Retail Summit 2014: Internet je pro podnikatele největší výzvou
Největší výzvou pro podnikatele je v evropském měřítku stále internet a dobrý obchodník by měl nejen předčit očekávání svého zákazníka, ale stále zkvalitňovat servis vůči němu. To jsou jen některé z hlavních postřehů, které zazněly již na 20. ročník Retail Summitu.
Vnitřní trh EU, kvalitní ochrana spotřebitele a také lepší propojení obchodu a technologických inovací na úrovni výzkumu i vzdělávání. To jsou podle ministra obchodu a průmyslu Jana Mládka, který letošní ročník konference zahájil, priority jeho ministerstva pro nejbližší období.
Růst online prodeje je stále významný
Internet a jeho technologické možnosti jsou jednou z největších výzev, kterým čelí evropský retail. Této myšlence se ve svém projevu věnoval generální ředitel evropské obchodní komory EuroCommerce Christian Verschueren. Online podle něj roste průměrně o 20 %, mobilní e-commerce o 3 %. Díky prolínání obou kanálů – tedy offline a online prodeje –, je pro obchodníky stále obtížnější rozpoznat, který kanál jim vlastní objednávku skutečně přinesl.
Významný vliv na retail má tzv. „social commerce“. 90 % zákazníků při rozhodnutí o nákupu zohledňuje zkušenosti svých přátel, ale jen 25 % přímo reaguje na reklamu. 70 % respondentů také uvedlo, že vyhledává názory ostatních nakupujících.
Jaké další zajímavosti zazněly:
- Evropský retail bude v brzké době čelit také další výzvě, kterou je postupné stárnutí populace.
- Mezi TOP 20 obchodních lokalit nepatří už ani jedno evropské či americké město. Všechny jsou výhradně v asijském regionu.
- Neloajální zákazníci v případě obchodních řetězců převládají nad loajálními
34 % populace v Evrope bude v roce 2050 starsi 60 let. #RS2014
— Tomáš Krásný (@TomKrsn) February 4, 2014
Petr Křiklan, Nielsen: 30 % zákazníků obchodních řetězců je zcela neloajálních, jen 13 % je loajálních. #rs2014
— MarketingSalesMedia (@tydenikMSM) February 5, 2014
Market Share of Discount in Europe is 20 %. Still growing in UK, Czech republic etc., in Germany, France stable. #RS2014
— ACOMWARE (@Acomware) February 4, 2014
Tomáš Sedláček: “Nejsme v depresi, jsme v maniodepresi.“
Tomáš Sedláček (ČSOB) komentoval aktuální stav české ekonomiky jako „maniodepresi“. Podle Sedláčka má naše ekonomika standardní problémy shodné s jakoukoliv další západní zemí (reforma zdravotnictví, důchodová reforma) – procházíme stejnými vzestupy i pády, a není se tedy třeba přehnaně obávat.
Vše je zákazníkovi
Jednoznačným tahákem na zákazníka je podle Daniela Večeři z HP TRONICU předčít jeho očekávání. Právě zaměření se na zákazníka a rozpoznávání jeho potřeb je vedle konsolidace celé skupiny klíčovým úkolem HP TRONICU pro rok 2014. Axel Hluchy z Makro Cash & Carry ČR a Klára Dubská (CBA Nuget & CBA CZ) se shodli, že klíčem k úspěchu těchto subjektů na trhu by měla být komunikace jejich značek jako lokálního (velko)obchodníka, který kontroluje celý dodavatelský proces a na svých pobočkách posiluje osobní přístup k zákazníkovi. Zajímavé bylo také přiznání zástupce Aholdu Czech Republic, podle kterého byla změna značek tohoto obchodního řetězce nepovedená a nepodařilo se využít startovního potenciálu. Důsledkem je nižší tržní podíl oproti jiným hráčům na českém trhu.
„I nákupní košík chudého důchodce je dnes podstatně bohatší než komunistická podpultovka,“ dle Tomáše Sedláčka není tak zle. #rs2014
— Marketing Journal (@MjournalCZ) February 4, 2014
80 % prodeje makro Cash &Carry nyní tvoří kamenné obchody. GŘ Axel Hluchy věří, že příští rok to bude 50 na 50. #rs2014
— MarketingSalesMedia (@tydenikMSM) February 4, 2014
Milan Zelený: “Milujte tuhle dobu – je to příležitost!“
Se zajímavým video příspěvkem se do programu konference zapojil Milan Zelený (Fordham University New York). Svůj vzkaz „Milujte tuhle dobu – je to příležitost!“ opřel o odkaz zlínského prvorepublikového podnikatele Tomáše Bati, který v těžkostech doby viděl především příležitost k růstu a dalšímu rozvoji podnikání. Přidal také zajímavý podnět z Japonska, kde se podnikům daří přesouvat principy tržního hospodářství do interního fungování – jejich pracovní oddělení (améby) si vzájemně „prodávají“ služby. Paolo Lanzarotti, předseda představenstva a generální ředitel Plzeňského Prazdroje, přidal praktičtější pohled na změny, které ovlivňují podnikání. Doporučil dění kolem nás rozdělit do několika kategorií na systematické, katastrofické a postupné změny. Pozornost doporučil zaměřit právě na ty poslední – na změny makroekonomické nebo vývoj v chování zákazníků. Jak na ně reagovat? Například rozšířenou produktovou nabídkou.
Generace Z ovlivňuje své okolí
Frank Gotthardt z Telefónica Czech Republic hovořil o „generaci Z“, která je neustále online a je tedy zvyklá přijímat informace kdykoliv a kdekoliv. Přestože tato skupina zákazníků zpravidla nepatří mezi vyznavače tradičních hodnot a není nejmovitější, nesmíme ji opomínat. Je totiž velmi často nejvýznamnějším influencerem v rodině či ve své sociální skupině.
IKEA planuje spustit eshop, ceny budou stejne jako v kamennych prodejnach. Radek Pazour, IKEA. #RS2014
— Tomáš Krásný (@TomKrsn) February 5, 2014
„Nákupní košík u iTesco je 6,5x větší než u kamenné prodejny. Už bylo doručeno 22 milionů produktů,“ Miroslav Černý #RS2014
— Marketing Journal (@MjournalCZ) February 5, 2014
Ondřej Fryc: “Nejdůležitější je víra v to, co pro zákazníka děláme.“
Zhoršující se hodnocení prodejců ze strany zákazníků, k němuž dochází v poslední době, přimělo organizátory konference pozvat šéfy 4 největších PR agentur do soutěžní show „Jak zlepšit image obchodu z pohledu 4 top expertů českého PR“. V ní vesměs všichni zúčastnění doporučili retailerům, aby od svých dodavatelů vyžadovali především kvalitu dodávaných produktů a poctivé informace o původu a parametrech.
Lepší zákaznický servis i za cenu chyb
Do diskuze s držiteli ocenění Obchodník roku z minulého ročníku přijali pozvání Pavel Bádal (Datart International), Markéta Kajabová (dm drogeriemarkt) a Ondřej Fryc (Mall.cz). Všichni dotazovaní se shodli na tom, že vztah se zákazníkem se neliší při kamenném nebo online prodeji, rozdílné jsou pouze komunikační kanály. Podle předřečníka Tomáše Drtiny z Incoma GfK se úspěšné společnosti odlišují tím, že dobře čtou trendy. Tím je například u Datartu neustálý tlak na zlepšování zákaznického servisu. Ondřej Fryc v této souvislosti uvedl, že Mall podporuje různé pokusy o zlepšení tohoto servisu i za předpokladu, že mohou skončit chybou. Nejdůležitější je zkrátka víra v to, co pro zákazníka děláme.
Poznatky z Aukra od Jana Jírovce: Lidé na iOS utrácí o 30 % více než ti na Androidu. 60 % mobilních plateb jde z tabletů. #RS2014
— Marketing Journal (@MjournalCZ) February 5, 2014
A to je vše přátelé 🙂 #rs2014 je za námi. Doufáme, že se vám 20. ročník líbil a těšíme se na viděnou příští rok! Tým @BlueEvents_eu
— Blue Events (@BlueEvents_eu) February 5, 2014
Na galavečeru byli vyhlášeni i vítězové ocenění MasterCard Obchodník roku 2013 – oceněnými se stali Pavel Kadečka (dm drogeriemarkt) jako Osobnost roku, ocenění Inovace v obchodě si odnesl Globus za zavedení služby Scan & Go! a absolutním vítězem se stala IKEA Česká republika.
Napsat komentář