Tipy na e-shopy: značkový e-shop Hamé nebo CIKO komíny
Aktuální díl tipů na e-shopy se podívá na zoubek značkovým e-shopům: ten svůj nedávno otevřelo například Hamé nebo známý výrobce komínů CIKO. Jak se jim vstup do online povedl?
Hamé.cz – www.hame-eshop.cz
Proč bude úspěšný (slovy autorů): V našem e-shopu nabízíme více než 500 značkových výrobků ze sortimentu trvanlivých potravin a patříme tak mezi největší potravinové e-shopy zaměřené na vlastní produkci v Česku. Zákazník v něm najde své oblíbené produkty, například legendární okurky Znojmia nebo různé příchutě Májky, ale třeba i ty potraviny, které v jeho obchodě nejsou běžně k dostání. Navíc tento e-shop je první místo, kde nabízíme naše produktové novinky, takže nedočkaví zájemci je mohou mít s předstihem. Samozřejmostí jsou pravidelné slevové akce a cenově zvýhodněná skupinová balení s více výrobky. A pozor – zvláštní sekce našeho e-shopu je věnovaná stále oblíbenějším produktům vhodným pro celiatiky a také diabetiky. Zákazníky chceme přilákat i nízkou cenou za přepravu. Poštovné začíná už od 49 Kč za Balík do ruky od České pošty, každá objednávka přesahující 999 Kč pak má dopravu zdarma.
Podobné e-shopy: potraviny prodává například www.rohlik.cz, www.kolonial.cz, www.itesco.cz a další
Jak se nám líbí?
Jeden z příkladů, že velké značky začíná e-commerce opravdu zajímat. V oficiálním e-shopu Hamé se podle provozovatele dají sehnat pouze typicky české výrobky, ale na národní hrdost se zde – s výjimkou log na homepage – zas tolik nehraje. E-shop působí jednoduše a relativně přehledně, láká zejména na nízké poštovné od 49 Kč i příjemnou hranici pro dopravu zdarma (999 Kč).
Při pohledu na detail produktů nechybí popis, složení ani výživové hodnoty zboží. Fajn. Zbytečné je ale podle našeho názoru tlačítko pro sdílení na Facebooku nebo odkaz Zeptejte se odborníka, který odkazuje na obyčejnou kontaktní stránku, na níž se spíše píše o objednávkách, než o skutečné pomoci při nákupu. Mnohem lepším řešením by bylo zákazníka odkázat na email, infolinku nebo mu rovnou nabídnout online chat. Podobně dává jen malý smysl psát datum doručení zboží do okna, které se zobrazí až po kliknutí na “pobočku”. Není důvod, proč by tato informace neměla být vypsána rovnou.
Pokud jde o samotný “akt” objednání, košík je složen z několika kroků, které mají správné pořadí. Nízká cena poštovného je vykompenzována dodatečnou platbou dobírky (čímž se celková částka dostává na vcelku běžný standard). Jinak není moc co dodat, nebo vytknout. Čistě subjektivně (a z UX hlediska) ještě není procházení webem tolik přehledné, jako na jiných e-shopech. Dáno je to především chybějícím ohraničením prvků, jako jsou různé boxíky, filtry a další. Téměř vše je v bílé a přímo splývá s pozadím stránky.
CIKO komínové systémy – www.dobrekominy.cz
Proč bude úspěšný (slovy autorů): Eshop www.dobrekominy.cz budujeme s cílem oslovit návštěvníka komplexní nabídkou sortimentu z oblasti komínů a připojení spotřebiče. Na doplňování sortimentu stále pracujeme a v úspěch e-shopu věříme právě proto, že ucelená nabídka tohoto typu sortimentu je pro zákazníka obecně těžko dohledatelná. A to nejen na internetu, ale i v rámci kamenných prodejen. Existuje sice hodně e-shopů prodávajících celé komínové sestavy nebo konkrétní komponenty, ale možnost vybrat si jakýkoliv komponent od redukce na hrdlo spotřebiče až po komínovou stříšku je ojedinělá. Chceme tedy zákazníkovi usnadnit nákup zboží, u kterého vlastně ani neví, kam pro něj zajít do prodejny. A přitom mu zboží dodáme ve spolupráci s naší regionální partnerskou prodejnou a tím pádem i se servisem kamenného obchodu.
Podobné e-shopy: www.komin-levne.cz, www.superkominy.cz nebo i e-shopy dalších výrobců, např. www.schiedel.cz
Jak se nám líbí?
Prodej stavebnin a dalších produktů se na internetu rozjíždí velmi pozvolna. Zcela jistě ale internet tvoří vstupní bránu pro řadu zákazníků, kteří o této problematice hledají více informací. CIKO nabízí ve svém e-shopu nejen kompletní komínové systémy, ale vcelku logicky zobrazuje na homepage spíše menší příslušenství, které si zákazník troufne objednat bez konzultace s odborníkem. Zarážející je ale volba názvu e-shopu: názvy s obecnými slovy jsou zaměnitelné, za mnohem lepší volbu názvu bychom považovali například doménu www.cikokominy.cz.
Možnost nechat si poradit v komplexnějších otázkách e-shop nabízí prostřednictvím klasické telefonní linky. Této části webu by slušelo výraznější grafické pojetí (nabídka pomoci by u takto komplikovaného sortimentu měla bít do očí) a podobně jako v případě Hamé by neuškodilo ani přidat online chat. Samotné řešení e-shopu navíc má své rezervy: komplikované názvy produktů, málo zvýrazněné klíčové údaje (cena, skladovost zboží) a příliš se nám nelíbí ani zobrazení tlačítka Koupit až při najetí kurzorem nad vybrané zboží.
Hodí se upozornit i na špatně řešený košík, kde výběru doručení a ceny platby předchází povinné vyplnění adresy. Pro zákazníky je mnohem pohodlnější pořadí změnit a kontaktní údaje vyžadovat až v závěru košíku. Už na druhé stránce nazvané “Přihlásit se” není vůbec vidět možnost rychlé objednávky bez registrace, kterou bude většina zákazníků preferovat s ohledem na očekávanou malou frekvenci nákupů danou sortimentem. Škoda. Podobných neviditelností je ale na webu víc: už zmíněná pomoc s nákupem, registrace k odběru novinek pro sběr kontaktů apod. Na těchto věcech by to chtělo do budoucna zapracovat.
BruderLand.cz – www.bruderland.cz
Proč bude úspěšný (slovy autorů): Zaměřili jsme se na nabídku hraček a modelů německého výrobce Bruder o kterých víme že jsou kvalitní. Naší předností je, že máme všechny produkty skladem a při objednávce do 15:00 odesíláme hračky ještě týž den. Zakládáme si na komunikaci s klientem (na dotazy odpovídáme v co nejkratším možném čase). E-shop jsme se snažili udělat přehledný s čistou grafikou. Vlastní popisky produktů rozšiřujeme o videa a 3D prohlídky produktů. Obchod jsme spustili teprve nedávno, proto víme, že je stále na čem pracovat a zlepšovat. Plánujeme spuštění vlastního blogu o traktorech a strojích Bruder.
Podobné e-shopy: www.bruderexpert.cz, www.modelybruder.cz
Jak se nám líbí?
Obchod s hračkami Bruder si zakládá na kvalitní logistice – zboží je skladem a odesláno zpravidla ve stejný den. Navíc je myšleno na poměrně detailní popisy produktů včetně mnoha fotografií, 3D náhledu nebo video ukázek. To vše hodnotíme pozitivně – kvalitní obsah je určitě dobrým základem pro každý nový e-shop.
K samotnému e-shopu však přeci jen pár připomínek máme. První jsou nesmyslná velká písmena v názvech či frázích (věta “Máme Zboží Skladem” vypadá opravdu divně, přeci jen nejsme v USA), druhá se zase váže ke košíku. Už vložení zboží do něj funguje zvláštně – objeví se pouze malé okno s informací o přidání zboží, z něhož se navíc nelze prokliknout do košíku.
Podobně komplikované a nepřehledné je vyplnění objednávky. Většina tlačítek je bílou barvou a jednotlivé fáze košíku jsou seřazeny vertikálně, takže je snadné některé prvky přehlédnout (např. důležité tlačítko Pokračovat). I v případě tohoto e-shopu se jeho majitel rozhodl požadovat od zákazníků nejdříve kontaktní údaje, až poté jim nabídneme výběr způsobu dopravy, platby apod. Škoda, my bychom na to šli opačně.
Výzva pro čtenáře
Máte vlastní tip na netradiční specializovaný shop? Sdělte nám ho do diskuse – rádi se se zajímavými projekty nejen sami seznámíme, ale také je představíme na blogu v některém z dalších dílů.
Robert Wolf
ahoj, zajímá mě tento eshop…
http://www.softcom.cz
díky,r
Tomáš Karkoška
Napíšete příště své postřehy na e-shop se zaměřením zejména na renovované náplně do tiskáren? http://www.supernakup.com
Kamil Gric
Dík za tip, zařadíme do některého z dalších dílů.