Po delší době jsme zpět s pohledem na nové české e-shopy či jiné e-commerce projekty. A podíváme se například na unikátní projekt českých farmářů.
Nákup z farmy – www.nakupzfarmy.cz
Proč bude úspěšný (slovy autorů): Myslím, že unikátnost našeho projektu je zejména v jednoznačně dohledatelném potravinovém řetězci a uzavřené společnosti účastníků, kteří jsou do něj přímo zapojeni – nejsou pouhými anonymními dodavateli. Do projektu není zapojen například pouze řezník, ale také chovatel prasat. Zároveň nefungujeme systémem, že teď nám nabídne „Karel“ něco o padesát haléřů levněji, tak budeme brát od něj, byť by třeba kvalita již nebyla taková. Dalším znakem, kterým se odlišujeme, je pak systém více než 1700 pravidelných zastávek, na kterých si zákazníci mohou objednávku vyzvednout. Těmito zastávkami pokrýváme oblast, kterou z ostatních e-shopů nemá nikdo.
Byť jsme včera v Praze spustili i závoz až domů, tak dříve zmíněný systém zastávek zůstává nedílnou součástí našeho projektu.
Podobné e-shopy: Farmářské potraviny se na internetu prodávají na řadě míst – namátkou www.svetbedynek.cz, www.freshbedynky.cz. Najdete je také v sortimentu velkých online supermarketů (www.rohlik.cz, www.kolonial.cz a další)
Jak se nám líbí?
Myšlence tohoto e-shopu fandíme: 14 farmářů se rozhodli spojit a vytvořit jeden e-shop, v němž nabízí „zboží, které v supermarketu nekoupíte“. Vzhledem k tomu, že farmě (na rozdíl od zmíněného supermarketu) chybí široká distribuční síť, řeší e-shop odbavení objednávek tak trochu jiným způsobem. Podle vlastních slov má více než 1 700 zastávek na území Čech a Moravy, kam vyjíždí se svým zboží (a vaší objednávkou), naposledy byl ve vybrané dny spuštěn také rozvoz po Praze, kde je při objednávce nad 499 Kč zdarma.
S netradičním přístupem k distribuci objednávky pak úzce souvisí také samotný e-shop. Hned po příchodu vás čeká ověření vaší lokality a nabídka nejbližších zastávek včetně orientační vzdálenosti (mapy Google) – sami se tak můžete rozhodnout, zda pro vás dává další nákup smysl, nebo nikoliv. Ve středu 29. června, když probíhal náš test, bychom si z Prahy 1. objednali bez problémů – zboží si bylo možno vyzvednout hned druhý den. V případě Brna bychom ale pro jídlo museli cestovat až do Chrudimi. A to jsou panečku dvě hodiny cesty…
K samotnému e-shopu máme jen drobné podněty. Jednoduché barevné ladění má své nevýhody a například na titulní straně bychom se vyhnuli střídání levá-práva u nově přidaných produktů a dalšího obsahu (banner, newsletter) – subjektivně to zhoršuje přehlednost titulky. Doporučujeme také zkrácení a zúdernění hlavních claimů v horní stránce titulky. Zároveň bychom uvítali možnost nákupu bez nutnosti registrace. A poslední rada na závěr: v kategoriích zboží by stálo za to „odsunout“ vyprodané zboží na úplný konec. Hned v první kategorii, kterou jsme otevřeli, nebyly v okamžiku testu k dispozici první 4 výrobky.
NašeUčebnice.cz – www.naseucebnice.cz
Proč bude úspěšný (slovy autorů): Hlavní výhodou našeho e-shopu je jeho jednoduchost, přehlednost a intuitivnost. Přibližně 900 produktů je rozděleno do kategorií odpovídajících školním předmětům, v čemž se neztratí ani ten nejmenší školák. U produktů klademe důraz na náhled obálky a cenu, a tak zákazník titul ihned pozná a ví, kolik stojí. Další výhodou je krátká doba dodání, neboť všechny produkty e-shopu jsou skladem. Zákazník tak může mít za jedno poštovné produkty od čtyř nakladatelství u sebe do dvou dnů.
Podobné e-shopy: Učebnice najdete v nabídce desítek online knihkupectví. Specializované e-shopy jsou například www.levneucebnice.cz nebo www.ucebnice.com
Jak se nám líbí?
Knihy patří mezi segmenty, které Češi rádi nakupují online. A přestože téměř všichni velcí knihkupci dnes mají vlastní e-shop, stále zůstává prostor pro „speciálky“. NašeUčebnice.cz se rozhodli zaměřit na segment školních učebnic, s čímž souvisí odlišná kategorizace zboží i další vychytávky. Zboží je v první řadě řazeno podle stupně, které dítě navštěvuje, a dále předmětu, kterého se týká. Jednou z cílových skupin jsou však také školy, kterým umožňuje hromadnou objednávku zboží.
E-shop samotný je vizuálně i navigačně jednoduchý a funkční. Veškeré produkty jsou podle autorů projektu skladem (a rychlá kontrola nabízeného sortimentu to potvrzuje), rezervy tak zůstávají pouze v prezentaci. V detailu zboží (či nabídce souvisejích produktů) e-shop uvádí slevu, která se ale nepropisuje do základních kategorií zboží. Domníváme se, že důvodem je totožná sleva 10 % na veškeré knihy, které se v e-shopu nacházejí – pak je otázkou, zda nevěnovat větší pozornost právě cenotvorbě, pobídkám pro zákazníky apod. Zarazila nás také podoba košíku, který hned v druhém kroku vyžaduje registraci účtu – nákup bez registrace je možný, ale je tak trochu ztracen pod výzvou k registraci či přihlášení. Nepřekvapilo by nás proto, pokud by si právě v tomto kroku řada návštěvníků svou objednávku rozmyslela.
ProdámezaVás.cz – www.prodamezavas.cz
Proč bude úspěšný (slovy autorů): Na aukčních serverech prodáváme delší dobu, a tak nastal čas posunout prodej na vyšší úroveň a současně pomoci lidem. Doba nám nahrává. Lidé žijí hodně spotřebitelsky a zároveň nemají čas řešit prodej svých nepotřebných věcí. Jsem rád, že mohu s klidem říci, že za roky mého podnikání mě ještě neopustila chuť vše zlepšovat a neustále zvyšovat kvalitu poskytovaných služeb. Navíc mám velké štěstí na lidi kolem sebe, mají chuť se posouvat dál a vždy pomohou. Podnikání je o detailech a já věřím, že u nás vše zapadá tam, kam má.
Podobné e-shopy:
Jak se nám líbí?
Zbavit se nepotřebných věcí? Ruku na srdce, v každé domácnosti jich najdeme tucty. Už v minulosti jsme podobně hodnotili projekt ProdejToDál.cz, který se za tu dobu vizuálně i jinak proměnil k lepšímu. ProdámezaVás.cz je de facto konkurencí, která funguje na stejném principu – objednáte si svoz zboží, které od vás převezme kurýr. Služba zboží nafotí, ocení a nabídne k prodeji prostřednictvím Aukce.cz. Vy jen čekáte na peníze, samozřejmě po odečtení provize, kterou si ProdámezaVás.cz bere.
Na první pohled nicméně ProdámezaVás.cz vypadá méně atraktivně než jeho konkurence, což je dáno absencí fotografií a prací s jedinou (hnědou) barvou. Rozhodně nedoporučujeme používat šedý font, který může působit na bílém podklade nečitelně. Podobně bychom doporučili zpřehlednit objednávku – položkám by spíše slušelo řazení pod sebe než do dvou sloupců, otázkou také je, zda některé z nich nepůsobí zbytečně (zejména pro prvního zákazníka služby, který ještě zcela neví, do čeho jde). Také s referencemi by se slušelo pracovat lépe – dát k nim skutečnou fotku výrobku, ideálně i konkrétního zákazníka.
Výzva pro čtenáře
Máte vlastní tip na netradiční specializovaný shop? Sdělte nám ho do diskuse – rádi se se zajímavými projekty nejen sami seznámíme, ale také je představíme na blogu v některém z dalších dílů.
[vykrik]Tip: Inspirujte se e-shopy z jednoho z našich posledního dílů: ProdejToDál.cz, Collars.cz a Badegg.cz