Tomáš Braverman (Heureka.cz): Letošní prioritou je mobilní nakupování (rozhovor)
Nákupní rádce Heureka.cz chystá pro letošní rok řadu novinek. Vedle mobilního nakupování se zaměří také na další rozvíjení svého košíku nebo reinkarnaci projektu Obchody poblíž. Jak bude přesně fungovat?
Videorozhovor vznikl po březnové panelové diskusi E-commerce 2014. Podívejte se i na další dva rozhovory, které po panelu vznikly – se šéfkou ROGZ.cz, Lenkou Kholovou, a ředitelem společnosti Programia, Radkem Kadelou.
Tomáši, jaké jsou priority Heureky pro letošní rok?
Máme v zásadě 3 priority – jednou velkou je mobilní nakupování, druhou náš Heuréka košík a třetí je nový projekt, kterému říkáme Obchody poblíž. Respektive není úplně nový, ale významně ho předěláváme.
Co se týče mobilního nakupování, já osobně považuji m-commerce za revoluci, stejně jako byl revolucí například sám internet. Vidíme to na číslech vlastních, českých i světových – lidé opravdu čím dál tím víc používají mobily ke všemu, i k nakupování. Naším cílem pro tento rok je dát zákazníkovi možnost nakoupit na Heuréce z mobilu co nejkomfortněji, srovnatelně s notebookem.
Rozšíříte letos Heureka košík o další komodity?
Ano, určitě. Heureka košík nám dělá radost, dnes tam můžete nakoupit zhruba 800 tisíc produktů a přes 2 miliony nabídek. Spolupracujeme s 800 e-shopy, takže jsme se opravdu posunuli. Tím ale nechci říct, že jsme na konci. Košík musíme stále vylepšovat, protože chceme, aby jeho nákupní prostředí bylo nejlepší na trhu. Do toho nám určitě ještě dost schází – ať už jde o komfort, rychlost, click payment, nebo to, že tam půjde nakoupit všechno.
Dneska víme, že přes Heureka košík nakoupíme elektroniku, knihy. Je ale nějaká další silná komodita, která sem brzy vstoupí?
Dnes můžete koupit relativně cokoliv. Co nám z velkých kategorií chybí, je fashion. V zásadě je to druhá nejsilnější kategorie po elektru, což potvrzují naše čísla, ale v košíku ji nemáme. Důvodem je, že jde o poměrně náročnou oblast – fashion je specifická kategorie, protože má hodně variant, velikostí, barev a podobně. Přizpůsobit technologicky košík, aby vše běželo dobře, není jednoduché. V každém případě zde letos chceme módu mít.
Můžete nám představit reinkarnovanou službu Obchody poblíž?
Ona už dnes na Heurece v zásadě existuje. Pokud jste na detailu produktu, můžete si zobrazit obchody, které jsou k vám nejblíž. Uživatelsky to ale není nic moc.
Obecně tato služba hodně souvisí s tím, o čem jsme mluvili na začátku, a to jsou mobily. Zákazníci už dnes hodně prohlíží a vybírají na internetu, ale zboží jdou koupit do kamenného obchodu. Nechtějí čekat do dalšího dne, ceny jsou relativně podobné… My takovému zákazníkovi dáme možnost si zboží na Heuréce najít, vybrat a pak si ho jít koupit někam za roh. Cílem je tedy ukázat skladovou dostupnost obchodů v okolí zákazníka. Na mapě si zobrazíte svou polohu a hned uvidíte obchody, které mají dané zboží skladem. Použijete pak funkce jako rezervovat, navigovat, zatelefonovat, nebo přímo spojíme náš systém a systém retailisty právě z důvodu možné rezervace.
Obchody poblíž primárně rozvíjíme pro mobil, kde je nejužitečnější. Budeme ji spouštět zhruba za týden (pozn. – rozhovor byl pořízen 12. 3. 2014), v detailu produktu zákazník nově uvidí zmíněnou mapu. V druhé fázi chceme tuto službu i pro desktop, ale myslím si, že zásadní je pro mobil.
Síť kamenných prodejců je obrovská, ale jen malé procento z nich je online. Umožníte nějakým způsobem i těmto retailistům vstoupit do tohoto projektu, přestože nemají e-shop? Bude nějaký exportní-importní nástroj, který k tomuto využijí?
Myslím si, že v tom nebude problém, je to naším cílem. Relativně každá prodejna dnes funguje na nějakém pokladním systému a export z něj je hotov raz dva. My v zásadě potřebujeme pouze napárovat seznam položek na náš katalog a poté zobrazíme danou prodejnu.
Vojta
Zdravím, víte co by mě zajímalo? Jak děláte různé studie, tak jestli nechcete udělat průzkum průměrné obrátky skladů eshopů napříč kategoriemi. Zajímalo by mne to, díky moc 🙂