Tipy pro podnikání: v jakých oborech založit e-shop

Česká republika je na e-commerce mapě Evropy zvláštní úkaz. S 37 000 aktivními e-shopy patříme do stejné ligy jako například Velká Británie s více než 64 miliony obyvatel. Znamená to, že u nás již nemá smysl přemýšlet o vlastním podnikání na internetu? Určitě ne, příležitosti stále existují.

Pojďme si nejdříve říci, jak to s těmi 37 000 aktivními e-shopy skutečně je. Podle mnoha odhadů (mého nevyjímaje) se skutečně seriózně svým podnikáním zabývají pouhé tisíce prodejců. Jejich počet se navíc za poslední rok v podstatě ustálil a na trhu dochází jednak ke konsolidaci především středně velkých e-shopů, druhak k růstu v oblasti specializovaných obchodů.

Specializace je základ

Právě specializace se stala magickým slovem, které charakterizuje příběh nejzajímavějších značek e-commerce současnosti. Největší prodejci na internetu samozřejmě obchodují se zbožím, které bylo v minulosti synonymem pro online nákupy (knihy, IT, elektronika, ale také parfémy apod.), jejich trh je ale velmi silně nasycen a bez velkých investic nebo zahraničního kapitálu v něm bude těžké uspět. Růst ale hlásí i prodejci výrazně zaměření na jeden druh komodity – hudební nástroje (Kytary.cz), dětské zboží (Feedo.cz) nebo třeba tolik zmiňované potraviny (Rohlík.cz).

Společným znakem těchto obchodů je vedle sázky na úzký sortiment zboží také vysoká orientace na odbornost. Feedo.cz se úspěšně snaží naučit maminky, že i kojenecké rychloobrátkové zboží si lze bez obav objednat z internetu – nabízí služby srovnatelné nebo i lepší než kamenní prodejci. Kytary.cz se zase snaží zaujmout nejen obrovskou šíří sortimentu, ale také schopností odborně poradit při výběru hudebního nástroje. Skvělý je také jimi vytvářený obsah, ať už jde o textové popisy zboží nebo videa, na nichž si poslechnete, jak daný nástroj zní.

Kde je ukrytá příležitost?

Pokud uvažujete o podnikání v e-commerce, váš e-shop by měl v ideálním případě pokrývat aktuálně se tvořící poptávku po zboží a ideálně ji umět také spoluvytvářet. Zajímavé je také zvážit, jaké zboží chybí na internetu samotným zákazníkům. Podle výzkumu společnosti ACOMWARE je na prvním místě drogerie, kterou ale zatím online neprodává žádný z největších českých řetězců, jako je drogerie Teta nebo D&M. Naopak velcí hráči se houfně chystají na online prodej oděvů a obuvi (svůj e-shop aktuálně spustil H&M, brzy Reserved), masivně se investuje i do e-shopů s potravinami, kam zatím stále vstoupilo pouze Tesco.

Oba zmíněné obory (potraviny, oděvy) ale jednoznačně dávají prostor také specializovaným projektům. Daří se relativně malým e-shopů, které sází na dobrý nápad či šikovnost svých tvůrců. V potravinách jde např. o projekt doma pečených bábovek (Babovky.com) nebo čerstvých ryb (Diana-fish.com). Svůj byznys už na internet dokázali převést např. výrobci rukodělného zboží – známý je příběh Brašnářství Tlustý, které stálo na pokraji likvidace, přesto dnes uvažuje o založení další dílny. Ručně vyrábí své produkty také řada prodejců oblečení – v BowtieLover.cz šijí ručně vázací motýlky, v Kavaliers.cz zase pletené kravaty.

Inspirace ze zahraničí

Dlouhodobě funguje také prodej „trendy” věcí, které se uchytily v zahraničí. Móda produktů jako balanční náramky je sice pouze dočasná, neznamená to ale, že v případě brzkého vstupu na trhu nemá e-shop šanci na úspěch (a zajímavý výdělek). Pokud jde o dlouhodobější podnikání, prostor se může tvořit také v oblastech jako zahrada nebo hobby, což je zboží, které online nakupuje stále malé množství zákazníků.

Přehled oborů, kde se podle našich zkušeností skrývá šance, najdete v samostatném boxíku u tohoto článku. K oborům s největší perspektivou, jako jsou potraviny nebo oblečení, pak sluší dodat jediné – pro úspěch je vedle dobrého nápadu potřeba nabídnout i kvalitní služby. Dobrou logistiku, pohodlné vrácení nebo reklamaci zboží, pohotový zákaznický servis. Češi jsou oprávněně stále náročnější a od e-shopu očekávají stejnou kvalitu služeb jako od kamenných prodejců. Pamatujte na to.

O jaké zboží bude zájem?

Můžeme jen odhadovat, ale podle nás poroste zájem zejména o následující druhy zboží:

  • Drogerii
  • Oděvy a obuv
  • Potraviny
  • Rukodílné výrobky
  • Zahradu a hobby
  • Luxusní produkty

 Co chybí zákazníkům?

Z výzkumu konzultační společnosti ACOMWARE vyplývá, že Čechům na internetu nejvíce chybí drogerie a vybavení do domácnosti (např. nábytek). Kladně se staví také k představě, že budou online častěji nakupovat oblečení a obuv, produkty pro zdraví nebo i stavebniny.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: