Rozhovor: Twisto – cílem pro Nákupní účet jsou stovky tisíc klientů

twisto noveSympatický projekt Twisto loni přišel s revoluční platební metodou. Stojí také za anketou Český košík roku a letos jeho tým představil novinku v podobě Nákupního účtu. Co chystají dále?

Twisto je na trhu stále poměrně krátkou dobu, takže začněme rekapitulací: kolik e-shopů dnes službu aktivně využívá?

Platební metodu Twisto má dnes integrováno přes 150 e-shopů. Funguje ale klasický princip, že největší obrat (kolem 90 %) nám dělá 15 největších zapojených online obchodů. Mezi hlavní partnery patří DámeJídlo, Feedo, Mironet, Datart, Knihydobrovsky a další. Nedávno jsme též spustili platbu na Slevomatu, kde nyní fungujeme v jejich mobilní aplikaci.

Jaké cíle – obratové, co do počtu e-shopů, co do počtu uživatelů – máte pro letošní rok? Rostete letos rychleji než v loňském roce?

Obratově cílíme na 2–3x větší růst vs. 2014. Počet e-shopů pro nás není klíčový, to spíše kvalita zapojených e-shopů a procento obratu, které „proteče“ přes Twisto. Raději budeme mít zapojených 50 e-shopů z Top 100 než všech 37 tisíc, co dnes v České republice působí.

Co se týče uživatelů, náš hlavní cíl je akvizice zákazníků do nového produktu Nákupní účet. Dnes nám tito zákazníci udělají v průměru 2,4 objednávek měsíčně.

Podařilo se vám letos pro svou myšlenku získat některý z významných e-shopů?

Tento rok jsme zapojili více významných e-shopů (například Knihydobrovsky.cz, InSportLine.cz, SportObchod.cz) a poprvé jsme vstoupili do sektoru slev a FMCG (DámeJídlo, Rohlík, Slevomat, Ordr). Aktivně také komunikujeme s pěti e-shopy s ročním obratem přes miliardu korun, u nichž plánujeme spustit naši platební metodu v blízké době.

Při spuštění služby byl zřejmě nejčastější dotaz, na který jste odpovídali, množství vratek při využití Twista. Nás ale spíš zajímá sama spokojenost e-shopů. Jak Twisto obecně hodnotí a co jim přináší? Máte za sebou už nějaké významné odchody klientů? Jaký byl jejich důvod?

Co se týče vratek, tak to byla na začátku i naše obava. Z čísel však vidíme, že vratky nenavyšujeme. Poslední dobou máme velký počet objednávek z oblasti FMCG (jídlo, služby, vouchery) kde jsou vratky minimální/nulové.

Co se týče spokojenosti e-shopů, máme segmenty, kde Twisto funguje naprosto bez problému, někde se zase ještě máme co učit. Každý nový segment, do kterého vstupujeme, je pro nás o učení se, jak službu správně komunikovat cílové skupině – každý totiž slyší na něco jiného. Z těch velmi dobře fungujících můžeme vzpomenout například Feedo, Bonami, Rohlík nebo DámeJídlo.

Na jaře jste spustili „Nákupní účet“, který posouvá celou myšlenku Twista dál. Můžete vysvětlit jeho princip?

Nákupní účet je taková revoluce přemýšlení uvnitř Twisto – předčil i naše počáteční očekávání. V zásadě jsme vytvořili jednotný systém pro zákazníky, kteří mohou lépe evidovat a kontrolovat své nákupy. Především jsme změnili proces platby. Zákazník nyní neplatí po 14 dnech. Při využívání této nové služby mohou zákazníci nakupovat do výše svého limitu, který může být až 20 000 korun. Na začátku nového měsíce pak obdrží souhrnné vyúčtování všech nákupů se splatností 15 dní. Vyúčtování je možné uhradit převodem, kartou on-line, QR kódem přes mobilní aplikaci banky nebo hotově na pobočkách České pošty či Sazky. Takže jsme změnili kompletní fungování naší služby a máme s tím zatím úspěch.

Jak se na novinku tváří zákazníci i e-shopy?

Pro zákazníka to je úplně nová služba. Celý měsíc nakupuje 1 kliknutím, nemusí mít uložené platební údaje v každém e-shopu a platí souhrnně na konci měsíce. V případě, že mu nevyjdou finance, tak si jednoduše odloží splatnost o jeden měsíc. Také poprvé komunikujeme zákazníkům jejich nákupní limit, což též velmi oceňují. E-shopy reagují rovněž velmi pozitivně, protože se z nás začíná stávat silná platební metoda, která buduje vlastní síť loajálních zákazníků. To z nás pomalu tvoří velmi zajímavý traffic generátor pro e-shopy.

Kolik nakupujících dnes Nákupní účet využívá? A jaké jsou v tomto ohledu vaše ambice pro příští roky?

Jednotky tisíc klientů měsíčně. Brzy budeme počítat v desítkách tisíc. Dlouhodobější cíl jsou stovky tisíc. Chceme, aby Nákupní účet zcela nahradil platbu kartou, dobírku nebo převod online.

Máte nějaké ambice také za hranicí e-commerce?

Momentálně se soustředíme jen na český e-commerce, je tu ještě velký prostor pro růst.

Mezi vaše aktivity patří i v letošním roce anketa Český košík roku. Jaké očekávání máte od druhého ročníku?

Českým košíkem roku chceme edukovat trh. Mapovat jeho fungování a upozorňovat na případné nedostatky a překážky, které internetové nakupování má. Věříme, že se nám podaří aktivovat české e-shopaře, marketéry, ale také média, a upozornit na důležitost testování, uživatelského zážitku a dalších věcí, které dělají nakupování online výrazně jednodušším.

Potvrdilo se, že data získaná anketou pomáhají i samotným e-shopům? Obrací se na vás s prosbou o data či dokonce radu? Můžete uvést nějaký konkrétní příklad, kdy jste pomohli některému z hodnocených e-shopů?

Zájem o data z testování je enormní. Jedním ze základů ankety Český košík roku je, že nechceme poškozovat e-shopy tím, že bychom jejich výsledky vystavovali úplně veřejně. V každém případě se ovšem nechceme stavět do pozice odborných konzultantů, kteří pomohou e-shopu dostat se na výsluní. My dodáváme podněty, reálná čísla a uživatelské zkušenosti, které si e-shopy mohou následně interně analyzovat.

Vidíte u e-shopů obecně nějaký posun ve zpracování nákupního procesu oproti předchozímu roku? Začali se například více věnovat mobilnímu košíku a vůbec všemu, co souvisí s mobilními zařízeními?

Mobil má před sebou bezesporu velkou budoucnost! Porovnání mezi roky máme především u desktopu, což je vidět na našich stránkách k projektu. Posun je tam značný a jsme rádi, že u některých e-shopů byla motorem ke změně naše studie. Věříme, že v mobilu uvidíme stejný posun za rok. Jak jsme zmiňovali, zájem o data je značný!

A na závěr jedna jednodušší otázka: Jaké e-shopy máš rád a využíváš, protože se ti v nich nakupuje dobře. A používáš přitom Twisto? 🙂

Především DámeJídlo, Rohlik nebo Ordr – každý týden tam nakoupím minimálně třikrát. Mají taky skvěle udělaný jednokrokový nákup. Dále pak nakupuji na Bonami – super inspirace pro home decór.

Na otázky odpovídal Lukáš Hurych, Twisto.cz.

Lukáš Hurych

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: