13 SEO nástrojů, které byste měli používat – díl druhý

majesticV prvním dílu našeho článku jsme si představili sedm nejzákladnějších a nejvíce využívaných SEO nástrojů. Na dnešek nám zbylo posledních 6. A stojí za to.

Tip: Přečtěte si také první díl našich tipů na nejlepší SEO nástroje.

8. MOZ Pro

MOZ je ve světě online marketingu pojem. Nejenže na jejich blogu najdete kvalitní články s řadou praktických typů, tato firma stojí především za analytickým nástrojem MOZ Pro, který je často považován za zdaleka nejlepší SEO nástroj vůbec. Popisovat všechny jeho funkce by vydalo na samostatný článek. MOZ Pro v každém případě komplexně sleduje a vyhodnocuje všechny vaše SEO a další marketingové aktivity (včetně sociálních sítí), jejichž výsledky pak dokáže porovnat s vašimi konkurenty.

MOZ Pro obsahuje řadu užitečných nástrojů. Open Site Explorer vám rychle a přehledně zobrazí kompletní odkazový profil zvolené stránky. To je výborná věc pro přehled interních a externích odkazů vašeho webu, ale také pro analýzu konkurenčních odkazových profilů. Fresh Web Explorer dokáže najít zmínku o zadané frázi napříč celým webem, což se hodí například pro sledování vývoje vašeho brandu.

Nechybí ani nástroje pro práci s klíčovými slovy. Rank Tracker dokáže určit pozice pro zadaná klíčová slova na vámi zvoleném webu a pro konkrétní země. On page Grader zase vyhodnotí zvolenou stránku na konkrétní klíčové slovo a v případě potřeby poskytne tipy, jak cílení na dané KW vylepšit. Nástroj Keyword difficulty ukáže, jak obtížné je umístit se vysoko ve vyhledavači na vámi zvolenou sadu klíčových slov. O kontrolu technického stavu vašeho webu se postará Crawl Test, který dokáže odhalit například nefunkční odkazy a další technické problémy.

Kvalita většinou není zadarmo a pro využívání většiny nástrojů MOZ Pro je třeba si službu předplatit. Výjimkou je pouze Open Site Explorer, který je i ve své omezené verzi velmi užitečný.

9. SEMrush

SEMrush je vyzdvihován zejména pro svou schopnost jednoduše analyzovat konkurenční weby. Opět se jedná o placený nástroj, vyzkoušet jeho funkcionalitu si však můžete v trial verzi.

Co SEMrush umí? Po zadání domény a výběru země vyhledávání (Česká republika ve výběru bohužel chybí, alespoň tedy v neplacené verzi) se zobrazí přehled návštěvnosti z neplacených i placených zdrojů. Je možné sledovat, jak se vaše návštěvnost vyvíjí v čase, kolik návštěvnosti vám přináší jednotlivá klíčová slova a také jak je váš web ohodnocen v rámci SEMrush rankings. Vše přehledně v grafech a s možností stáhnutí reportu do PDF.

Stejným způsobem můžete SEMrush využít k analýze jakéhokoli jiného webu. Snadno tak zjistíte, jaká klíčová slova přivádí největší návštěvnost vašim konkurentům, na jaká konkrétní URL atd. Podle toho se pak můžete rozhodovat, na jaká klíčová slova má s konkurenty smysl soutěžit. Jelikož nástroj sleduje i placený traffic, můžete například vyhledat firmy, které platí za klíčová slova, na která jste dobře hodnoceni a nabídnout jim inzerci přímo na vašem webu. Možnosti jsou opravdu široké.

10. Screaming Frog

„Křičící žába“ je dalším z nejvíce ceněných SEO nástrojů, který je zaměřen zejména na optimalizaci On-page faktorů (a obecně technického stavu vašeho nebo jakéhokoli jiného webu). Screaming Frog, respektive jeho SEO Spider, prochází všechny stránky vašeho webu (stejným způsobem, jako to dělají vyhledavače nebo např. nástroj Xenu z minulého dílu článku), poskytne vám jejich přehled a nabídne řadu možností, jak s reportem dále pracovat. Ať už vytváříte titulky nebo meta popisky k jednotlivým stránkám, provádíte technické SEO audity nebo migrujete web a vytváříte novou URL strukturu, hledáte duplicity atd., Screaming Frog vám všechny tyto činnosti značně ulehčí.

Chcete-li začít nástroj využívat, stačí nainstalovat desktopovou aplikaci a můžete se pustit do analýz a optimalizování. Uživatelské prostředí je jednoduché a účelné, zároveň však nepostrádá široké možnosti nastavení. Standardní verze je zdarma, nicméně program pak prochází maximálně 500 stránek daného webu a omezí některá pokročilejší nastavení. Pro menší weby nebo základní analýzy je funkcionalita standardní verze dostačující. Za zpřístupnění plné verze je pak třeba zaplatit roční předplatné.

Add-ony pro prohlížeče

Aby vám každodenní práce opravdu odsýpala od ruky, doporučujeme používat add-ony do internetového prohlížeče. Jedním kliknutím tak budete moci využít spoustu užitečných funkcí, ať už procházíte výsledky vyhledávání nebo samotné weby. Z nespočtu dostupných add-onů, jsme vybrali tři, na které při své práci nedáme dopustit.

11. MOZ Bar

První z vybraných addonů pro prohlížeč je MOZ Bar. Jak název napovídá, jedná se o rozšíření pro MOZ Pro. Po přidání utility do vašeho browseru (Chromu nebo Firefoxu; jiné prohlížeče nejsou kompatibilní) stačí kliknout na tlačítko v levém horním rohu a objeví se samotný MOZ Bar. Pokud se nacházíte ve výsledcích vyhledávání, základní verze nástroje vám u každého výsledku ukáže jeho Page a Domain authority, tedy jak si daná stránka a její doména stojí v porovnání s relevantní konkurencí. Dále je vidět celkový počet linků (vedoucích ze stránky i na stránku) s možností prokliku do výše zmíněného nástroje Open Site Explorer, kde je možné odkazový profil dané stránky podrobněji analyzovat.

Pokud se nacházíte přímo na stránce nějakého webu, MOZ Bar navíc umožní zobrazit základní on-page prvky, jako jsou titulky, meta popisky, nadpisy H1, H2 atd., nebo na stránce barevně vyznačit odkazy podle jejich typu. V liště také uvidíte, kolikrát byla stránka sdílena na sociálních sítích (FB, Twitter, G+). Pokud jste předplatitelé MOZ Pro, lišta poskytne plné propojení také s ostatními (placenými) nástroji tohoto balíku.

12. Web Developer Tool

Web Developer je dalším doplňkem do prohlížeče – podporuje Chrome, Firefox i Operu. Jedná se o nástroj primárně pro vývojáře webů, využijete jej však i pro SEO. Po klepnutí na ozubené kolečko, které se vám po instalaci addonu objeví v levém horním rohu prohlížeče, se zobrazí tabulka, která nabízí řadu možností. Obecně řečeno je pomocí Web Developeru možné skrývat a opět zobrazovat jednotlivé prvky webu, např. Java Script, CSS styly, cookies, obrázky, linky atd. Vybrané elementy je možné také zvýrazňovat pomocí ohraničení pro lepší orientaci. Možností je opravdu nepřeberně.

Z hlediska SEO vás bude zajímat záložka Informace a pod ní možnosti „View link information“ a „View Meta Tag information“. První volba vám vygeneruje seznam všech odkazů, které se na stránce nacházejí, druhá potom ukáže všechny dostupné meta informace.

13. Woorank

Webové rozšíření pro službu Woorank: SEO & Website Review je užitečným nástrojem pro rychlé, přehledné a zároveň relativně komplexní zhodnocení zvolené webové stránky. Po instalaci add-onu do vašeho prohlížeče (podpora Chrome a Firefoxu) a klepnutí na ikonu čertíka v levém horním rohu okna, se v pravé části obrazovky objeví modrý panel a automaticky začne hodnocení stránky, na které se právě nacházíte. Výsledkem je report, který je rozdělen na několik částí, mezi nimiž lze přepínat pomocí tlačítek v horní liště.

Woorank v první řadě ohodnotí vaší „marketingovou efektivitu“ na stupnici od 0 do 100 a pomocí diagramu ukáže, co je v pořádku a co by zasloužilo vylepšit. Konkrétní návrhy na zlepšení jsou pak vypsány textově a seřazeny podle priorit. Report dále pokračuje výpisem několika tématicky příbuzných webů a vyhodnocením vašeho page ranku. Následuje přehled meta parametrů (titulky, popisky, nadpisy), přičemž Woorank vyhodnotí jejich kvalitu (např. jestli jsou titulky a popisky příliš dlouhé), ohodnotí dopad jednotlivých prvků na celkové SEO a napoví, jak obtížné je zlepšit jejich kvalitu.

Za zmínku stojí také přehled rozpoznaných klíčových slov, který rozdělen na jedno-, dvoj- a trojslovná, přičemž u každého z nich je vyhodnocena efektivita použití na dané stránce. Jednoduše vidíte, kolikrát se dané klíčové slovo na stránce vyskytuje a jestli je použito v titulku, meta popisu nebo nadpisu.

V reportu jsou dále stručné informace o stavu indexace stránky, poměru textu vůči HTML, přítomnosti souborů robots a sitemap, první registraci domény, přítomnosti blogu atd. Užitečnou částí reportu jsou informace o tom, jak web funguje na mobilních zařízeních. Nechybí náhled pro telefony a tablety, informace o rychlosti načítání na těchto zařízeních nebo zhodnocení optimalizace pro mobilní přístroje. Report Wooranku ukazuje také propojení se sociálními sítěmi a základní informace o jednotlivých sociálních profilech. Na samém konci reportu pak najdeme velice stručný přehled o návštěvnosti webu.

Tip: Přečtěte si také první díl našich tipů na nejlepší SEO nástroje.

Celkem 1 komentář k článku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: