Značka, nebo SEO-friendly doména pro e-shop?
Zakládáte e-shop a přemýšlíte, jestli je výhodnější zvolit doménu, která je SEO-friendly, nebo se naopak pokusíte vytvořit zcela novou značku? Nepřemýšlejte, poradíme vám.
SEO-friendly domény, zpravidla obsahující zajímavé a často hledané klíčové slovo, to měly v minulosti jednodušší – vyhledávače jim poměrně často “pomáhaly” ve výsledcích fulltextu směrem nahoru. Jenže doba se mění, vyhledávače dávají doméně menší význam a také chování zákazníků dnes jasně říká, že silný brand to mívá snazší.
Jak to vidí zákazníci?
Asi nejdůležitější je, jak to vidí sami internetoví uživatelé a vaši potenciální zákazníci. Výzkumů a studií, které potvrzují, že silný a především známý brand si v jejich očích stojí lépe, je řada. Naše nedávná retail studie zase ukázala, že kamenní prodejci se pomalu dostávají do fulltextu a také to, že jejich hledanost je v řadě případů obrovská – lidé je znají, věří jim a přejí si u nich nakupovat také na internetu. To se projeví nejen ve fulltextu, ale všude jinde – na PPC reklamu nebo email od známého brandu lidé klikají více, než na jeho konkurenci. Často to bývá značka, která rozhodne o otevření emailu nebo prokliku inzerátu, spíše než předmět či text.
Zastavme se ale chvíli právě u fulltextu. Je zářným příkladem toho, jak se čeští zákazníci skutečně chovají při hledání v některých významných segmentech, kde jsme srovnali hledanost klíčových slov na Seznamu i Google: dnes například platí, že zákazníci již nevyhledávají pouze slovní spojení “druh zboží + jeho výrobce”, ale stále více do něj vstupuje také prodejce. Silná pozice Alzy na českém trhu se pak projevuje jednoduše – tisíce lidí skutečně hledá ve vyhledávačích notebooky Alza.
Neznamená to samozřejmě, že uživatelé upřednostňují brand vždy a všude. Volba dobré SEO-friendly domény může fungovat v případě, že je také silně marketingově podpořená. To platí například pro Dovolená.cz – tento brand není českým zákazníkům neznámý a v posledních letech posílil, přesto čísla jasně ukazují, že náskok dominanta v podobě Invia.cz je u zákazníků stále obrovský:
SEO význam SEO-friendly domény?
Přínosy, které plynou z klíčových slov uvedených v názvu domény, jsou dnes velmi nízké. Naše doporučení zni jasně: pokud je SEO jediným důvodem, proč volíte v doméně klíčová slova, svoje rozhodnutí změňte. Vezměte v potaz také další fakta, která se váží k souboji “originální značka” versus “SEO-friendly doména” – lidé si snáze zapamatují brand než internetový obchod s názvem “kamna-krby-kotle.cz”. Vyhnete se také dalším problémům, jako je třeba situace, kdy bez-pomlčková verze vaší domény má jiného vlastníka, případně nutnosti nakoupit nesmyslné množství variant vaší domény, aby vám nikde neutekli návštěvníci.
Expandovat jde jen s brandem
Pokud se chystáte v budoucnu expandovat – a přiznejme si, že každý e-shop s ambicemi by expandovat chtěl -, pak je i v případě volby domény jasné, že se SEO-friendly názvem neuspějete. Příkladem z praxe je e-shop www.paketo.cz (dříve www.svet-obalu.cz), na jehož rebrandingu jsme se v ACOMWARE podíleli. Díky nové, originální značce má dnes e-shop svou unikátní corporate a grafickou identitu. Na tržní pozici nic neztratil, právě naopak – spustil větší reklamní kampaně včetně billboardů na dálnici a má brand, který byl vhodný i k expanzi na Slovensko.
Když jsme u té síly brandu – podívejte se sami, jak to vypadá v segmentu parfémů, které jsme se za poslední roky naučili nakupovat online. Překvapivé? Nikoliv.
Volte značku a podporujte ji
Odpověď na otázku, kterou jsme položili již v titulku článku, je zřejmá – při zakládání nového e-shopu nehledejte SEO-doménu obsahující jedno nebo více klíčových slov, ale raději vytvořte vlastní novou značku a podporujte ji. Výhod je celá řada: odlišíte se od konkurence, zbavíte se problémů (podobné názvy konkurence, pomlčky v doméně apod.), snadněji si vás zákazník zapamatuje a v budoucnu nebudete mít problém se svým brandem expandovat nebo se posouvat k novému sortimentu.
Napsat komentář