6 mins read

Rozhovor: TrendLucid – Data jsou základem v boji s konkurencí

04 Dub 2016 Reportáž

trendCílem každého eshopaře je předběhnout konkurenci a stát se jedničkou na trhu. S TrendLucid se vám může tento sen přiblížit, protože okamžitě víte, co zásadního se u konkurence nebo na trhu stalo. Jak tento nástroj funguje? A proč je důležité pracovat s daty o konkurenci? Ptali jsme se přímo jeho tvůrců.

1) Data jsou velkým tématem letošního roku. Jsou hlavním tahákem mnoha konferencí, mluví o nich i e-shopy. Jak si myslíš, že může větší důraz na datovou analytiku pomoci?

Ještě ze školy si pamatuji akademickou poučku, že 60 % rozhodnutí, které manažer dělá, jsou chybná. Je tedy potřeba, aby těch 40 % správných mělo daleko větší efekt. Data ti v jakémkoliv odvětví dlouhodobě pomáhají zlepšit poměr špatných a správných rozhodnutí.

Pokaždé, když otevřeš Google Analytics a sleduješ, jak dynamicky rosteš, nebo si počítáš, za jak dlouho zkrachuješ, provádíš základní datovou analytiku. Úspěch většiny onlinových projektů stojí právě na správném sbírání a vyhodnocování dat. Výhodou e-shopů je, že data můžeš měřit daleko jednodušeji než jinde.

V čem ti tedy může správná práce s daty pomoci? Nedělat blbosti a uspět. Jak řekl statistik Edwards Deming: „Bez dat je každý jen dalším člověkem s názorem.“

IMG_4619
Jan Mayer

2) Vy v TrendLucid slibujete e-shopům, že s vámi předběhnou konkurenci. Proč právě s vámi a ne s jiným datovým nástrojem? Čím jste unikátní?

Datový nástroj je široký pojem. Google Analytics je datový nástroj, Keboola je datový nástroj, PowerBI i Excel jsou datové nástroje. V nich ale pracuješ se svými interními daty. My klientům nabízíme možnost podívat se, co dělá jejich konkurence, a poučit se z toho.

Když si trh představíš jako běžecký závod, tak dnes většina e-shopů běží s páskou na očích. Daleko jednodušší je předběhnout ostatní, když máš možnost rozhlédnout se a vidět, kudy a jak rychle běží ostatní závodníci.

3) Můžeš prozradit, jak přesně dnes sbíráte data, respektive mapujete trh?

Většinu dat získáváme z veřejně dostupných zdrojů na webu. Další data nakupujeme od firem, které sledují chování uživatelů na internetu.

4) Kolik dnes máte zákazníků? A jaké jsou v tomto ohledu tvé cíle pro rok 2016?

Aktuálně máme desítky zákazníků na českém trhu. Čerstvě jsme spustili Slovensko a další země plánujeme. Vyhlídky jsou tedy stovky zákazníků do konce roku.

5) Avizujete, že e-shop s vámi získá data o celém trhu. Co si pod tím mám konkrétně představit?

TrendLucid odpovídá na tři základní otázky:

  1. Co lidé chtějí aktuálně nakupovat?
  2. Kde to nakupují?
  3. Co mám udělat pro to, aby si to koupili u mě?

Vidíš, jaký je aktuálně na trhu zájem o jednotlivé kategorie, například psí krmivo. Vysleduješ, ke kterému z konkurenčních zverimexů lidé chodí, a kde pro své mazlíčky nakupují. S úspěšnými konkurenty se pak můžeš srovnat a zjistit, které krmivo jim dobře frčí a tobě v nabídce chybí, nebo jak si nastavit nejlepší cenu.

6) Pokud jde o cenotvorbu, respektive skladovost produktů, jak přesně fungují? Dáváte skutečně e-shopům konkrétní podněty ke změně ceny na úrovni produktu, respektive doporučení pro jeho naskladnění?

Samozřejmě. Produktů na online trhu jsou řádově desítky miliónů. Naši klienti se hned dozvědí, které úspěšné produkty jim chybí proti konkurenci, nebo kde se vyplatí změnit cenu. Třeba minulý týden jsem jednomu e-shopu na schůzce položil záludnou otázku: „Opravdu chcete tuto tiskárnu prodávat o 20 000 Kč levněji než Alza.cz?“

Kromě cenotvorby umíme též poukázat v portfoliu klienta na produkty, které se mu prodávají málo, ale mají daleko větší potenciál. E-shop konkrétním produktům pak většinou zlepší komunikaci a rychle díky nim zaznamená nárůst obratu.

tab 4

7) Jak podrobná jsou data, která e-shop vidí ve svém reportu? Držíte se úrovně kategorií, typů produktů, nebo řešíte skutečně až konkrétní značku a produkt?

Řešíme jak data na úrovni jednotlivých produktů, tak shrnutí nad kategoriemi nebo výrobci. Na úrovni produktů jednoduše porovnáš cenu produktů napříč svými konkurenty a vylepšíš cenotvorbu, díky přehledu výrobců pak můžeš například rychle odhalit, kdo má s dodavatelem domluvenou lepší cenu a zatlačit na něj (už jsem ti říkal, že bez dat jsi jen další člověk s názorem?).

IMG_4617

8) Jaké informace o konkurenci se z TrendLucid dozvím?

Například to, že na web tvého největšího konkurenta přijde denně polovina lidí oproti tvému webu, ale objednávek má zhruba stejně jako ty, takže se mu daří návštěvníky lépe překlápět v zákazníky.

Nebo že newsletter tvého konkurenta se znatelně odráží v jeho návštěvnosti a pravděpodobně dělá něco lépe než ty. Nebo že včera tvůj největší konkurent přecenil nejprodávanější psí krmiva a je u nich teď vždy o sto korun levnější než ty.

A mnohem víc.

9) Chystáte u svého produktu na rok 2016 nějaké konkrétní novinky? Pokud ano, jaké?

Samozřejmě. Plánujeme do konce roku spustit TrendLucid pro další tři země. Doplníme další zdroje, jako například sledování konkurenčních e-mailingů a sociálních sítí. Připravujeme také nový webový dashboard a spolu s ním spustíme i free verzi pro malé klienty.

Tab 1

tab 2

tab 3

Pro více informací zhlédněte následující video.

Autor
Kamil Gric

Kamil pracuje na pozici PR Manager. Aktivně se věnuje zejména problematice PR a obsahu. Připravuje případové studie, výstupy pro média i populárně-naučné články pro náš blog.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Online Marketing News

Tips, instructions and reports - all this simply to your e-mail. Subscribe to our newsletter.

E-mail*
Back on top