Výsledky Dne dopravy zdarma: nárůst objednávek až o 130 %
Názory na Den dopravy zdarma se letos liší – podle Heuréky jde o úspěch, některé e-shopy ale zcela spokojené nejsou. Podívali jsme se proto na výsledky našich klientů. O kolik rostl počet objednávek a nedošlo k propadu těsně před nebo po akci?
Už v srpnu jsme v článku o vánoční sezóně upozorňovali, že Den dopravy zdarma je pro e-shopy jedním z obratově nejvýznamnějších dnů. Od té doby nějaký čas uběhl a DDZ máme úspěšně za sebou (letos 17.-18. listopadu). Jak se tato akce projevila na počtech objednávek?
Meziroční růst o 9 %
U námi sledovaného vzorku e-shopů došlo meziročně k nárůstu počtu objednávek. „Pokud srovnáme loňský a letošní Den dopravy zdarma, meziročně vzrostl počet objednávek o 9 %,“ říká Ondřej Klega, E-commerce Consulting Leader ve společnosti ACOMWARE. „Pokud vezmeme v potaz průměrný počet objednávek za prvních 17 dní měsíce listopadu a porovnáme je s dvěma dny, po které se konal Dne dopravy zdarma, je nárůst výrazný – v průběhu akce se počet objednávek zvýšil asi o 130 %,“ dodává.
Pohled na čísla také prozrazuje, jak se zatím vyvíjí celá vánoční sezóna. Ta se letos změnila. „U námi sledovaného vzorku e-shopů se počet objednávek zvýšil zejména v říjnu, a to o zhruba 33 %. V listopadu růst malinko zbrzdil – při porovnání prvních 20 dnů tohoto měsíce došlo meziročně k nárůstu počtu objednávek o zhruba 6,5 %,“ říká Ondřej Klega.
Jak vypadají dny před a po?
Zajímalo nás také, jakých objemů objednávek dosahují e-shopy ve dnech, které akci předchází, respektive ji následují. V letošním roce je z tohoto pohledu situace o to komplikovanější, že den předcházející Dni dopravy zdarma připadl na státní svátek 17. listopadu.
Na prodejích se to ale neprojevilo: „Přestože byl 17. listopad státní svátek, počty objednávek byly na 99 % loňské úrovně. Co je ještě zajímavější, toto pondělí bylo v listopadu dnem s nejvyšším počtem objednávek. Tedy samozřejmě do chvíle, než začal Den dopravy zdarma,“ prozrazuje Ondřej Klega.
Nepotvrdily se ani obavy z možného propadu počtu objednávek ihned po skončení Dne dopravy zdarma. „Pokud si odmyslíme dva dny této akce, zákazníci uskutečnili 20. listopadu nejvíce objednávek za celý podzim. Meziročně v tento den dokonce objednali o 14 % více zboží,“ říká Ondřej Klega. Ten také upozorňuje, že některé e-shopy se rozhodly akci prodloužit. „Někteří provozovatelé e-shopu se již ve čtvrtek rozhodly akci prodloužit např. o jeden den, aby dali zákazníkům možnost o něco déle si objednat zboží s dopravou zdarma,“ dodává.
Průměrná hodnota objednávky klesla
Na základě vaší výzvy jsme se podívali také na další metriku: průměrnou hodnotu objednávky. V porovnání loňského a letošního Dne dopravy zdarma došlo ke zvýšení průměrné hodnoty objednávky z 1 274 Kč na 1 410 Kč (+ 10,6%). Částka 1 410 Kč je nicméně nižší, než kolik je dosavadní průměr měsíce listopadu (1 746 Kč) a to o téměř 20 %. Lehce podprůměrné jsou i den před a po akci, byť tyto rozdíly jsou již nepatrné.
Více informací vyčtete z následujícího grafu:
Metodika
Porovnány byly počty objednávek největších klientů společnosti ACOMWARE podle údajů Google Analytics. Ze srovnání byly vyřazeny e-shopy, které se akce Den dopravy zdarma v roce 2013 a/nebo 2014 nezúčastnily. Každý e-shop prodává jiný druh zboží.
Napsat komentář