Reportáž z diskuse E-commerce 2014: české e-shopy letos porostou o 15 %
S odborníky na českou e-commerce jsme diskutovali o budoucnosti e-shopů. Na co se má úspěšný e-shop v roce 2014 zaměřit? + Hlavní postřehy v bodech!
Pražské Simply Café v Praze na Rohanském nábřeží bylo ve středu 12.3. dějištěm atraktivní diskuse velkých jmen české e-commerce. Tématem byly nejen výsledky roku 2013, ale především očekávání vývoje v příštích letech. Naše pozvání přijali Tomáš Braverman (Heureka.cz), Jan Vetyška (APEK), Josef Mech (Sportobchod.cz), Miroslav Černý (TESCO), Jan Penkala (ACOMWARE) a Filip Černý (Kytary.cz).
Tip: Na akci jsme prezentovali naší studii Jak se vidí české e-shopy v roce 2014?
Česká e-commerce stále posiluje o 15 %
V roce 2014 můžeme očekávat, že tempo růstu nezpomalí – odborníci znovu počítají s meziročním zvýšením obratu v e-commerce o 15 %. Toto číslo je ale potřeba brát s drobnou rezervou. „Takový růst je skoro nejvyšší možný a šlo by určitě o úspěch,“ hodnotí Jan Vetyška (APEK). Zdá se navíc, že u nás konečně dochází ke zpomalení tempa, v jakém vznikají nové internetové obchody. Tvrdí to alespoň Heureka.cz. Připomeňme, že o České republice dlouhodobě hovoříme jako o e-shopové mocnosti – podle některých statistik u nás existuje přes 37 000 aktivních internetových obchodů.
Miroslav Černý: “Útrata v jednom nákupu na iTesco.cz je 7x vyšší než v maloobchodu.”
iTesco.cz je úspěch, získává hlavně nové zákazníky
Miroslav Černý z Tesco potvrdil, že online prodej potravin řetězce Tesco pod značkou iTesco.cz posiluje svou pozici: v loňském roce prodej vzrostl skoro o 100 %. Tesco zatím nemá obavy z nové internetové konkurence: „Interspar hovořil o online prodeji zhruba rok zpátky. Zatím se nic neděje a zřejmě v souvislosti s jeho akvizicí skupinou Ahold ani dít nebude,“ zmiňuje Miroslav Černý. Podle něj se iTesco.cz podařilo na internetu oslovit nové skupiny zákazníků. „90 % zákazníků iTesco.cz je nových, většinou jde o lidi s vyššími příjmy a převážně ženy. Útrata v jednom nákupu je 7x vyšší oproti maloobchodu,” dodává.
Panelová diskuse dala velký prostor také řešení otázky m-commerce a její budoucnosti. Podle údajů Heureka.cz přijde již 14,6 % návštěvníku jejich webu z mobilních zařízení. Dvě třetiny z toho používají mobil, jedna třetina tablety a číslo se každým měsícem výrazně zvyšuje. České e-shopy ale nejsou na mobilní zařízení připraveny – jen minimum disponuje mobilní verzí svého webu nebo dokonce aplikací pro chytré telefony.
Tomáš Braverman v diskusi odhalil některé další plány Heureka.cz pro letošní rok: kromě Obchodů poblíž, které při hledání zboží nabídnou prodejnu blízko vaší lokaci s aktivními skladovými zásobami, jde také o věrnostní program pro návštěvníky webu. Ten bude fungovat na bázi sběru bodů za nákup nebo jinou aktivitu (např. recenze). Získané body bude možné později směnit.
Filip Černý: “Zákazníci pozitivně hodnotí bonusový obsah, který pro ně standardně tvoříme.”
Dařit se bude velkým hráčům a specialistům
Na českém trhu se obecně daří zejména velkým e-shopům, které se chlubí nejvyšším tempem růstu – Alza.cz loni rostla o 25 % na obrat 9,2 miliardy Kč, CZC.cz o 40 % na 1,75 miliardy Kč. Podobný trend očekává většina diskutující také v budoucnu: podobně dobré vyhlídky jako velcí hráči ale mají také specializované obchody, které nabídnou více z hlediska znalostí i přidané hodnoty pro zákazníka.
Myslí si to i Filip Černý (Kytary.cz), podle kterého zákazníci tohoto obchodu pozitivně hodnotí bonusový obsah, který pro ně standardně tvoří. Kytary.cz si jej představují například ve formě online videií, v nichž mohou zákazníky seznámit s vlastnostmi (typicky zvukem) daného nástroje. Stejný web má navíc dobrou zkušenost i s kooperací s velkými e-shopy. „Aktivně spolupracujeme s Mall.cz, kde vyřizujeme objednávky jejich zákazníků v našem segmentu. Za to si berou část naší marže,“ vysvětluje. „Spolupráce zatím funguje,“ dodává.
Podle panelistů bude pro úspěch e-shopů v příštích letech důležité zvládnout logistiku, lépe pracovat s databází zákazníků a customizovat (personifikovat) jim web, e-mailing i ostatní komunikaci. Specialisté typu Kytary.cz nebo Sportobchod.cz se vedle práce s produkty (unikátní nabídka zboží, správná cenotvorba) zaměří také na další vylepšování svého obsahu – detailní popisy zboží, unikátní videa nebo tipy a praktické návody.
Tomáš Braverman: “Nedovedu si představit, že by v příštích 10 letech vstoupil Amazon na český trh.”
Co se bude lépe prodávat? Převážně móda
Po jakém druhu zboží poroste poptávka ze strany zákazníků? Podle Heureka.cz je na prvním místě móda (dnes na Heureka.cz kategorií číslo dvě), dále hobby, sport, případně dětské zboží. Podle Jana Vetyšky sem lze zařadit také e-booky a služby, konkrétně například transakční (nákup vstupenek, jízdenek a další).
V otázce, jak rizikový může být vznik nové konkurence nebo dokonce vstup velkého zahraničního hráče do ČR, mají panelisté jasno: nebojí se. Potvrzuje to i Tomáš Braverman: „Nedovedu si představit, že by v příštích 10 letech vstoupil na český trh například Amazon. Větší příležitost má v jiných okolních zemích.“ Pokud už vstup zahraničního e-shopu na český trh, je výrazně pravděpodobnější u specializovaných e-shopů. V poslední době šlo například o německý shop Baby-markt.de.
Hlavní postřehy diskutujících:
- E-commerce rostla v loňském roce o 15 %, obdobný růst je očekáván také pro rok 2014
- Specialisté (Kytary.cz, Sportobchod.cz) zvýšili obrat o 20-25 %, zejména však díky zahraničí (Slovensko, Německo).
- Počet nově vznikajících e-shopů se podle Heureka.cz v posledních měsících zmenšuje.
- iTesco.cz je úspěšné: roste skoro o 100 % ročně.
- Heureka.cz: 15 % návštěvníků přichází z mobilních zařízení. Na letošní rok chystá vedle nového pojetí služby obchody poblíž i věrnostní program pro své zákazníky.
Klíčem k úspěšné budoucnosti vašeho e-shopu je práce s daty, zákaznický servis, customizace webu a kvalitní produktová nabídka.
Napsat komentář