Rozhovor: Klíčem k úspěchu je specializace a silný tým
Jenda Penkala v rozhovoru pro MarketingSalesMedia vysvětluje, jaká je vize ACOMWARE a čím se liší od konkurence. Prozrazuje také, jak se nejlépe zorientovat při výběru agentury.
ACOMWARE je na trhu přes 12 let a jak sami píšete, pomohli jste za tu dobu tisícovkám e-shopů. Jak se za tuto dobu změnilo prostředí e-commerce, kterému se věnujete?
Je úplně jiné. Dříve stačilo založit e-shop a vložit peníze do marketingu, přičemž výnosná byla většina marketingových kanálů. To už dnes neplatí. Pomoc, kterou firmám a e-shopům poskytujeme, je úplně jiná než před 10, možná i 5 lety. Proto je také ACOMWARE jiný, než byl před několika lety.
V čem konkrétně?
V první řadě jsme se více specializovali. Soustředíme se především na 3 základní služby, které jsou v podstatě klíčové pro úspěch každé e-commerce firmy – marketingové konzultace, performance a inteligentní emailing. Snažíme se nabízet špičkové služby, u nichž používáme ty nejlepší zahraniční nástroje. A především sami i s partnery pracujeme na vývoji technologií, které pomáhají zvyšovat výkonnost. Platí to například pro technologii ppcHIT, která dnes už patří Seznam.cz.
Na trhu je dnes kromě velkých agentur i řada freelancerů. Jak se má firma, která hledá pomoc s online marketingem, zorientovat?
Je pravda, že pro e-shopy může být složité zorientovat se ve velké nabídce firem, z nichž mnohé pomoc s online marketingem nabízí, přestože se na něj přímo nespecializují. Zákazník by si měl určitě projít nejen nabídku služeb a technologií, ale také reference. U těch bych doporučoval nedívat se na loga na webu, ale hledat konkrétní případové studie nebo další analýzy. Ty vám řeknou mnohem víc.
Co dalšího kromě inovací je podle vás dnes třeba, aby konzultační agentura poskytující online marketing uspěla?
Poslední roky se hodně zaměřujeme na budování silného týmu zaměstnanců. Díky tomu máme velkou stabilitu nejen ve vedoucích, ale také u běžných pracovních pozic. Klíč k tomu je jasný – otevřenost ze strany vedení, sdílení všech cílů a výsledků, ale i snaha o osobní rozvoj každého zaměstnance. S tím posledním pak souvisí i věci jako pracovní svoboda, kvalitní vzdělávání, dobré mzdové ohodnocení a pod. Zkrátka se snažíme být skutečně svobodnou firmou.
Jsem přesvědčen, že tento cíl plníme dobře – daří se nám získávat kvalitní posily do týmu a ty pak logicky zvyšují i kvalitu naší práce pro klienty.
S e-commerce už jste vy osobně pomáhal řadě významných retailistů. Myslíte si, že by svůj e-shop měli mít všichni? Nebylo by lepší, aby se někteří raději drželi svého off-line kopyta?
Myslím si, a konec konců se tak vyjadřuji poměrně často, že jasnou budoucností je multikanálový prodej, který zahrnuje i vlastní e-shop. Na druhou stranu tím neříkám, že e-shop budou a musí mít úplně všichni prodejci. Hodně se řeší například téma potravin na internetu, kde je málo pravděpodobné, že prodejci zaměření na vesnice a menší města budou mít v dohledné době zájem na internetu být. Bavíme se například o řetězcích jako COOP nebo Hruška. Ty by samozřejmě mohly využít rezervační nebo objednávkový systém alespoň pro rozšíření sortimentu.
Na české poměry vydáváte poměrně často nejrůznější studie a analýzy, pořádáte různé akce. Vyplatí se to?
Částečně to souvisí už s tím, co jsem již řekl. Naším cílem je předávat znalost našim klientům i samotnému trhu, ukázat, že naše znalosti jsou na vysoké úrovni. Kvalitní publikační činnost je jedním z nástrojů, jak to dělat. Snažíme se proto nejen připravovat kvalitní případové studie, které mimo jiné fungují jako dobrý podklad pro jednání s potenciálními zákazníky, ale také větší materiály – s výzkumnou agenturou jsme realizovali velký spotřebitelský výzkum, děláme ankety mezi e-shopy, hodnotíme vývoj retail trhu z hlediska jeho přístupu k online apod. Těch věcí je opravdu hodně a odezva je fantastická.
Proč vznikly vaše projekty jako Eshopista nebo Online People?
Nápad na Eshopistu vznikl jednoduše proto, že jsme hledali dobrý nástroj pro networking a sdílení zkušeností mezi e-shopy. Nakonec jsme zvolili formu diskusního panelu, v němž zasedne jeden z významných českých eshopistů, a lidé si mohou poslechnout jeho příběh a zeptat se ho na cokoliv, co je zajímavá. S tím, jak Eshopista zatím funguje, jsme nad míru spokojeni.
Online People je zase reakcí na požadavky trhu. Nedávno jsme pořádali panelovou diskusi, kde se myslím všichni účastníci – Tescoma, Baťa, Expert ČR, Albatros Media – shodli, že najít odborníka na online marketing je obrovský problém. Proto vzniklo Online People.
Co obnáší vaše podpora UNICEF?
Pro Unicef zajišťujeme bezplatně správu PPC kampaní, na které čerpá prostředky z Google AdGrants. Kampaně slouží zejména k získávání podpisů pod petice nebo k prodeji dárkových předmětů, z nichž pak Unicef financuje svou charitativní činnost.
Zdroj: Rozhovor byl původně publikován v magazínu MarketingSalesMedia
Napsat komentář