Působit v zahraničí není lehké, říká Milan Polák (Different.cz)

Móda je těžký obor, především kvůli vratkám a reklamacím. Spolumajitel módního e-shopu v rozhovoru prozradí, jak začínal, kam směřuje a jak je to s jeho expanzí do zahraničí.

Už na e-shopu říkáte, že Different.cz vznikl jako reakce na nespokojenost s nudnou českou módní scénou. Jaké ambice jste vlastně měl v roce 2008, když jste začínali?

V on-line světě se pohybuji od svých 17, v té době jsem ještě na tátův živnosťák vyráběl minisites pro společnost v USA. Když jsme tedy otevírali první kamenný obchod v Plzni, tak bylo logické, že k obchodu udělám i módní e-shop plný těch nejoriginálnějších kousků světových módních značek. Ty vybírali lidé, kteří módu fakt milují 🙂 Na začátku jsem doufal v alespoň 2 objednávky denně a představoval si obrat kolem 100 000 Kč měsíčně. Zkrátka takový bonus k prodejům v kamenném obchodě.

Změnilo se něco z toho, co jste si dal za cíl před lety? Jaké ambice máte dnes?

Změnilo se toho opravdu hodně 🙂 Rychle jsme pochopili, že online prodej je sice pracný, ale cítíme v něm větší potenciál. Že nás baví mnohem více než ten kamenný obchod. No a dnes máme ambice udělat z www.different.cz módní e-shop, který bude působit v regionu střední a východní Evropy. Naším snem je rozvíjet módní e-shop, jenž bude stále plný těch nejoriginálnějších kousků světových módních značek. A ty si budou kupovat lidé, pro něž je móda stoprocentní vášní.

Třeba u značek Converse nebo Crocs nám lidé při objednávkách vždy říkají, že poptáváme úplně jiné kousky než všichni ostatní prodejci. Náš potenciál je v tom, že se nebojíme vylézt z ulity, nebojíme se jít do odvážných kousků a riskovat. U nás víme, co milují naši zákazníci a co se momentálně ve světě nosí. Je to i tím, že pro nás, jako majitele, je móda zkrátka celý náš život. Nejsme investorská skupina, která se rozhodla, že na tomto projektu chce jenom vydělat. To zákazník brzy pozná.

Pro letošek plánujeme stabilizovat naše působení na nových zahraničních trzích, budeme si více všímat procesů ve firmě. Plánujeme vyladit systém skladu, přežít Vánoce s úsměvem na tváři a příští rok jít zase o kus dál do Evropy. 😉

O nakupování módy se říká, že zájem o něj na internetu strmě roste. Kdo je vlastně dnes váš typický zákazník?

Móda je těžký obor, především kvůli vratkám a reklamacím. A je to logické, protože je zde spousta aspektů, které nemusejí zákazníkovi vyhovovat. Bavíme se o materiálu, střihu, velikosti. U nás se snažíme všechny kusy přeměřovat a vyladit míry tak, aby zákazníci měli velkou šanci, že jim kousek, co si na www.different.cz vybrali, bude perfektně sedět. A že se z něj okolí doslova „posadí na zadek“. Ve finále nám zkrátka jde o zákazníkův úsměv na tváři. 😊

Našim typickým zákazníkem je žena středního věku, protože prodáváme dražší světové značky, a také kvůli tomu, že pánové se u nás nakupovat módu stále nenaučili. Ale pracujeme na tom. Já například píšu blog www.milanpolak.cz, kde se pány snažím učit, že hezké oblečení je naší vizitkou. Proto by neměli nechávat nákupy jen na manželce nebo se úplně zanedbávat. 😊

Hodně sázíte na obsah a osobní poradenství, o nichž se shodně říká, že jsou drahé. Vyplatí se vám?

Spousta věcí, které děláme, se samozřejmě hned zpočátku nerentuje, ale zato zapadají přesně do našeho konceptu. Natáčíme například módní internetovou televizi www.differenttv.cz, píšeme vlastní módní magazín, tvoříme encyklopedii historie módních značek www.modniznacky.cz, a to všechno samozřejmě stojí obrovské úsilí. Věřím, že toto jsou právě detaily, které rozhodují o tom, že nás zákazníci mají rádi.

Mohli bychom sice vzít všechny peníze, dát je do PPC kampaní, sledovat čísla, která z kampaní moc nevychází a říkat si, že zabíráme trh, a že naši investoři to snad nějak utáhnou. Já ale stále věřím, že každé podnikání by mělo stát na pevných základech, dělat se s obrovským drivem a srdcem, ač to zní jako klišé. A tím pracně, pomalu a postupně budovat lovebrand, ať už u malé, krásné cukrárny, nebo při prodeji oblečení po internetu. Počítáme s tím, že nás dříve či později nějaký investor osloví. Já být investor, tak bych nás chtěl. 🙂 A pak doufám, že ocení naše pevné základy, a to vše okolo, co kolem www.different.cz vzniká.

Jaká je vlastně dnes pozice Different.cz na českém trhu? Působíte také někde v zahraničí?

V současnosti jsme v Česku, Rumunsku, Maďarsku a na Slovensku. Ve všech zemích rychle rosteme. Mírnější tempo je v Česku, což je dáno tím, že český módní online trh se za poslední roky zaplnil a nasytil. Jako nováček bych do něj v této době vstupovat nechtěl. V tuto chvíli prodáváme 30 módních značek, což už je na české poměry opravdu dost. Na druhou stranu je zde skvělý potenciál v rozšiřování portfolia značek. Máme rozjeto mnoho zajímavých jednání po celém světě a moc se na to těšíme. Na náš web chodí měsíčně stovky tisíc lidí, a tak řešíme, jak jim nabídnout přesně to, co chtějí. Dobře fungují naše vlastní doporučení, co se k čemu hodí a s čím co ladí.

Které zahraniční trhy jsou pro vás aktuálně nejzajímavější a proč? Připravujete už expanzi do nějaké konkrétní země?

Působíme v Rumunsku a Maďarsku a není to lehké, není možné jen zkopírovat web, najmout si pár lidí a myslet si, že to půjde samo. Nepůjde, a podnikání komplikuje i jazyková bariéra. Třeba Rumunsko je těžký trh, lidé nejsou příliš zvyklí nakupovat zboží na internetu. Zákazníci nám zpočátku rušili objednávky, přišlo jim, že je vyřizujeme moc rychle a kvůli rychlosti nás dokonce považovali za podvodníky. Museli jsme jim složitě vysvětlovat, že to tak není, že vše máme skladem, a proto jsme schopni během několika hodin předávat zabalenou zásilku dopravci.

Nyní jsme etablovaní a rosteme společně s trhem. V dnešním světě, kdy má internet v mobilu každý, a to i v těchto méně vyspělých zemích, je logické, že nakupování online raketově poroste.

Baví nás růst Slovenska, které jsme tak trochu zanedbávali. Říkali jsme si, že spoustu věcí vyřeší překladač. Ani jsme nepodporovali marketingové aktivity. Minulý rok jsme náš pohled na věc změnili, přivítali slovenskou kolegyni, pronajali na Slovensku místo, aby slovenští zákazníci nemuseli posílat vratky draze přímo do ČR. Poskytli jsme Slovákům perfektní servis v jejich jazyce a vyplatilo se. Čísla z prodejů jsou najednou v hezčích barvách. 🙂

Jak se díváte na problematiku prodeje v zahraničí a logistiky? Z e-shopu je dobře vidět, že si hodně zakládáte na skladových zásobách a rychlém odeslání zboží, dokonce ještě tentýž den. Chcete to stejné nabídnout i za hranicemi?

Ano, do všech zemí jsme schopni odeslat zboží tentýž den. Pak už záleží jen na přepravcích. Bohužel například rumunské DPD, které působí v celé Evropě, zde má služby horší než u nás v ČR. Přepravci se snaží stíhat ten obrovský růst online světa, a jestli někomu nezávidím předvánoční měsíce, tak jsou to kurýři přepravních společností a lidé na jejich infolinkách.

Bohužel zákazníci si často myslí, že kurýr je náš zaměstnanec. A tak, i když uděláme vše skvěle, stačí, aby to pokazil na konci celé této složité cesty právě kurýr, a z pohledu zákazníků to odneseme my. Snažíme se dopravním společnostem dávat zpětnou vazbu, sepisovat konkrétní problémy, tlačíme je do lepší edukace zaměstnanců a modlíme se, aby růst zvládaly a své služby stále zdokonalovaly.

Fakt, že máme všechno zboží skladem, už vnímám jako standard, zvláště když chceme udělat zákazníkovi radost, a ne jej hned naštvat poté, co pracně vyhotovil objednávku.

Na jaře jste se zúčastnil eCommerce Akademie, kterou na téma expanze pořádali společně APEK, Google a ACOMWARE. Které z témat souvisejících s expanzí vás nejvíce zaujalo?

ECommerce Akademie byla letos hodně o zemích, v nichž působíme, a zajímavých témat tam bylo opravdu hodně. Na večírku jsem potkal spoustu fajn lidí a vymysleli jsme i několik možností, jak spolupracovat. Zákazníci www.different.cz je určitě ocení. Manželce pořád říkám, že s Cuba Libre v ruce vždy domluvím nejlepší věci. 🙂

Jaké další zajímavé informace nebo postřehy jste si z akademie odnesl?

Nejvíce mě zaujala informace, že v Rumunsku má doma 58 % domácností toaletu, ale internet dokonce 72 %. V tu chvíli vám dojde, že každá země a každý trh jsou opravdu úplně nová kapitola vašeho podnikání.

Které příběhy českých e-shopů, jimž se podařilo uspět za hranicemi ČR, vás inspirují? Je někdo, kdo to podle vás dělá skutečně dobře?

Snad nejzajímavějším českým hráčem v zahraničí je pro mě Notino. Dokonce více než obrovští evropští hráči, u nichž občas na webu najdete hlášku typu: „Omlouváme se, ale už jsme zavřeli krám“, protože jim prostě najednou přestala vycházet čísla a už se nenašel další blázen, co by do nich nasypal pár miliard.

Pro mě je větší inspirací například prodejce kontaktních čoček Alensa. Normální lidé, kteří neměli strach si vyhrnout rukávy a ukázat světu, že my tady v té malé zemičce ve středu Evropy umíme dělat online byznys na skvělé úrovni.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: