21 tipů pro vybudování moderního preferenčního centra
Data z preferenčního centra jsou většinou ta jediná, která o zákaznících máte, než začnou prohlížet váš web, klikat nebo nakupovat. Musí pomoci vašim zákazníkům dostávat relevantnější nabídky a vám dozvědět se o nich více. Podívejte se na 21 tipů, dle kterých byste měli své preferenční centrum vybudovat.
1. Sbírejte více informací o klientovi, nejen emailovou adresu
- Sběr pouze emailových adres umožňuje dostat rychle více lidí do databáze, ale ostatní informace mohou být také důležité.
- Zvažte použití dvoustupňového procesu opt-in.
- Zároveň, ale minimalizujte hrozbu opuštění sběru dat.
2. Všímejte si chování zákazníků
- Co vaši zákazníci říkají a co právě dělají?
- Udělejte si co nejpřesnější obrázek o zákazníkovi
- Oslovte je v pravou chvíli správným newsletterem
- Začleňte chování zákazníka do údajů v databázi
- Do registrace přidejte nepovinné pole
- Používejte web tracking
3. Sbírejte jen data, která máte v plánu používat
- Neztrácejte čas zákazníka otázkou, kdy se narodil, pokud mu nemáte v plánu posílat email k narozeninám
- Najděte jiný způsob, jak získat data o zákazníkovi
4. Pokles zastaralých možností jako je „HTML versus TEXT“
- Zkontrolujte nastavení a použití technologií a odstraňte ty zastaralé a málo podporované (RSS)
- (Poznámka: výjimkou je případ, kdy máte velké množství vládních a vojenských odběratelů, jelikož spousta z nich nemusí mít systémy, které HTML kódy kvalitně čtou.)
5. Neptejte se na příliš mnoho informací
- Je sice hezké mít spoustu informací o zákazníkovi, ale co když formulář vyplňuje třeba na smartphonu?
- Zeptejte se sami sebe, jaké informace potřebujete pro Vaši segmentaci.
6. Vysvětlete, proč žádáte informace po zákazníkovi
- Žádost o citlivé údaje, zejména od nových zákazníků, může vzbuzovat nedůvěru.
- Vysvětlete, proč chcete informace a připojte i větu, kde uvedete, že informace budete chránit a přidejte odkaz na zásadu ochrany osobních údajů.
- Pokud nejsou data získaná z formuláře nezbytně nutná, zvažte, zda se na ně budete ve formuláři ptát.
7. Nepoužívejte vaše preferenční centrum k zákaznickým průzkumům
- Výsledkem může být chaotická forma a vyšší míra opuštění
- Získat více informací od svého zákazníka je chytrý nápad, ale zeptejte se na to například v samostatných emailech.
8. Co očekáváte z emailových kampaní a jak je nastavíte?
- Popřemýšlejte, jaká bude frekvence rozesílky
- Proč by se měli odběratelé registrovat k odběru
- Co bude obsahem emailu, jaký bude vzhled?
- Cílem odpověď si otázku – Co mi to přinese?
9. Vytvořte si varianty ve vašem preferenčním centru
- Pokud někdo klikne na odhlášení z odběru emailu, dejte mu možnosti zasílání emailu v jiné frekvenci či jen z dané oblasti.
- Zvažte také možnost použití mouse-over, kde se mu objeví podrobnosti o emailových kampaní
10. Aktualizujte vaše preferenční centrum
- Pokud jste se nedívali na vaše preferenční centrum více jak 12 měsíců, jak můžete vědět, že Vaše jednotlivé části pracují správně?
- Riskujete, že Váš odhlašovací formulář je nefunkční.
- Dělejte kontrolu každý měsíc, hlídejte jednotlivé odkazy.
- Preference musí jít snadno změnit, musí být dostatečně rozšířené, jinak se zákazníci odhlásí.
11. Udělejte některá pole formuláře volitelná
- Může být svádějící nastavit každé pole jako povinné ve formulářích
- “Opravdu je potřeba moje datum narození, abych mohl přijímat vaše newslettery?”
- Zvažte povinná pole pouze pro ty nejzásadnější informace
- Poté použijte průzkumy nebo pozvánky k navnadění zákazníků, aby v preferenčním centru vyplnili zbylá pole.
12. Použijte předvyplněná pole, aby byl formulář jednodušší
- Spousta společností nutí odběratele k vyplnění základních informací, která již předtím nasbíraly.
- Pokud už máte tyto informace, neobtěžujte zákazníky zbytečnou prací.
- Místo toho před vyplňte formuláře, když se uživatelé prokliknou vaším emailem. Dalším vylepšením je použití progresivního formuláře a nastavení souvisejících pravidel tak, aby byly zobrazovány pouze ty potřebné informace v kontextu daného formuláře nebo registračního procesu.
13. Vyhněte se zobrazení všech otázek ve vašem emailovém programu
- Když Váš zákazník klikne na update profile ve vašem emailu a dostane se do preferenčního centra, kde se mu zobrazí desítky otázek, představte si jaká je jeho reakce. Speciálně, když je klient na smartphonu.
- Problémem je, že některá preferenční centra automaticky zobrazují všechny otázky. Musíte si vytvořit vlastní a logicky je popsat.
14. Zahrňte alternativy při odhlášení z odběru
- Pokud nedáte klientovi jinou možnost než odhlášení, bude si myslet, že odhlášení z odběru je jediným způsobem, jak aktualizovat jejich emailové adresy nebo preference.
- Vaše preferenční centrum by mělo poskytnout snadné odhlášení, ale stejně snadné by mělo být zůstat odběratelem a pouze upravit preference nebo profil
- Alternativou může být, pozastavení nebo odložení, přijímání méně častých newsletterů, přijímat sdělení prostřednictvím jiných komunikačních kanálů – sociální sítě, smsky
- V zásadě tyto možnosti zredukují míru odhlášení z odběru o malé procento, ale celkově vám mohou pomoci s vypořádáním se se seznamem neaktivních účtů. Přesto pouhých 25% společností momentálně nabízejí rozdílnou frekvenci nebo obsah uživatelům, kteří se potenciálně mohou odhlásit z odběru, a jen 20% nabízí změnu adresy.
15. Nevyžadujte zalogování nebo několikanásobné kliknutí
- Odhlašovací proces může vést k obtížné orientaci, to má za následek nárůst stížností a co hůře k porušení zákonů.
- V USA například CAN-SPAN zakazuje vyžadovat login a heslo při odhlášení.
- Takže odeberte bariéry pro odhlášení.
- Ujistěte se, že věci jako profily účtů a komunikace jsou spravovány odděleně od běžných emailových kampaní
- Zahrňte link o možnosti odhlášení do účtu klienta.
16. Zahrňte „globální“ možnost odhlášení
- V USA, CAN-SPAM vyžadují, aby se účastníkům umožnilo odhlásit ze všech firemních mailingů, nejen zprávu, ze které se snaží odhlásit.
- Ujistěte se, že zahrnujete tuto možnost na Vaší odhlašovací stránce.
- Ve skutečnosti je to dobrý nápad. Všechny vaše nejlepší úmysly budou k ničemu, pokud vaši zákazníci budou frustrování z nepřehlednosti preferenčního centra.
- To je důvod, proč nabízet snažší orientaci v preferenčním centru.
17. Nepoužívejte výchozí formulář ESP
- Výchozí formuláře neposkytují klientovi dané společnosti jedinečnou zkušenost, kterou očekávají.
- Jestli musíte, tak použijte defaultní nastavení pro začátek, ale přidejte tam obsah a představy společnosti.
18. Ať je to mobile-friendly
- Vaše preferenční centrum bylo původně navrženo před tím, než se objevili smartphony a tablety. Vyzkoušejte si, jak to vypadá na mobilu.
- Pokud jste ještě neměnili vzhled kvůli mobilům, je nejvyšší čas na optimalizaci.
- Vytvořte si preferenční centrum, které funguje dobře na všech zařízeních, velikost obrazovky.
- Zvažte použití menšího počtu polí a responsizivní zobrazení na malých obrazovkách.
19. Usnadněte hledanost odkazů, které preferujete
- Někteří marketéři formátují odkazy, tak aby byly špatně vidět. Například odkaz na odhlášení dělají šedivou barvou.
- Tím se ale vytváří větší pravděpodobnost, že bude databáze plná neaktivních lidí. Nebo email označí jako spam, protože není jasné, jak se odhlásit.
- Spíše se soustřeďte na velikost písma a barvu odkazů, aby šli lépe najít – změnit nastavení preferencí a další.
20. Zaměřte se na user-friendly navigaci
- Uživatelé můžou někdy ztratit přehled a neorientují se.
- V některých případech, nové funkce a sekce, které byly přidány během let, se stávají nepoužitelnými.
- Ať už je důvod jakýkoliv, jestliže začíná být ve vašem preferenčním centru nepořádek, je řas na redesign.
- Zaměřte se na snadné orientování. Zvažte uspořádání sekcí do seřazených kategorií nebo logického rozvržení.
21. Odhlášení nesmí jít jedním kliknutím
- Udělat jednoduché odhlášení je určitě dobrý nápad, ale uskutečnit ho jen jedním kliknutím je příliš jednoduché a neposkytuje další alternativy.
Zdroj: Článek je inspirován materiálem společnosti Silverpop
David Řezáč
Hezky dopodrobna sepsaný check-list! Článek s dovolením sdílím dále v seznamu českých článků o emailingu: http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/22/