Vánoce 2014: o kolik rostly české e-shopy?

vanoce2014Loni na začátku srpna jsme předpověděli, že o Vánocích poroste počet objednávek v tuzemských e-shopech až o 25 %. Jaká byla realita? Vánoce 2014 v kompletních statistikách

V první řadě je třeba podotknout, že pro českou e-commerce byly Vánoce 2014 znovu velmi úspěšné. Z našich statistik vyplývá, že v období říjen-prosinec rostl počet objednávek u sledovaných e-shopů meziročně o zhruba 21,2 %, což je jen o něco málo méně, než jaký růst jsme odhadovali v naši letní předpovědi.

Nejdůležitější den = 15. prosinec

Přesto měla loňská vánoční sezóna určitá specifika. Zákazníci začali s předvánočními nákupy dříve – již v říjnu vzrostlo množství objednávek asi o 31 %. Toto tempo sice v další měsíce zpomalilo na zhruba 15-20 % za listopad i prosinec, i tak hodnotíme letošní Vánoce jako velmi úspěšné. Protože prodeje stoupají každý rok, byly loňské Vánoce logicky znovu rekordní.

Nejdůležitějším dnem pro české e-shopy bylo pondělí 15. prosince, kdy zákazníci uskutečnili nejvíce objednávek. Významný je také rozdíl oproti dalším dnům – 15. prosince vzrostl počet nákupů o 24 % v porovnání s druhým nejsilnějším dnem vánoční sezóny, který loni připadl na pondělí 8. prosince. Opět se tedy potvrdilo, že prodejně nejsilnější jsou oba poslední pondělky před týdnem, na nějž přichází Štědrý den.

Důvěra v logistiku e-shopů roste

Nadále také platí, že Češi jsou k nákupům na internetu tak trochu obezřetní a chtějí mít zboží doma s jistotou již před Štědrým dnem. Na internetu proto ve větší míře nakupovali jen do pátku 19. prosince, poté počet objednávek významně poklesl. Je pravděpodobné, že se nákupy v posledních 4-5 dnech před Štědrým dnem přesunuly spíše do kamenných prodejen.

Naše čísla ale zároveň ukazují, že důvěra českých zákazníků v e-shopy a jejich schopnost doručit zboží včas roste. Při meziročním porovnání období 15.-21. prosince vzrostl loni počet objednávek o 27 %.

Statistika: porovnání 2011-2014

Možná vás bude také zajímat, jak se vyvíjela vánoční sezóna v období listopadu a prosince v přímém srovnání posledních 4 let. Za tímto účelem jsme pro vás zpracovali následující graf:

vanoce2014-01

Na posledním grafu je také vidět srovnání našeho původního odhadu z loňského srpna, kdy jsme tipovali, jakého počtu objednávek dosáhnou e-shopy v jednotlivé dny vánoční sezóny. Náš guess je světle oranžovou barvou, její tmavější kolegyně značí realitu letošního roku.

vanoce2014-02

Jak přesný byl náš odhad? Na první pohled nejvíce jsme “ustřelili” v listopadu v průběhu DDZ – na naši obhajobu je však potřeba přiznat, že v době přípravy odhad nebyl den konání této akce ještě znám. Z tohoto důvodu jsme jej také do odhadu nezařadili. A pokud zapomenete na Den dopravy zdarma, docela jsme se trefili, nemyslíte?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: