byste měli znát:
- Celkový obrat e-commerce letos dosáhne zhruba 115–120 miliard Kč.
- Jde o růst o minimálně 19 % ve srovnání s minulým rokem.
- Za poslední 4 týdny získají e-shopy až 30 % ročních příjmů.
- Objednávky z mobilních zařízení tvořily koncem října již 24 % transakcí a 37 % návštěv.
Důležité termíny: Black Friday a další
Zejména pro prodejce jsou důležité také hlavní milníky letošní vánoční sezóny. V ČR nás čeká celkem 5 prodejních vrcholů, mezi nimiž nechybí ani stále významnější povánoční výprodeje startující 27. prosincem.
Pro každý z těchto vrcholů jsme pro vás připravili speciální tipy, které vám pomohou vytěžit z nich maximum. Pro článek klikněte na název akce.
- Den dopravy zdarma – 13.11. až 15.11.
- Black friday – 24.11.
- Vrchol nákupů – 4.12. až 11.12.
- Last delivery – 18.12. až 20.12.
- Výprodeje – od 27.12.
Zákazníci: Co je u nich nového?
Prodejce samozřejmě nejvíce zajímá, co nového je u jejich zákazníků. Letošní rok je nejen ve znamení pokračování loňských trendů (například v otázce využívání mobilů), ale ukazuje též změny v zákaznickém chování. Konkrétně byste měli uvažovat o následujícím:
- Zákazníci hledají inspiraci na internetu a s předstihem – Internet je hlavním zdrojem pro vánoční dárky, celkem 63 % Čechů se o produktech a vaší značce dozvídá na internetu. Pro porovnání: v showroomu dojde jen k 31 % takových setkání.
- Češi srovnávají ceny… – 52 % Čechů využívá v přednákupní fázi srovnávače cen a produktů. Doporučujeme proto vyladit produktové kampaně, a hlavně zbožové srovnávače (využijte například tento nástroj).
- … a čtou recenze ostatních – Každý třetí z nás bere v potaz recenze a zkušenosti ostatních uživatelů. Klíčové jsou sociální sítě, online chaty a produktové recenze. Doporučujeme nepodceňovat žádný detail, sociální sítě je potřeba brát nejen jako nástroj pro propagaci, ale i jako komunikační kanál se zákazníkem, který by měl poskytnout rovněž zákaznickou podporu. Využít můžete také chatboty.
- Mladí jsou perfekcionalisté – Pokud prodáváte zboží zacílené na mladší generaci, vezměte v potaz její specifické vlastnosti a chování. Mladí lidé neakceptují rozdíl mezi online a offline, a očekávají stejné služby napříč všemi prodejními kanály. A není to vše, jak se dočtete v našem článku.
- Preference kamenných obchodů klesá, ale nezmizí – Přestože výše uvedená čísla hovoří o významu internetu pro rozhodování zákazníků, zhruba 40 % uživatelů podle našeho spotřebitelského výzkumu stále preferuje kamenné obchody. Týká se to především potravin, drogerie či produktů pro zdraví. Klíčové je proto vyhodnocovat všechny nákupy jak offline, tak i online. A jak již bylo řečeno, v ideálním případě nabízet stejné služby v obou kanálech.
Praktické rady: Na co nezapomenout
Pojďme se ještě na závěr podívat, na co by neměl žádný e-shop zapomenout. Letos jsme vybrali 4 hlavní oblasti, kterým doporučujeme věnovat pozornost.
a) Načasování kampaní
Reklamní prostor byste již v tento moment měli mít nakoupený. To je důležité. Klíčové je ale také správné načasování kampaní. Doporučujeme začít v listopadu s obecnou propagací a produktové kampaně odstartovat s příchodem prosince. Můžete se též inspirovat našimi tipy na kampaně z loňského roku.
b) Sklad a logistika
Logistika je stále klíčový element k úspěchu. Pokud jste tak ještě neudělali, připravte si predikci prodejů, k nimž využijte nástrojů jako TrendLucid. Kapacity a fungování skladu naplánujte předem v návaznosti na marketingové kampaně a očekávané milníky v prodeji.
c) Spokojenost zákazníků
Spokojenost zákazníků je klíčová nejen pro úspěch letošních Vánoc, ale zejména pro budoucnost vaší značky. Z tohoto důvodu ji také každoročně testujeme. Vedle skladu a logistiky proto nezapomínejte ani na ostatní aspekty, které souvisejí s celkovým vyřízením objednávky. Jde zejména o posílení zákaznické linky nebo týmu, který obsluhuje sociální sítě.
d) Hlídejte si trendy
Zboží, které stojí za to promovat nebo o ně rozšířit sortiment, hledejte mimo svá vlastní data – třeba pohledem na trendy ve vyhledávání či růstů kategorií. Pomoci vám k tomu může tato užitečná prezentace. Z ní rovněž vyplývá několik tipů na letošní Vánoce. Mezi produkty, o něž roste zájem, patří třeba mixéry na smoothie, stěrka na okno, elektrická kola nebo chytré náramky
Sledujte náš seriál
V průběhu listopadu a prosince 2017 vám nabídneme další zajímavé tipy, jak využít sváteční sezónu na maximum. Podívejte se i na další podnětné články:
- Tipy pro Den dopravy zdarma
- Tipy pro Black Friday
- Tipy pro vánoční špičku
- Tipy pro last delivery (v přípravě)
- Tipy pro povánoční výprodej (v přípravě)
Tomáš
Děkuji za užitečné info.