Parfums.cz: co v reportáži z Eshopisty nezaznělo
V posledním dílu Eshopisty zaznělo tolik informací, že se do jedné reportáže nevlezou. Přinášíme proto další zajímavé postřehy zejména ke zkušenostem Parfums.cz s expanzí na další trhy.
Původní reportáž o účasti Michala Zámce a Radka Ondrašíka v našem diskusním cyklu Eshopista si můžete přečíst zde. Kromě ní vám ale přinášíme také pár dalších informací, které se do původní reportáže nevešly. Zaměříme se přitom především na zahraniční působení Parfums.
Od Německa až na Ukrajinu
Jak již bylo několikrát uvedeno, Parfums fungují na celkem 10 světových trzích. Zajímavý je ale také pohled na negativní zkušenosti, které zde posbírali, ty se přitom téměř výhradně týkají 3 trhů: Německa, Polska a Ukrajiny. Na prvním z nich dnes již podle Michala Zámce firma nepůsobí a důvody jsou jasné: “Německo byla velká změna, taková logistická vyhýbka. Navíc zde byla velmi drahá reklama,” vysvětluje.
V podstatě pozitivní byly zkušenosti také s Ukrajinou, kde přinesla první zakolísání až nedávná proměna politické situace. V této souvislosti Parfums své aktivity v této zemi pozastavili, důvodem byl zejména propad měnového kurzu, nestabilita poštovních služeb a rizika související s místními bankami. Dnes již prodej na Ukrajině znovu běží, byť je pouze na 50 % původního obratu. Na druhou stranu toto číslo je v českých korunách a ukrajinská měna (hřivna) ztratila ze své hodnoty přes 30 %.
Někde působí přes partnery
Oba hosté Eshopisty pobavili některými příběhy z dalších zemí. “Před vstupem na rumunský trh jsme si nechali zpracovat nezávislou analýzu asi za 150 tisíc Kč, která jasně říkala, že prostředí nám není nakloněné. Ukázal se pravý opak,” říká Michal Zámec. Až neuvěřitelná historka je z Bulharska, kde se Parfums z počátku nedařilo. “Zákazníci nevěřili, že firma může mít tak dobré služby a nízké ceny, proto u nás nenakupovali. Když jsme zdražili, začalo to najednou fungovat,” říká Radek Ondrašík.
Na některých trzích dnes Parfums nepůsobí přímo, ale přes partnery. Vysvětlují to zejména rozdílností trhu ve Španělsku nebo Portugalsku, případně lepší znalostí místních poměrů u partnera, který s nimi komunikuje. Z ČR se přesto ve většině případů řídí marketing. V této souvislosti Radek Ondrašík přiznal, že firma dnes v rámci marketingu řeší stovky cenových srovnávačů, ale s recenzemi zákazníků pracuje jen u vybraných. Zároveň znovu potvrdil, že dobírka je specialitou českého trhu. “Ve většině zemí se za ni výrazně připlácí, zákazníci ji proto tolik nevyužívají,” říká.
Kamenné obchody a vlastní produkty
Pokud jde o kamenné obchody, jsou oba hosté ve shodě, že se jim na českém trhu příliš nedaří. V této souvislosti přiznávají, že již Parfums experimentovalo s vlastní řadou produktů. Jde o záležitost starou zhruba 2 roky, která se však neosvědčila. “U parfémů je to obecně obtížné se značkou, u kosmetiky jde zase o příliš široké portfolio produktů, které je potřeba pokrýt. To nám nedávalo smysl,” vysvětluje Michal Zámec.
Na českém trhu si Parfums také prošlo řadou změn a úprav. Například věrnostní program, kde byla využita forma procentuální slevy ze zboží poté, co zákazník dosáhl určité výše své celkové útraty, se neosvědčil a firma ho jednoho dne zkrátka ukončila. Podobná situace nastala v době, kdy Parfums přestalo poskytovat dopravu zdarma. “Jednoduše jsme zavedli poštovné a zlevnili zboží. Parfém, který stál 1 100 Kč včetně dopravy, stál nově 1 000 Kč a doprava se začala přičítat. Komunikovali jsme to vůči zákazníkům, poštovné žádnou velkou reakci nevzbudilo,” říká Radek Ondrašík.
Zaujaly vás informace od Parfums?
Pak přijďte na příštího Eshopistu, jehož hostem budou zakladatelé e-shopu Feedo.cz, české jedničky v segmentu kojeneckého zboží. Ti budou hovořit především o tom, jak se na internetu podniká s rychloobrátkovým zbožím, o tvrdé konkurenci kamenných prodejen, porovnání CZ a SK trhu a mnohém dalším. Registrovat se na akci, která proběhne 13. 11. 2014, můžete právě nyní.
Napsat komentář